تصویر

‌‌«آنها می‌خواهند با تغییر قانون «احوال شخصیه» ذهنیت داعش را مشروعیت ببخشند، ما نمی‌پذیریم‌»

سوهام شنگالی در مورد تلاش‌ها برای تغییر قانون «احوال شخصیه» در عراق گفت: «آنها می‌خواهند ذهنیت داعش را توجیه کنند. این پیش نویس قانون یک فاجعه اجتماعی ایجاد می‌کند. ما تا آخر با این پیش نویس مبارزه خواهیم کرد.»

نیروهای شیعه در پارلمان عراق پیش نویس قانونی را برای تغییر قانون شرایط شخصی (احوال شخصیه) ارائه کردند. در پیش نویس قانون، حق مالکیت از مادران سلب شده و راه برای قانونی شدن ازدواج کودکان ۹ ساله باز می‌شود. تلاش‌ها برای تغییر قانون شرایط شخصی در عراق ادامه دارد و در مقابل زنان عراقی و ایزدی به آن اعتراض می‌کنند.

سوهام شنگالی عضو کمیته روابط خارجی جنبش آزادی زنان ایزدی (تاژه) در گفتگو با خبرگزاری فرات (ANF) درباره این موضوع اظهار داشت که پارلمان عراق می‌خواهد با این پیش نویس قانون، ذهنیت داعش را رواج دهد.

می‌خواهند با شکستن شخصیت زن، جامعه را در هم بشکنند

سوهام شنگالی گفت: «دولت عراق می‌خواهد این پیشنهاد را که از سوی چند مرد با اندیشه اسلام رادیکال ارائه شده است، در پارلمان عراق تصویب کند. این پیش نویس قانون به نفع مردم و زنان عراق نیست. آنها با این تصمیم می‌خواهند دختران و جامعه را بکشند. در رویدادهای اخیر، زنان در سراسر جهان با شعار و فلسفه «ژن، ژیان، آزادی» به قیام برخاستند و با انقلاب، امضای خود را در تاریخ به جای گذاشتند. در چنین زمانی، ورود قانون شخصی به دستور کار پارلمان عراق اتفاقی نیست. ما این لایحه را حمله‌ای به انقلاب زنان می‌دانیم. مردان صاحب قدرت و سلطه‌‌گر، از نیروی زنان می‌ترسند. به همین دلیل حمله می‌کنند.»

می‌خواهند با این پیش نویس قانون، ذهنیت داعش را توجیه کنند

سوهام شنگالی با بیان اینکه ممکن است این لایحه از دید برخی احزاب و طرف‌ها خیلی مهم نباشد، اما برای جامعه مشکلات بزرگی ایجاد می‌کند ادامه داد: «اگر کودکی در این سن ازدواج کند، چگونه می‌تواند فرزندان خود را تربیت کند. این راه را برای چند همسری باز می‌کند و خطرات زیادی را به همراه دارد. ده‌ها آئین و مذهب مختلف در عراق زندگی می‌کنند. این لایحه در بسیاری از جوامع و عقاید گناه و جرم تلقی می‌شود. مثلاً در جامعه ایزدی ازدواج در ۹ سالگی گناه محسوب می‌شود. ما به عنوان مردم ایزدی این پیش نویس قانونی را که در حال بحث است، قبول نداریم. زیرا هیچ تفاوتی بین این لایحه و ذهنیت داعش نیست. آنها با این پیش نویس قانون می‌خواهند ذهنیت داعش را توجیه کنند. در «فرمان» ۲۰۱۴، داعش همین کار را با زنان و دختران ایزدی انجام داد. دختران را مجبور به ازدواج کردند.»

ما تا آخر مبارزه می‌کنیم

سوهام شنگالی عضو کمیته روابط خارجی تاژه، از همه زنان خواست در برابر این بی‌احترامی سکوت نکنند و گفت: «ما زنان ایزدی، در کنار همه زنان عراقی علیه این پیش نویس تا لغو آن مبارزه خواهیم کرد. درد و رنج زنان در همه جای دنیا مشترک است. به همین دلیل تا آخر با آنها مبارزه خواهیم کرد. ما از همه زنان عراق و به ویژه نمایندگان زن عراق می‌خواهیم که نسبت به این بی‌احترامی به زنان بی‌تفاوت نمانند و مبارزه خود را تقویت کنند.»