اهون چیاکو: پژاک در حال توسعە مداوم بودە و خلق نیز ترسی بە دل راە نمیدهد

در آستانە سال جدید میلادی، خبرگزاری فرات گفتگویی را با اهون چیاکو، عضو مجلس حزب حیات آزاد کوردستان، پژاک انجام دادە است.

در آستانە سال جدید میلادی، خبرگزاری فرات گفتگویی را با اهون چیاکو، عضو مجلس حزب حیات آزاد کوردستان، پژاک انجام دادە است. در این گفتگو چیاکو ضمن اشارە بە زمینەهای شکل گیری خیزش اخیر ژن، ژیان، آزادیی، بر لزوم انسجام و اتحاد مینا نیروهای سیاسی در سطح روژهلات کوردستان تاکید داشتە و بر این باور است کە اشغالگری جمهوری اسلامی و خط خیانت بە طور مداوم بە دلیل تنگ نظری برخی از گروههای روژهلات کوردستان در مقابل پژاک بهرەبرداری کردە و تلاش می کنند تا بە نحوی نرم، این تنگ نظری را در خدمت جنگ ویژە خود قرار دهند.

عصو مجلس پژاک امیدوار است انقلاب ژن، ژیان، آزادی همە را تکان دادە باشد تا همە بە نحوی درست و اصولی بتوانند واقعیت و موجودیت پژاک را ارزیابی کنند. اهون چیاکو در این بارە امیدوار است کە کە پژاک و اعضای پژاک نیز با هوشیاری در این راستا برخورد کردە و ناخواستە در راستای جنگ ویژە اشغالگران کوردستان و خط خیانت قرار نگیرند.

خبرگزاری فرات: بە نمایندگی از حزب حیات آزاد کوردستان، رویدادهای سال ٢٠٢٢ را چگونە ارزیابی می کنید؟ سال ٢٠٢٢ بە ویژە برای خلقمان در روژهلات کوردستان واجد چە ویژگیها و خصایصی بود؟

اهون چیاکو: سال ٢٠٢٢ سالی مهم بود، بە این دلیل کە دو سال قبل، تحت شرایط کرونا قرار داشتیم. پیش از کرونا هم شاهد چند خیزش در ایران و روژهلات کوردستان بودیم کە جمهوری اسلامی را با تنگنا مواجە کردند. اما جمهوری اسلامی از شرایط شکل گرفتە در دروران کرونا بە منظور سرکوب خیزشهای خلق بهرەبرداری نمود، کرونا بە خالی شدن خیابانها منتهی شد. در جریان این خیزشها جمهوری اسلامی خشونتهای بسیاری را مرتکب گردید و این مسئلە نیز بە نوبە خود خشمی عمیق را در بطن خلق نهادینە کرد، تا جاییکە خلق درپی فرصتی بود کە خشم خود را علیە این رژیم ابراز داشتە و آن را با چالش مواجە سازد. بدون تردید همراە با شکستهای شکستخوردە دولتهای جمهوری اسلامی، وضعیت کرونا در ابعاد اقتصادی، بە افزایش فقر و درماندگی هر چە بیشتر مردم منتهی شدە است. دولت ابراهیم رئیسی هم کە از تمام دولتهای پیشین در جمهوری اسلامی ناکارامدتر و فاسدتر بود. بە نحوی کە وسیعا ازادیهای خلق را هدف قرار داد، بە همین دلیل اختلافات عمیق میان خلقهای ایران و دولت ایران بیش از پیش تعمیق شدە و شکافهای اجتماعی نیز در برهه کنونی بە اوج خود رسیدەاند.

بە همین دلیل در سال ٢٠٢٢ هم جامعە پا چنین وضعیتی بحرانی و مملو از تنش و نتایج آن مواجە بود و ناگزیر بود ساختارهای قبل و بعد از کرونا، یعنی زمینەهای ایجاد شدە در سالهای ٢٠٢٠ و ٢٠٢١ را از میان بردارد. همانگونە کە اطلاع دارید از همان ابتدای سال ٢٠٢٢، خلقمان در روژهلات کوردستان بە استقبال شکوهمندانە خود از نوروز قدمهای عملی خود را برای خنثی کردن سیاستهای دولت رئیسی برداشت کە درصدد برآمدە بود نوروز را بر مبنای خواستهای خود تحریف کند. خلقمان در روژهلات با ابتکار عمل خود مراسم نوروز را برگزار کردند و اجازە ندادند کە سیاستهای اشغالگرانە و آسیمیلاسیون رژیم بر وفق مراد آنان پیش رود.

همزمان از همان ابتدای سال، اعتراضات در درون جامعە بە نحوی جسارت آمیز در میدان مبارزە انعکاس خود را یافت، اما آنچە کە این اعتراضات را بە اقج خود رساند، سرهلدان و سپس خیزش ژن، ژیان، آزادی بعد از قتل ژینا امینی بود کە توسط جمهوری اسلامی بە قتل رسید. در واقع این خیزش نە فقط تمامی خشم آکندە و فروخوردە خلقهای ایران و بە ویژە خلق کورد را در اوج برخورداری از ارادەای مصمم بە خیابان کشانید و تمامی ترسها فرو ریختە و یخبندان بعد از پاندمی کرونا را آب کرد.، بلکە همزمان کە دیوار ترس و یخبندان جامعە را در هم شکست، در مقابل تمامی محدودیتها و موانع فرا روی ژن، ژیان و آزادی نیز قرار گرفت.

