اعلامیه ۱ سپتامبر: در ۳ شهر علیه انزوای اجباری و جنگ به میدان بیایید

دم پارتی به مناسبت روز اول سپتامبر، روز جهانی صلح، اعلامیه داده و خواستار برگزاری راهپیمایی علیه انزوا، بی عدالتی و جنگ شد.

اعلامیه

سازمان دم پارتی در آمد با انتشار بیانیه‌ای در ساختمان خود اعلام کرد که اول سپتامبر روز جهانی صلح است. سرهات ارن، نماینده دم پارتی از آمد، مدیران دم پارتی و د‌ب‌پ و فعالان جنبش زنان آزاد (ت‌ژ‌آ) در مراسم قرائت این اعلامیه شرکت کردند.

بر اساس این اعلامیه، راهپیمایی‌های منطقه‌ای از اول سپتامبر در شهرهای آمد، وان و ازمیر برگزار می‌شود. میتینگ آمد در میدان شیخ سعید برگزار می‌شود. راهپیمایان قبل از آن جلویAZC Plaza  جمع شده و به سمت میدان حرکت می‌کنند.

گلشن اوزر رئیس مشترک دم پارتی آمد در ابتدای این نشست سخنرانی کرد و اظهار داشت که ۱۰ سال است که در خاورمیانه جنگ‌های شدیدی وجود دارد؛ اینک همه مردم این منطقه به صلح و ثبات نیاز دارند. اوزر اظهار داشت که در راهپیمایی‌ها و میتینگ‌هایی که ترتیب خواهند داد، با مردم گرد هم آمده و به رقص صلح خواهند پیوست.

محمد شیرین گوربوز رئیس مشترک سازمان د‌ب‌پ آمد نیز سخنرانی کرد و گفت: «راه حل مسئله کوردها در یک صلح عزتمند به دست می‌آید. برای رسیدن به صلح اجتماعی ابتدا باید علیه جنگ متحد شویم. مهم‌ترین دستور کار البته پرداختن به انزوای تحمیلی است؛ باید انزوا برداشته شود و به وضعیت رهبر عبدالله اوجالان رسیدگی شود. روز ۱ سپتامبر ساعت ۱۸:۳۰ مقابل AZC Plaza   جمع می‌شویم و راهپیمایی آزادی و صلح را به سمت میدان شیخ سعید برگزار می‌کنیم. باز هم می‌گوییم: «برای حل مسئله کوردها باید انزوا برداشته شود و جلساتی با رهبر برگزار شود.»

سرهات ارن، نماینده دم پارتی آمد نیز از ادامه کنش و تلاش آنها در اول سپتامبر خبر داد و گفت: «بی‌عدالتی در بسیاری از مناطق ترکیه ادامه دارد. هر بی‌عدالتی منجر به ظلم دیگری می‌شود. این وضعیت باعث افزایش خشونت نیز خواهد شد. بحران‌های متعددی در ترکیه در حال وقوع است. بحران‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و بحران عدالت همچنان ادامه دارد.»

ارن با اشاره به اینکه اخیراً زبان و فرهنگ کوردی مورد هجمه قرار گرفته است، گفت: «ما هیچ گاه حمله به فرهنگ و زبان کوردی و حمله به جغرافیای کوردستان را نمی‌پذیریم. ما با حمله به ارزش‌ها، وحدت، زبان و موسیقی مردم مخالفیم. همه مردم ما باید در اول سپتامبر علیه این حملات، علیه موجودیت خلق کورد، در میدان باشند. برای صیانت از هویت، ارزش‌ها و سرزمین خود، باید با ترانه‌ها و آواهای خود در میدان باشیم. ما از همه می‌خواهیم که علیه بی‌عدالتی و برای برقراری صلح به میدان بروند و صدای خود را با قدرت بلند کنند.»