اداره خودمدیریتی خیمه‌ای را برای حمایت از پاده برپا کرد

با پیشاهنگی اداره خودمدیریتی شنگال و نهادهای آن، خیمه‌ای در مرکز شنگال در حمایت از حزب پاده برپا شد. خیمه به مدت ۳ روز دایر خواهد بود.

اداره خودمدیریتی شنگال علیه تصمیم دادگاه فدرال عراق که در ۶ اوت تصمیم به تعطیلی ۳ حزب و از جمله حزب آزادی و دموکراسی ایزدی‌ها (پاده) گرفته بود، خیمه‌ای را در مرکز شنگال برپا کرد. از ابتدای صبح با مشارکت مردم شنگال و نهادهای اداره خودمدیریتی، صدها نفر از خیمه بازدید کردند و نارضایتی خود را نسبت به تصمیم دادگاه فدرال عراق نشان دادند و خاطرنشان کردند که کاری که آنها انجام می‌دهند ظالمانه است.

همچنین بیانیه‌ای از طرف اداره خودمدیریتی شنگال علیه این تصمیم غیرقانونی صادر شد؛ بیانیه توسط خدر حاجی میرزا رئیس عشیره قیرنیا و یکی از اعضای هیئت عشایر شنگال قرائت شد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

«ما جامعه ایزدی، یکی از قدیمی‌ترین مذهب‌ها و فرهنگی دموکراتیک با قدمت هزاران ساله هستیم. فرهنگ ایزدی یک فرهنگ دموکراتیک و برابری‌خواه است. به همین دلیل جامعه ایزدی در طول تاریخ مورد ۷۴ «فرمان» (نسل‌کشی) از سوی سلطه‌گران تمامیت خواه قرار گرفته است. آخرین فرمان در ۳ اوت ۲۰۱۴ توسط تبهکاران داعش با همکاری دولت اشغالگر ترکیه و خیانت حزب دمکرات کوردستان انجام شد. ما جامعه ایزدی و جامعه شنگال پس از فرمان برای حفظ موجودیت خود، از هر طرف سازماندهی کردیم و نیروی دفاعی خود را ساختیم و حزب سیاسی خود را تشکیل دادیم. البته این با زحمت و هزینه زیاد به لطف قهرمانان و مبارزان میسر شد. در دهمین سالگرد فرمان هستیم، تاکنون پرونده‌های فرمان مورد بررسی قرار نگرفته و عاملین محاکمه نشده‌اند. علیرغم اینکه فرمان ۳ اوت ۲۰۱۴ توسط ۱۳ کشور به طور رسمی به عنوان نسل کشی به رسمیت شناخته شده است اما متأسفانه این نسل کشی تا کنون توسط دولت عراق به طور رسمی به رسمیت شناخته نشده است و این با وجودی است که نسل کشی در خاک عراق رخ داد. دولت عراق در برابر وظیفه و مسئولیت خود در قبال جامعه ایزدی اهمال کرده است. در دهمین سالگرد فرمان، زمانی که انتظار می‌رفت دولت عراق به طور رسمی نسل کشی را به رسمیت بشناسد، تصمیم به تعطیلی پاده، جنبش آزادی و جبهه دموکراتیک گرفت. قبل از هر چیز، ما جامعه ایزدی و مردم شنگال، تصمیم برای بستن احزاب سیاسی را به شدت محکوم می‌کنیم. پاده توسط پیشاهنگ جامعه ایزدی و نماد اتحاد ما شهید مام زکی و پیشاهنگ جامعه ایزدی شهید سعید تأسیس شد. پاده حزب شهداست. پاده اراده سیاسی جامعه ایزدی است. بستن پاده در سالگرد فرمان به معنای نادیده گرفتن خواست و موجودیت جامعه ایزدی است. تصمیم به تعطیلی احزاب سیاسی پس از توافق دولت ترکیه و دولت عراق گرفته شد که هرگز تصادفی نیست. همچنین مشخص است که پس از آن توافق، دولت ترکیه هر روز بیشتر و بیشتر خاک عراق را اشغال می‌کند.

ما می‌خواهیم به شما یادآوری کنیم که تصمیم برای بستن احزاب سیاسی به نفع عراق نیست، بلکه در خدمت منافع دولت اشغالگر ترکیه و حزب دمکرات کوردستان است. همچنین در قانون اساسی عراق آمده است که هر خلق و اتنیکی در این کشور این حق را دارد که حزب خود را تشکیل دهد. این تصمیم ناعادلانه و خلاف قانون اساسی عراق و خلاف حقوق بشر است.

بر این اساس ما یک بار دیگر تصمیم به تعطیلی پاده را محکوم می‌کنیم و هرگز این تصمیم را نخواهیم پذیرفت. هیچ کس نمی‌تواند اراده و موجودیت جامعه ایزدی و جامعه شنگال را از بین ببرد. ما به مبارزه و مقاومت خود ادامه خواهیم داد. اجازه نمی‌دهیم مبارزه و اراده شنگال شکسته شود.

در پایان، ما به عنوان جامعه ایزدی و جامعه شنگال از دولت عراق می‌خواهیم که به وظیفه خود در قبال مردم ایزدی عمل کند و فوراً از این تصمیم غیر دموکراتیک دست بردارد تا به ننگ تاریخ تبدیل نشود.»