تصویر

احزاب کوردستانی در کرکوک‌: پست‌ شهر کرکوک حق کوردهاست

احزاب کوردستانی شهر کرکوک درباره وضعیت کرکوک گردهم آمده و اعلام کردند که آنان همه در اینباره همفکر هستند که پست شهر کرکوک حق کوردهاست و باید از آن کوردها باشد.

در کرکوک بیش از هفت ماه است که از انتخاب اعضای انجمن استان کرکوک می‌گذرد و هنوز هم پست این شهر مشخص نشده است. حزب دمکرات کوردستان عراق ‌(پ‌د‌ک) با جبهه ترکمن‌ها و با طرفین عرب شوونیست نزدیک به ترکیه حرکت می‌کند و نمی‌گذارد که پست‌ این شهر به کوردها رسیده شود. مورخ ۱۱ جولای به ریاست راکان جبوری به مثابه پیرترین عضو، یکمین جلسه انجم شهر تحت فشارهای نخست‌وزیر عراق، انجام شد. اما بدلیل اینکه هیچ سازش و یا توافقی از پیش انجام شده در میان طرفین وجود نداشت، جلسه بدون انتخاب پست‌های استاندار و ریاست انجمن شهر بی‌نتیجه‌ ماند. به این انجمن ۳۰ روز مهلت داده شد که مدیریت محلی این شهر را ایجاد کند و پست‌‌ها بصورت نمایندگی پر کند.

در مرکز جمعیت دادگری کورستانی کرکوک، با مشارکت تمام نمایندگان احزاب و طرفین سیاسی کوردستانی کرکوک درباره موضوع کرکوک و ایجاد مدیریت محلی کرکوک جلسه‌ای تشکیل شد.

نمایندگان احزاب و طرفین سیاسی کوردستانی پس از این جلسه بیانیه مطبوعاتی دادند. مسئول مرکز جمعیت دادگری کوردستان، ریباز صابر نتیجه این جلسه را به مطبوعات اعلام کرده و گفت‌‌:

‌‌«در مرکز جمعیت دادگری کوردستان کرکوک، جلسه احزاب و طرفین سیاسی کوردستان انجام شد و در پایان ما به این نکات زیر رسیدیم‌:

یک‌‌: ما از طرفین پیروز در انتخابات انجمن شهر کرکوک درخواست می‌کنیم که برای خدمت به شهر کرکوک همراه با تمام اقشار آن،‌ در زودترین زمان مدیریت محلی کرکوک را ایجاد کنند.

دوم‌: تمام احزاب کوردستانی در اینباره همفکر هستند که پست شهر کرکوک حق کوردهاست و باید از آن کوردها باشد.

سوم‌: تمام احزاب کوردستانی کرکوک در اینباره همفکر هستند که در زمان لازمه باید جلسه مسئولان درجه اول احزاب انجام شود و هر ماه نیز مداوما جلسه مسئولان روابط انجام شود.‌»

تاکنون نیز گفته نشده است که مدیریت محلی این شهر تشکیل خواهد شد یا نه، یک رقابت شدید دراین شهر برای گرفتن پست استانداری کرکوک وجود دارد و هر قشر قصد دارد که این پست را از آن خود و حزبش کند.