خبرگزاری فرات: در سال ٢٠٢٢ خط مزدوری همچنان در خد برآمدە بود کە با سیاەنمایی و تحریف افکار عمومی جامعە روژهلات کوردستان علیە خط مشی آزادیخواهی خلقمان با پیشاهنگی پژاک و حرکت آپویی، بە نتایجی دست پیدا کند. این خط مشی از سوی جە کسانی مدیریت و هدایت میشود و چەاهدافی را در پیش گرفتە است؟

 

اهون چیاکو: بدون تردید در جاییکە انقلاب و انقلابیگری حضور داشتە باشد، نیروی ضد انقلابی و مزدور نیز حضور پیدا می کند. این معیار تغییر نکردە و هیچ ملت، جامعە و جغرافیایی نیز بە دور از این واقعیت نیستند. مهم این است کە نیروی انقلابی با دقت و راە و روش منسجم و اصولی برخورد کند تا حلقەی انقلاب را گسترش دادە و در مقابل حلقە ضد انقلابی را محدود کند.

جنبش آپویی و بە ویژە پژاک در جایگاە پیشاهنگ این جنبش در روژهلات کوردستان، در متن ملت و جامعە و در ابتدای سدە ٢١ در روژهلات کوردستان و ایران مبارزە خود را آغاز کردە و هوای تازە و پر امیدی از انقلابیگری را در رگها و جانی تازە را در کالبد این ملت و جامعە بخشید. از آن زمان تا کنون علیرغم تمام نواقص و کاستیها همچنان در میدان مبارزە بودە و روز بروز نیز بیشتر در میان جامعە محبوبیت پیدا می کند. بدون شک مبارزەای کە پژاک آن را رهبری می کند در راستای منافع ملی و جامعە بودە و از همین رو است کە مبارزە آن در مقابل منافع نیروهای سروکبگر مدرنیتە سرمایەداری، اشغالگران کوردستان، خط منفعت طلب و خط خیانت در کوردستان قرار می گیرد. تمام این گروههای ضد جامعە بە انحای مختلف و نیز مشترک درصدد تلاش برای پیشبرد جنگ ویژە در مقابل پژاک هستند تا از این طریق واقعیت پژاک را وارونە جلوە دهند. آنها برای پیشبرد جنگ ویژە اشان علیە جنبش اپویی و بە ویژە علیە پژاک، تلاش می کنند تا از تمام فرصتها استفادە کنند. حتی از افراد لمپن، منفعت طلب و ناچیزاستفادە کردە و ازطرف دیگر با قدرت پول، روزنامەنگاران، روشنفکران، آکادمیسینها، هنرمندان، فعالان سیاسی، مدنی و اجتماعی و... جعلی را بە میدان آوردە و با محبوبیت بخشیدن بە چنین افرادی، خلق را فریب دادە و تلاش میکنند بە هر نحو پلید ممکنی، این جنگ ویژە و پلید را هدایت کنند.

خصوصا کە مدتی طلانی است کە اطلاعات ایران، میت ترکیە و پاراستن پارتی بە نحوی هماهنگ و مشترک این جنگ ویژە علیە پژاک را طراحی و پیش بردە و مدیریت و هدایت می کنند. بدون شک سال ٢٠٢٢ این جنگ را بە نحو متراکمتری هدایت کردە و در آیندە نیز آن را ادامە میدهند. اما در مقابل جایگاە ملی و اجتماعی پژاک، بدون تردید هموارە با شکست مواجە شدە و پژاک بیش از دورەهای قبل، رشد پیدا خواهد کرد.

خبرگزاری فرات: در سال ٢٠٢٢ از یک سو رژیم اشغالگر و فاشیست جمهوری اسلامی و از سوی دیگر، خط مزدوری در روژهلات کوردستان، علیە جنبش آزادیخواهانە خلقمان تلاشهیا وسیعی را انجام دادند، همزمان در برهه هایی برخی از احزاب روژهلاتی قرائتهای اشتباهی را از پژاک انجام دادند، شما حملات جمهوری اسلامی ایران و خط خیانت و مزدوری را چگونە ارزیابی می کنید؟ از ترف دیگر جمهوری اسلامی ایران و خط خیانت و مزدوری تا جە اندازەای می توانند قرائت اشتباە احزاب دیگر روژهلات کوردستان در رابطە با پژاک، علیە پژاک بهرەبرداری کنند؟ بە نظر شما پژاک چگونە باید با این مسئلە برخورد کند؟

