‌«اگر دولت از قانون عدول کند، مقاومت یک حق است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌»

عمر فاروق هولاکو نماینده چولیک از دم پارتی گفت: «در جایی که دولت از قانون دور شده باشد، راهی جز مقاومت و کنش وجود ندارد.»

هولاکو توجه را به مقاومت زندانیان پرونده پ‌ک‌ک و پاژک در زندان‌های ترکیه جلب کرد و خواستار حمایت اجتماعی شد.

زندانیان پرونده پ‌ک‌ک و پاژک در چارچوب کمپین «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل برای مسئله کورد» از ۲۷ نوامبر اعتصاب غذا را آغاز کردند و ۴ آوریل به اعتصاب خود را تغییر دادند. زندانیان از ۴ آوریل به بعد حضور در جلسات دادگاه را بایکوت کرده و در جلسات با خانواده خود شرکت نمی‌کنند و حتی صحبت تلفنی را تحریم کرده‌اند.

عمر فاروق هولاکو نماینده چولیک از دم پارتی با خبرگزاری فرات صحبت کرد و گفت راه سیاسی در ترکیه کاملا مسدود شده است. هولاکو گفت: «تنها راه برون رفت از این بن‌بست، پایان سیستم انزوا در امرالی است.» هولاکو با اشاره به اینکه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان بازیگر اصلی در استقرار صلح و دموکراسی است گفت: «او مهمترین نقش را در حل مسئله کورد و ایجاد صلح اجتماعی دارد و انزوای آقای اوجالان جز ایجاد مانع بر راه حل دموکراتیک و صلح اجتماعی چیز دیگری نیست.»

فشار روی آینده خلق‌ها است

هولاکو به مغایرت انزوا با قوانین ترکیه و حقوق بین‌الملل اشاره کرد و بیان داشت که این امر جنبه انسانی و حقوقی ندارد. هولاکو با بیان اینکه با انزوای عبدالله اوجالان یک جغرافیا کاملاً منزوی شده است گفت: «حکومت آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ فضایی ایجاد کرد که برخورد اجتماعی و نژادپرستی را عمیق‌تر کرد. آنها دارای سیاست، برنامه و هدف برای ایجاد یک اداره مسالمت آمیز نیستند. آنها به خاطر ادامه حکومت خود، آقای اوجالان را منزوی می‌کنند تا از ایجاد صلح و راه حل دموکراتیک جلوگیری کنند، می‌دانند که آقای اوجالان ضامن راه حل دموکراتیک و صلح است. انزوای مطلق آقای عبدالله اوجالان معنایی جز فشار بر آینده خلق کورد و ترکیه ندارد.»

زمانی که دولت به دور از قانون است

هولاکو کمپین‌های آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، حل مسئله کورد و وجود عزم مقاومت و مبارزه در زندان‌ها و جامعه را یادآور شد و گفت: «اعتراض مهمی به این سیستم غیرقانونی به وجود آمده است‌. در مقابل زندانیان سیاسی، سیستم شکنجه کاملی وجود دارد و اکنون به سطحی جدی رسیده است. این گواه دشمنی است که از تصمیمات سیاسی نشات گرفته است. در ترکیه، قوه قضاییه در چنگال قدرت سیاسی گروگان گرفته شده است. این سیاست کاری جز دشمنی با کوردها انجام نمی‌دهد. شکنجه زندانیان سیاسی، تبعید اجباری، محدودیت حق درمان و زندگی زندانیان بیمار و لغو خودسرانه آزادی، همگی از نشانه‌های سیاست انزوا است. زندانیان سیاسی کورد میزان انزوا را به بهترین شکل ممکن نشان دادند و برای بهتر دیده شدن آن، دست به کنش و مقاومت زدند. اگر در جایی دولت از قانون عدول کرده است، راهی جز مقاومت و کنش نیست.»

باید ما هم حمایت کنیم

هولاکو با اعلام اینکه نقض حقوق بشر و فشار بر زندانیان سیاسی ادامه دارد و سیاست سرکوب خانواده‌های زندانیان به صورت جدی در جریان است گفت: «مبارزه و مقاومت بزرگی در زندان‌ها جریان دارد و با حمایت از خانواده‌های زندانیان و با حمایت از مبارزات آنها می‌توان به این تاریکی و انزوا در جامعه پایان داد.»