تصویر

اهالی شنگال: توطئه با ایده ملت دموکراتیک شکست خواهد خورد

کنش خیمه‌زنی در شنگال امروز با بیانیه‌ای به پایان رسید. در این بیانیه آمده است: «اگر مقاومت خود را افزایش دهیم، آزادی رهبر آپو را تضمین خواهیم کرد.»

کنش خیمه‌زنی در شنگال امروز با بیانیه‌ای به پایان رسید. در این بیانیه آمده است که توطئه‌ها و توافقات علیه مردم ادامه دارد و این پیام داده شد: «اگر مقاومت خود را افزایش دهیم، می‌توانیم توطئه‌ها را کاملا شکست دهیم و آزادی خود و آزادی رهبر آپو را تضمین کنیم.»

تحت رهبری اداره خودمدیریتی شنگال و جنبش آزادی‌خواهی زنان ایزدی (تاژه)، جامعه ایزدی به مدت سه روز در اعتراض به توطئه بین‌المللی علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و توافقنامه ۹ اکتبر علیه دستاوردهای ایزدی‌ها، یک خیمه برپا کردند. کنش خیمه‌زنی در باغ رهبر آپو در دره کَرسه پس از ۳ روز با بیانیه‌ای به پایان رسید.

طی سه روز بادیدهای زیادی از خیمه‌ی برپا شده با شعار؛ «توطئه‌های ۹ اکتبر کشتن، فرمان و فروپاشی است» صورت گرفت. در این کنش پیام داده شد و غرفه کتاب‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان توسط جنبش جوانان ایزدخان و اتحادیه زنان جوان شنگال افتتاح شد. همچنین در این ۳ روز هزاران نفر از اعضای نهادها، شوراهای روستایی و محلات خودمدیریتی شنگال و مردم منطقه از خیمه بازدید کردند. بیانیه‌ی این کنش از سوی رئیس مشترک خودمدیریتی دموکراتیک شنگال، نایف شَمو قرائت شد.

مشروح بیانیه به شرح زیر است:

«مقاومت مردم و ایده‌های رهبری تمام توطئه‌ها را خنثی کرد»

«اکتبر ماه توطئه‌ها است. اولین توطئه در ۹ اکتبر ۱۹۹۹ علیه رهبر آپو صورت گرفت. در تاریخ خلق‌ها کمتر کسی مانند رهبر آپو دیده می‌شود. رهبر آپو با اندیشه و فلسفه آزادی و دفاع از حقوق مردم، مبارزه بزرگی با قدرت‌های حاکم که حقوق مردم و زنان را سلب کرده و بردگی را بر آنان تحمیل کرده‌اند، انجام داد. لذا نیروهای حاکم به رهبری آمریکا و ناتو با توطئه‌ای ناگوار رهبر آپو را هدف قرار داده و دستگیر کردند. دومین توطئه در ۹ اکتبر ۲۰۱۹ علیه روژاوا صورت گرفت. دولت ترکیه و تبهکارانش به گریسپی و سرکانی حمله کردند. آنها در واقع می‌خواستند تمام روژاوا را اشغال و اداره خودمدیریتی و انقلاب روژاوا را نابود کرده و شکست دهند. سومین توطئه در ۹ اکتبر ۲۰۲۰ بین دولت ترکیه، عراق و پ‌دک و با تایید آمریکا علیه شنگال و ایزدی‌ها صورت گرفت. آنها با این توافق می‌خواستند شنگال را بار دیگر در اختیار پیشمرگه‌های پ‌د‌ک و دولت عراق قرار دهند تا فرمان سال ۲۰۱۴ تکمیل شود. با وجود اینکه در هر سه توطئه مردم ما آسیب زیادی دیدند، اما با مقاومت رهبر آپو و مردم، این توطئه‌ها به هدف خود نرسید. این نشان می‌دهد که اگر مقاومت خود را در برابر دشمنان افزایش دهیم، می‌توانیم توطئه‌ها را به طور کامل شکست دهیم.

«عراق که نمی‌تواند از خود دفاع کند، چگونه از ایزدی‌ها دفاع خواهد کرد؟»

در ۳ اوت ۲۰۱۴، اتحادی بین دولت ترکیه، داعش و پ‌دک ایجاد شد و پیشمرگه‌ها از شنگال عقب‌نشینی کردند و گریختند. عراق نتوانست در برابر داعش از خود دفاع کند و شهرهای آن به دست تبهکاران داعش افتاد. این دولت چگونه از مردم ایزدی دفاع خواهد کرد؟ پس از حمله داعش به شنگال، بلایی بزرگ برای ما ایزدی‌ها رخ داد. اگر گریلاهای آزادی در آخرین لحظه وارد عمل نمی‌شدند، حتی یک ایزدی از این فرمان جان سالم به در نمی‌برد و قتل‌عام بزرگی رخ می‌داد. پس از فرمان سال ۲۰۱۴، در ۹ اکتبر ۲۰۲۰، گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است، بدون پاسخگویی در قبال فرمان سال ۲۰۱۴، دولت ترکیه، پ‌دک، عراق و ایالات متحده آمریکا با هم توافق‌نامه اداره قبل از فرمان را امضا کردند. یعنی بار دیگر خواستند ایزدی‌ها را بدون دفاع و اراده کنند و ایزدی‌ها در چنگ داعش بمانند. دولت عراق اکنون در خطر بزرگی قرار دارد. اسرائیل و آمریکا ممکن است هر لحظه به تبهکارانی مانند حشد شعبی و بسیاری از گروه‌های دیگر وابسته به دولت عراق حمله کنند. یعنی مانند سال ۲۰۱۴، عراق نمی‌تواند نه از خود و نه از ایزدی‌ها دفاع کند.

«همه توطئه‌ها با اندیشه ملت دموکراتیک نابود خواهند شد»

از این گذشته، ما از کسی نمی‌خواهیم که از ما دفاع کند. ما می‌دانیم و از تاریخ آموخته‌ایم که کسی که نتواند از خود دفاع کند، هیچ کس نمی‌تواند از او دفاع کند و دفاع هم نخواهد کرد. در نتیجه این توافقنامه ۲۰۲۴  بین پ‌دک، دولت ترکیه و عراق و چند روز پس از سالگرد فرمان، آنها ناگهان تصمیم گرفتند که حزب آزادی و دموکراسی ایزدیان (پاده) را بدون دلیل تعطیل کنند. همه اینها نشان می‌دهد که نه فرمان و نه توطئه هنوز به طور کامل تمام نشده است. با ایده ملت دموکراتیک می‌توانیم توطئه‌ها را از بین ببریم و به اتحاد و همبستگی مردم امیدوار باشیم و از خود و میهن‌مان دفاع کنیم.»