اهون چیاکو: جمهوری اسلامی کینەای بسیارعمیق جنبش آپویی و پژاک دارد. علت آن هم بە این نکتە باز می گردد کە بر این باور بود کە با بە عقب نشینی واداشتن انقلاب روژهلات کوردستان وبە حاشیە راندن احزاب قدیمیتر از پژاک، دیگر بە مسئلە کورد در روژهلات کوردستان خاتمە بخشیدە است و بار دیگر مبارزە ملی و اجتماعی کورد در روژهلات کوردستان نمیتواند آن را با چالش مواجە سازد. اما مبارزە پژاک در روژهلات کوردستان و ایران برخلاف خواست جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

همزمان پژاک ابتکار عمل خیزش ژن، ژیان، آزادی را در روژهلات کوردستان و تمام ایران در دست گرفتە و این مبارزە هر چند در تابستان سال ٢٠٢٢ با قتل ژینا امینی و واکنش انقلابی خلق کورد نسبت بە آن در تمام ایران گستردە شد، اما در واقع مبنای این انقلاب با آغاز مبارزە پژاک شکل گرفتە بود. بدون جهت نیست کە مبارزە برای آزادی زن، مبنای مبارزە پژاک بودە و همزمان دو مفهوم دیگر شعار ژن، ژیان، آزادی، یعنی ژیان و آزادی در قالب نام پژاک، پارت ژیانی آزادی-ی کوردستان مفصل بندی شدە است. از همین رو پژاک، برخوردار از جهان بینی، اندیشە، فلسفە و گفتمانی است کە با مبانی جمهوری اسلامی از تضاد برخوردار بودە و از همین رو است کە دشمنی و نفرت جمهوری اسلامی ایران از پژاک هم بسیار عادی بودە و نمیتواند خارج از این مسئلە هم باشد.

در چارچوب این واقعیت، جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال ٢٠٢٢ و بەویژە در ادامە خیزش ژن، ژیان، آزادی کە در روژهلات کوردستان بعد از قتل ژینا امینی شعلەور شد، بار دیگر همانند سالیان گذشتە پژاک را هدف ارار دادە و در چندین برهە اعلام کرد کە پژاک عامل اصلی این خیزشها است و لازم است کە با شدت بە آن پاسخ دادە شود.

بدیهی است کە بە تنهایی انجام چنین کاری برای ایران مقدور نبودە و بە همین دلیل است کە برای پیشبرد اهدافش بە دولت ترک متوسل می شود. در واقع پژاک نیرویی نیست کە در یک نقطە یا یک کمپ مشخص سکونت داشتە باشد و جمهوری اسلامی بتواند بە آسانی با موشک یا درون آن را هدف قرار دهد. از طرف دیگر تکنولوژی نظامی ایران در حدی نیست کە بتواند تدابیر پژاک و نیروهای گریلا را خنثی کند، همین مسئلە باعث شدە است کە بیشتر با همکاری و هماهنگی با دولت فاشیست ترک بە پژاک حملە کند. بدون شک پرواز مداوم درونهای ایران و ترکیە، همزمان گلولە باران و بمباران مشترک این دو کشور بە ناحی گریلایی در طول سال ٢٠٢٢، بە ویژە در تابستان ٢٠٢٢ نشاندهندە این واقعیت هستند.

از یاد نبریم کە همزمان با خیزشهای خلق کورد و خلقهای ایران در سالهای ١٣٩٦، ١٣٩٨، بار دیگر جمهوری اسلامی ایران پژاک را مانند نیروی اصلی و حامی این خیزشها عنوان کردە و دست بە دستگیری کسانی زد کە احتمال میداد با هستەهای پژاک در ارتباط هستند. اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مقابل پژاک در سال ٢٠٢٢ نیز در امتداد همان دشمنی عمیق جمهوری اسلامی با پژاک بودە است. بدون تردید تا خاتمە جمهوری اسلامی ایران نیز این دشمنیها و حملات ادامە خواهند یافت. همزمان جمهوری اسلامی ایران برای رویارویی با بژاک، غیر از استفادە از جنگ و حملە آشکارا، از جنگ نرم و راهکارهای جنگ ویژە نیز بهرە می جوید، بە همین جهت است کە از خط خیانت و مزدوری در کوردستان بهرە برداری می کند.

لازم است بە این مسئلە نیز اشارە شود کە خط خیانت و مزدوری غیر از سیاستهای جمهوری اسلامی ایران علیە پژاک، همزمان حضور و موجودیت پژاک را نیز علیە منافع خود می بیند. بە ویژە کە نباید تلاشهای بارزانی را برای تعمیق فرهنگ مزدوری در روژهلات کوردستان و بازگذاردن دست جمهوری اسلامی ایران نادیدە گرفت. لازم است بە هر نحوی بە این مسئلە پرداختە و آن را برملا کرد.

متاسفانە اشغالگری جمهوری اسلامی و خط خیانت بە طور مداوم بە دلیل تنگ نظری برخی از گروههای روژهلات کوردستان در مقابل پژاک بهرەبرداری کردە و تلاش می کنند تا بە نحوی نرم، این تنگ نظری را دە خدمت جنگ ویژە خود قرار دهند، جنگی کە در مقابل خط آپویی و بە ویژە پژاک در جریان است. امیدوارم انقلاب ژن، ژیان، آزادی همە را تکان دادە باشد و بە نحوی درست و اصولی بتوانند واقعیت و موجودیت پژاک را ارزیابی کنند. بدون شک لازم است کە پژاک و اعضای پژاک نیز با هوشیاری در این راستا برخورد کردە و ناخواستە در راستای جنگ ویژە اشغالگران کوردستان و خط خیانت قرار نگیرند، لازم است کە علیرغم تمام انتقاداتمان از احزاب روژهلات کوردستان، حساب خود را از خط خیانت با رهبری بارزانی جدا کردە و بە مبنای چنین معیاری بە آنها نقد وارد کنند. زیرا احزاب روژهلات کوردستان با تمامی نواقص و کمبودهایشان بخشی از مبارزە رهایی بخش ملی هستند، اما خط بارزانی نە فقط ارتباطی با خط رهایی طلبانە ملی نداشتە بلکە بە تمامی در مقابل مبارزە رهایی بخش ملی نقشی مزدورانە و خیانتکارانە ایفا می کند.

بدیهی است کە افرادی در قالب شخص و یا همکاران خط بارزانی و اعضای نهاد امنیتی پاراستن، وابستە بە حزب دمکرات کوردستان عراق بە صفوف برخی از گروهها و احزاب روژهلات کوردستان، تا سطوح بالا نفوذ کردە و از این طریق درصدد هستند سیاست این گروهها را بر اساس خواست خط بارزانی در مقابل خط آپویی و پژاک هدایت کنند. اما افراد متعهد و دلسوزی نیز در میان صفوف این احزاب قرار دارند کە در مقابل این خط مشی موضع گرفتە و بە نحوی مسئولیت پذیرانە و دوستانە، بە پژاک و جنبش آپویی می نگرند. بە ویژە کە در صفوف مردم این دستە موضعی میهن دوستانە دارند و لازم است کە با احترام با این موضع برخورد شود. در واقع اگر پژاک و اعضا و طرفداران آن بە نحوی مسئولانە و با دقت در این بارە رفتار نکنند، این احتمال وجود دارد کە بارزانی و نهادها وگروههای وابستە بە آن در میان صفوف روژهلاتیها و افکار عمومی بە سیاە نماییهای بیشتری دست بزنند و از آنها علیە جنبش آپویی و پژاک استفادە کنند.

خبرگزاری فرات: بە نظر شما در سال ٢٠٢٢چە موانعی فراروی خلقمان در روژهلات کوردستان وجود داشتند؟

اهون چیاکو: در واقع موانع فراروی خلقمان در روژهلات کوردستان در طول سال ٢٠٢٣، همان وضعیتی است کە در طول حکومت ٤٣ سالە جمهوری اسلامی ایران وجود داشتە است. البتە در سال ٢٠٢٢ خلقمان بە نحوی شدیدتر و خشن تر متحمل سیاستهای پلید جمهوری اسلامی ایران شدە است. سیاست اشغالگرانە جمهوری اسلامی ایران روز بروز تشدید شدە و این حکومت هر جە بیشتر تلاش میکند تا ارادە سیاسی و موجودیت فرهنگی و ملی کورد را از بن برکندە و آن را از میان بردارد.

بیکاری و گرسنگی یکی از موانع زندگی است کە خلقمان را در روژهلات کوردستان با چالش مواجە کردە است. رژیم باعث ایجاد وضعیتی شدە است کە شمار بسیاری از افراد خلقمان برای تامین مایحتاج اولیە زندگی ناگزیر بە کار در شهرهای دیگر ایران بودە و کاملا بدیهی است کە در چنین شرایطی هم دچار مشکلات روانی، اجتماعی و فرهنگی می شوند و بیش از پیش از واقعیت خود بدور افتادە و دچار آسیمیلاسیون می شوند یا باید در خود کوردستان بە مشاغل طاقت فرسایی مانند کولبری روی بیاورند. حتی در بسیاری از اوقات این فرصت را هم از دست آنان می گیرند، و میدانید کە کولبرکشی بە یکی از اقدامات غیر انسانی جمهوری اسلامی ایران در روژهلات کوردستان تبدیل شدە است. و اگر در این میان افرادی هم باشند کە توانایی این کارهای طاقت فرسا را نداشتە باشند، بیکار ماندە و ناگزیر هستند تا در فقر زندگی کنند. در واقع سیاست اشغالگران کوردستان، بە ویژە اشغالگری جمهوری اسلامی در روژهلات کوردستان، سرزمین پر از معدن و منابع زیر زمینی و رو زمینی و غنی ما را بە دوزخی برای زندگی تبدیل کرد ەاست. یعنی سرزمینی کە زیر زمین آن مملو از گنج است، در روی زمین مملو از رنج شدە است.

اگر سیاست سرکوبگری، دستگیری، شکنجە، بە دار کشیدن و میلیتاریزەکردن هر چە بیشتر در روژهلات کوردستان از سوی جمهوری اسلامی ایران را هم بە این وضعیت بیفزاییم، آن زمان است کە درک می کنیم کە سطع دردهایی کە خلقمان متحمل میشوند تا چە اندازەای است.

بە ویژە کە حملە اشغالگرانە و سرکوبگرانە جمهوری اسلامی ایران در ٤ ماە پایانی سال ٢٠٢٢ و در جریان خیزش ژن، ژیان، آزادی در روژهلات کوردستان و ایران، از یک طرف سطح وحشیگری رژیم را بە اوج رساندە است و از طرف دیگر خلقمان را دستخوش دشواریهای فراوانی کردە است. در این چهار ماە، دهها فرد شهید و هزاران نفر دستگیر شدەاند، بسیاری از افراد خانوادەها از ترس رژیم ناگزیر شدەاند خودشان را مخفی کردە و با مشکلات بیشتری مواجە شدەاند. دلیل آن نیز چیزی نیست غیر از سیاستهای سرکوبگرانە و اشغالگرانە جمهوری اسلامی ایران. البتە خلقمان هم در برابر این وضعیت تسلیم نشدە است و خیزش ژن، ژیان، آزادی نسان دادە است کە ارادە و روحیە خلقمان در اوج قدرت قرار دارد. در واقع ترس و ارعابی کە جمهوری اسلامی ایران در طول ٤٣ سال در میان خلقمان ایجاد کردە بود، اکنون ترک برداشتە و دیگر در ذهنیت خلق و میهنمان، دیگر دشمن شکست خوردە است و جایگاهی ندارد. دیگر نمیتواند بە آسانی اشغالگری خود را ادامە دادە و خلقمان در بعد شجاعت و هوشایری ملی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و فکری، بە چنان جایگاهی رسیدە است کە من اطمینان دارم کە همین مسئلە در نهایت بە اشغالگری و سرکوب جمهوری اسلامی خاتمە میدهد.

خبرگزاری فرات:در سە ماه اخیر سال ٢٠٢٢ در روژهلات کوردستان و ایران، خیزش ژن، ژیان،آزادی یا بە معنایی دیگر خیزش زن آغاز شدە است. این خیزش بە چە جایگاهی رسیدە است و از نظر شما بە چە نتایجی منتهی می شود؟

اهون چیاکو: در واقع ژن، ژیان، آزادی اگر چە بە شعار اصلی خیزش سال ٢٠٢٢ در روژهلات کوردستان و ایران تبدیل شدە است، اما باید بە این مسئلە توجە داشت کە این شعار، شعاری ظاهری و سطحی نبودە و حامل ایدە، فلسفە و پارادایم علمی خود بودە کە هم از جذابیت برخوردار بودە و رادیکال بودە و هم مسائل اساسی را مورد پرسش قرار دادە است. بە سخن دیگر، فلسفە وجودی ژن، ژیان، آزادی فلسفە وجودی جمهوری اسلامی ایران را با چالشی بنیادین مواجە کردە است.

مارکس در این بارە گفتەای دارد؛ ایدە میتواند بە عمل اجتماعی تبدیل شدە و فراگیر شود، اما لازم است از جذابیت برخوردار باشد. برای آنکە جذابیت هم داشتە باشد لازم است رادیکال باشد، برای آنکە رادیکال هم باشد لازم است بە ریشەها و بنیادها بپردازد. در واقع ژن،ژیان، آزادی برآمدە از تفکر رهبر آپو و مبارزات ماست. حاوی تمامی این ویژگیهاست. بە همین دلیل این جنبش صرفا خیزشی نیست کە سرانجام رو بە خاموشی برود یا سرکوب شود. در واقع رنسانسی در نوع خود می باشد. خیزشی قدرتمند است کە نیروی جمهوری اسلامی ایران و تمام نیروهای مرتجع دیگر نیز توان درهم شکستن آن را ندارند. زیرا یک نیروی فکری است کە بە نیرویی مادی و اجتماعی تبدیل شدە است، با تواناییهای فکری و مادی خود، از ظرفیت فراوانی برای شکست نیروی مادی و فکری دشمن برخوردار است.

انقلاب ژن، ژیان، آزادی تا همین لحظە هم وضعیت را بگونەای تغییر دادە است کە بە هیچ نحوی اجازە بازگشت بەگذشتە را نخواهد داد. یعنی اجازە نمیدهد کە این وضعیت بە پیش از زمان قتل ژینا امینی بازگردد. خیزش ژن، ژیان، آزادی جمهوری اسلامی را زمینگیر و درماندە کردە است. تواناییهای آن را سلب کردە است و با تاکتیکهای مختلف آن را در گوشە رینگ قرار دادە است. تا درصدد برآید کە بە نحوی دیگر بپاخیزد و سر بلند کند، بار دیگر بە نحوی دیگر جمهوری اسلامی را بر زمین زدە و امکان تجدید قوا را از وی سلب میکند. روز بروز آن را بیشتر تضعیف می کند و این رویە نیز تا خاتمە دادن بە جمهوری اسلامی ادامە می یابد. تمامی این رویە نیز بە معنای اعتلای روح آگاهی ملی جامعەای زندە و نبرد انقلابی خلق و همزمان بە معنای پیشبرد مسیر و فرایند هوشیارانە انقلاب است.

در نوشتەای تحت عنوان خیزش ژن، ژیان، آزادی رویاروی تمامی سیاەنمایی ها و شرها قرار خواهد گرفت، کە در شمارە ١٣ دورە سوم مجلە آلترناتیڤ منتشر کردەام، تلاش کردەام ویژگی سیاسی و انقلابی ژن، ژیان، آزادی را تحلیل کنم. بە همین دلیل مسائل را مجددا تکرار نمیکنم. اما از نظر من، بە دلیل وضعیت جمهوری اسلامی در سطح جهانی، منطقەای و داخلی، و نیز بە دلیل نیرویی کە خیزش ژن، ژیان، آزادی آن را خلق کردە است، اگر ما بتوانیم بە خوبی فعالیت کنیم، مسئولیتهایمان را بە خوبی بە جا بیاوریم، حداقل نتیجە این انقلاب، فقدان کنترل جمهوری اسلامی بر بسیاری از مناطق تحت حاکمیت کنونی است. نخستین جایی هم کە از کنترل آن خارج خواهد شد روژهلات کوردستان است. و این مسئلە در نهایت بە خاتمە و پایان بخشیدن سیستم جمهوری اسلامی ایران منجر می شود. از نظر من همانگونە کە برخودان کوبانی شمارش معکوس برای داعش را رقم زد، برخودان ژن، ژیان، آزادی در روژهلات کوردستان نیز شمارش معکوس جمهوری اسلامی را بە دنبال خواهد داشت. تنها لازم است کە ما بە طور پیوستە متحد و منسجم بودە و از یاد نبریم کە یکی از نتایج خیزش ژن، ژیان، آزادی، خلق ادبیات و فرهنگی نوین و مشترک بە ویژە در عرصە سیاست است. این مسئلە در سطح روژهلات کوردستان و در سطح ایران، زمینە را برای نزدیکی نیروهای سیاسی و اجتماعی خلق کردە است و این نیروها می توانند بر اساس زمینە انقلاب زن، گونەای از اتحاد و همزیستی بهتر را تجربە کنند. بدون شک، لازم است کە این دستاورد شکوهمند حفظ شدە و آن را همزمان باگسترش، سازماندهی نمود.

خبرگزاری فرات: سیاست اعدام بە عنوان یک سلاح از سوی رژیم، در طول عمر آن علیە آزادیخواهان مورد استفادە قرار گرفتە است و مجددا برای سرکوب خلقها بکار گرفتە شدە است. با پیگیری چنین سیاستی رژیم درصدد است چە مسئلەای را اثبات کند؟ خلق چگونە باید با چنین سیاستی روبرو شود؟

اهون چیاکو: سیاست اعدام یکی از اقدامات ضد بشری جمهوری اسلامی ایران است کە از ابتدای قرار گرفتن در مسند قدرت تاکنون از آن برای بقای خود استفادە کردە است. رژیم هموارە خواستە است کە از این طریق خلق را مرعوب کردە و از آن سلب ارادە نماید. کسی هم وجود ندارد کە نام جمهوری اسلامی ایران را بشوند و بە یاد اعدام نیفتد. نامگذاری جمهوری اسلامی ایران بە جمهوری اعدام از سوی شیرکو بیکس نام بسیار با مسمایی است. همزمان کسی نیست کە از اعدامهای صادق خلخالی بە عنوان جلاد و نمایندە خمینی در ابتدای بە قدرت رسیدن جمهوری اعدام در کوردستان اطلاعی نداشتە باشد. اعدام زندانیان دهه ٦٠، بە ویژە اعدامهای سال ١٣٦٧ را هیچ کس از یاد نبردە است، ترورها و قتلهای زنجیرەای دهە ٦٠-٧٠ را نیز همچنان بە یاد داریم. اعدام انقلابیونی مانند احسان فتاحیان، فصیح یاسمنی، حسین خضری، شیرین علم هولی، فرزاد کمانگر، فرهاد وکیلی، علی حیدریان، حبیب الە گلپری پور، رضا مامدی، زانیار مرادی، لقمان مرادی، رامین حسین پناهی و... دهها ترور و اعدام دیگر دهە ٩٠ از سوی جمهوری اسلامی را بە یاد داریم و هیچگاە نیز آن را فراموش نمی کنیم. در واقع هم اکنون اعدام بە یکی از معیارهای اصلی هویت این رژیم پلید و لبریاز خباثت تبدیل شدە است.

بدون تردید جمهوری اسلامی بە منظور از میان برداستم انقلاب ژن، ژیان، آزادی بار دیگر میخواهد سیاست اعدام را گسترش دادە و همین اقدام را هم اغاز کردە است. بە همین منظور هم لازم است کە بە هر نحو ممکن در مواجهه با این سیاست ضد انسانی قرار گرفتە و آن را متوقف کنیم. در برخی از مناطق روژهلات کوردستان شجاعت و ارادە مصمم را مشاهدە کردیم و خلق با سرهلدان و ارادە راسخ خود رژیم را ناگزیر کرد کە از برخی از احکامی کە درصددبود علیە دستگیر شدگان صادر کند، عقب نشینی کند. چندین نفر در برابر تحمیل حکم اعدام قرار گرفتە بودند و رژیم میخواست صرفا حکم اعدام را برای آنها سریعا صادر کند. اما واکنش خلق طرح آنها را بر هم زدە و هم اکنون ناگزیرا تا اندازەای اجرای سریع احکام را متوقف کردە است.

لازم است این شجاعت و ارادە مصمم و در عین حال این نیروی مسئولیت ملی و اجتماعی تمجید شود و گسترس دادە شود. همزمان لازم است سیاست اعدام رژیم در سطح جهانی را برملا کردە و بە نحوی دقیق در رابطە با افرادی کە مجازات اعدام برای آنها صادر شدە است در سطح خیابان، رسانەای و حوزە حقوق بشر... بر آن تاکید شود. اما آنچە کە بیش از هر چیز میتواند مانع از اعدام جمعی شود و رژیم را در تنگنا قرار بدهد، تداوم و شعلەورساختن انقلاب ژن، ژیان، آزادی در سال ٢٠٢٣ بە منظور رسیدن بە رهایی، آزادی و زندگی است. بە معنایی دیگر، تنها راە چارەی اصلی عبارت است از پیروزی خیزش ژن، ژیان، آزادی.

خبرگزاری فرات: بە عنوان حزب حیات آزاد کوردستان برای سال ٢٠٢٣ چە برنامەهایی دارید؟ بە نظر شما خلق کورد در روژهلات کوردستان باید چە اقداماتی را انجام دهد؟

اهون چیاکو: هر چند بە نڤر می رسد آخرین سوال شما است اما چون پرسش شما در خصوص سال جدید، یعنی سال ٢٠٢٣ است، میخواهم پیش از هر چیز سال جدید میلادی را بە شما و مخاطبان شما تبریک گفتە و برای شما و تمام خلق انقلابی کورد و جامعە جهانی سالی مملو از خوشبختی را آرزو کنم.

در واقع سال ٢٠٢٣ سالی سرنوشت ساز است. همانگونە کە میدانید یکصدمین سالگرد پیمان سوم لوزان است کە اشغالگران کوردستان تلاش می کنند بار دیگر آن را تجدید کنند و تجدید آن نیز بە معنای تجدید اشغالگری کوردستان در سدە بیست ویکم است. بدون شک ما بە عنوان حزب حیات آزاد کوردستان در سال ٢٠٢٣ بخش بزرگی از مبارزەامان بە شکستن دیوارهای اشغالگری و ممانعت از تثبیت و بازنویسی پیمان لوزان یا هرگونە پیمان اشغالگرانە دیگری علیە کوردستان اختصاص می یابد. همزمان در تمام مراسمهای ملی بە منظور ممانعت از شکل گیری لوزانی دیگر مشارکت کردە و در سازماندهی و اجرای آن، نقش و وظایفمان را عهدەدار خواهیم شد. بدون شک بدین منظور در هر مبارزەای کە بە منظور دفاع از دستاوردهای خلقمان در بخشهای دیگر هم بودە باشد، فعالانە شرکت کردە و ایفای نقش می کنیم. بە ویژە کە در مواجهه با حملات اشغالگرانە ایران و ترکیە بە باشور کوردستان تلاش خواهیم ورزید، زیرا خلق کورد در این بخش از کوردستان با هزینەهایی بسیار بە دستاوردهایی رسیدە است و لازم است این دستاوردها حفظ شوند.

در سال ٢٠٢٣ سیستم امرالی وارد بیست و ششمین سالگی خود می شود. بدون شک مبارزە برای آزادی رهبر آپو برای ما وظیفەای انسانی، ملی، مبتنی بر هوال بودن، انقلابی و ادای دین است و این وظیفە نیز بە یکی از مهمترین وظایف ما تبدیل می شود. در واقع ماندن رهبر آپو بە مدت ٢٥ سال در زندان میتواند انتقدات وسیعی را متوجە ما نماید کە تنها با فعالیت در این راستا میتوانیم صمیمیت خودمان رادر برابر این انتقاد نشان دهیم. لازم است همزمان کە سال ٢٠٢٣ را بە سال درهم شکستن اشغالگری بر کوردستان تبدیل میکنیم، همزمان با آن این سال را بە سال آزادی فیزیکی رهبر آپو نیز مبدل کنیم. بدون تردید در همین رابطە مبارزە برای ازادی تمام زندان سیاسی در زندانهای اشغالگران برای ما بە وظیفەای اساسی-اخلاقی و سیاسی و انقلابی بدل می شود.

در واقع با سرعت بخشیدن و بە پیرزی رساندن خیزش ژن، ژیان، آزادی از وظایف اصلی ما و اوج گیری طرحهای ما می باشد. در این بعد، نقش پیشاهنگی خودمان را هر چە بیشتر برجستە کردە و چنین ظرفیتهایی را نیز در خودمان می یابیم. نیروی ما هم برخاستە از موارد زیر است:

نخست: پژاک یک نیروی منفرد و منزوی نیست، بلکە نیرویی است کە بە جنبشی ملی، منطقەای و جهانی مرتبط بودە و همراە با عمل مستقیم خود، این جنبش ملی و جهانی حامی پژاک بودە و نیروی پیروزی و موفقیت را بە کار و مبارزە پژاک می بخشد.

دوم؛ مسئلە دیگر، نیروی پارادیمیک پژاک است کە در چارچوب پارادایم یا جهان بینی جامعە دمکراتیک-اکولوژیک و بر اساس آزادی زن، تداوم مبارزە و نیروی حل مسئلە را ایجاد می کند. این مسئلە در شعار ژن، ژیان آزادی جمع شدە است. پارادیمی کە علیرغم آنکە کە پاسخگوی مسائل ملی و اجتماعی کورد و کوردستان است، همزمان از بعد جهانشمولی هم برخوردار بودە و محدود و بستە نیست. یعنی می تواند با تمام طبقات، اقشار و افراد و عناصر تشکیل دهندە جامعە کوردستان و خارج از کوردستان ارتباط برقرار کند ومبارزە مشترکی را با آنها انجام دادە و در این راستا نیز هم بە نیروی حامی تبدیل شدە وهم حمایت اخذ کند. این مسئلە هم در مبارزە سیاسی و انقلابای واجد اهمیتی بسیار بالا است.

همزمان آنچە کە بە ما نیرو می بخشد، ساختار و میراث مبارزە ما در جریان سالهای گذشتە است. برای نمونە سردادن شعار ژن، ژیان، آزادی بر مزار ژینا امینی در سقز ناگهانی و ناخودآگاهانە نبودە است تا کە در یل لحظە بە نیروی پویشگر خیزش در کوردستان و ایران تبدیل شود. در واقع سردادن این شعار محصول سالیان طولانی مبارزە است کە در یک لحظە تاریخی منفجر می شود. همە میدانند کسانی در ابتدا، بعد از جانباختن ژینا امینی، شعار ژن، ژیان، آزادی را سر دادند و آن را بە نیروی محرکە انقلاب تبدیل کردند، غیر از کسانی نبودند کە از مبارزە پژاک و جنبش آپویی الهام گرفتە بودند، دیگر بعد از آغاز خیزش بر مزار ژینا، افراد دیگری فلسفە و رهیافتی را گسترش دادند کە بخش بزرگی از آنها در یک مرحلە آموزشهای جنبش آپویی را دیدە یا بە نحوی از انحا با جنبس آپویی و پژاک ارتباط داشتند.

چهارم؛ یکی دیگر از منابع نیروی پژاک عبارت است از فداکاری و عملکرد روزانە جنبشمان. فداکاریهای هوالانمان در کوهستانهای روژهلات کوردستان و باشور کوردستان، ظرفیتهای گریلای مدرن است کە همراە با سبک جنگ و تحولات سیاسی و اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سدە بیست و یکم خود را سازماندهی کردە است و امروز بە طور خستگی ناپذیر و فداکارانە در میدان مبارزە حضور دارد. همزمان فداکاری میهن دوستان و مبارزان جنبش آپویی و اعضآی پژاک در روستاها و شهرهای روژهلات کوردستان و ایران بە نحوی انقلابی بە سازماندهی خلق مشغول هستند، بخش دیگری از ابعاد این نیرو است. بە ویژە کە هم اکنون در برهه خیزش ژن، ژیان، آزادی کە در اوج شجاعت و قهرمانی با پیامدهای ناخوشایند کرونا و سست شدن سازماندهی خلق و دستگیریهای فلەای چند سال قبل مواجە شدە است. نیروهایمان مسغول سازماندهی مجدد بودە و سازمان منسجم تری را ایجاد می کنند، بدون سک سال ٢٠٢٣ این مبارزە و پیشبرد سازماندهی در داخل میهن با پیشاهنگی زنان و جوانان ادامە پیدا کردە و ارتقا پیدا خواهد کرد. همزمان کمیتەها و اعضای پژاک در خارج از میهن همانند سالهای قبل و بە ویژە سال ٢٠٢٢ و اخصا در ٤ ماە اخیر همراە با آغاز خیزش ژن، ژیان، آزادی پیشاهنگان سازماندهی فعالیتها بودند. در سال ٢٠٢٣ نیز نقش پیشاهنگی را در ایجاد و انسجام بخشیدن بە سازماندهی و پیشبرد فعالیتها ایفا خواهند کرد و پژاک نیز در این بارە خود را سازماندهی خواهد کرد.

بدون شک مسائل دیگری نیز وجود دارند کە میتوانند بە عنوان منابع نیرو بخشیمان از آنها یاد کرد. اما چند مورد مذکور واجد اهمیت بودند، با اطمینان ما بە عنوان پژاک با اتکا بە نیروی داتی جنبشمان و جامعەامان، در سال ٢٠٢٣ مانند دورەها پیش با تمام مظاهر ستم و انقیاد روبرو خواهیم شد و اطمینان داریم کە می توانیم دشمن را درهم شکستە و پیروزی را بدست بیاوریم. در پایان بار دیگر ضمن تشکر ازشما این نکتە را یادآور میشوم کە آپویی بودن نقطە اتکای قدرت ماست.