آرین آری: در سایه فرمانده سمکو به پیروزی رسیدیم

یکی از فرماندهان ه.پ.ژ با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سمکو سرهلدان، فرمانده ی.ر.ک در ١١همین سالگرد شهادت وی می‌گوید:"در سایه جنگ و مقاومتی که با پیشاهنگی وی شکل گرفت پیروزی بزرگی کسب کردیم."

آرین آری، فرمانده نیروهای مدافع زنان (ه.پ.ژ) به مناسبت سالگرد شهادت فرمانده سمکو سرهلدان در حماسه قندیل با خبرگزاری فرات سخن گفت. آری به ارزیابی زوایای متعدد شخصیت، منش انقلابی و فرماندهی شهید سمکو در دوره‌ای که با همدیگر همرزم بوده‌اند پرداخت.

شهید سمکو، فرمانده کارامد روژهلات کوردستان بود

فرمانده ه.پ.ژ در آغاز سخنان خود یاد و خاطره شهید سمکو سرهلدان و تمامی همرزمان وی را در مقاومت ٢٠١١ در برابر حمله رژیم ایران قهرمانانه ایستادگی کرده و به شهادت رسیدند گرامی داشت و گفت:"برای نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان پیمانی را که با آنان بسته‌ایم تجدید می‌کنیم. ما قطعا به آزادی و پیروزی می‌رسیم. از اینرو هر روز از زندگی مقدس گریلایی را با شور و هیجان هوالیتی معنا می‌بخشیم."

شهید سمکو پیشاهنگ حقیقی روژهلات کوردستان بود

آرین با اشاره به ایستار شهید سمکو برای روژهلات کوردستان گفت:"هوال سمکو با فرماندهی خود، با زندگی خویش پیشاهنگی حقیقی روژهلات کوردستان را به همه نشان داد. با شخصیت انقلابی خویش مُهر خود را بر تاریخ زد و در قلب و روح بشریت جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داد. سال‌های مدیدی از شهادت وی سپری شده اما عشق و رفاقت وی هیچگاه فراموش نشده است. زیرا آنچه هوال سمکو به ما ارزانی داشت معنوی بودند، عشق به رفاقت بود و پایبندی به میهن بود. صیانت از این میراث را وظیفه خود می‌دانیم و پیروزی را رقم می‌زنیم."

هم فرمانده بود هم رفیق

آرین آری، فرمانده ه.پ.ژ در ادامه به ارزیابی مرحله قبل از آغاز جنگ قندیل اشاره کرد و گفت:"قبل از آغاز جنگ قندیل شانس آشنایی با هوال سمکو را داشتیم. وقتی هوال سمکو را شناختم قبل از هر چیز مسئولیت‌پذیری، پیشاهنگی، هوالیتی و در واقع رفتار و ایستار یک انقلابی واقعی را در وی مشاهده کردم. در حضور خود، در عشق و معنی‌بخشیدن به زندگی دارای چنان ویژگی‌هایی بود که هر رفیقی می‌توانست رفاقت واقعی را تجربه کند. در روابط خود با رفقا به آنان اعتماد به نفس می‌بخشد و دانش و آگاهی خود را با همه به اشتراک می‌گذاشت. پیشاهنگی هوال سمکو تنها محدود به فرماندهی نبود. به اندازه‌ای که یک فرمانده بود به همان اندازه یک رفیق واقعی بود. این ویژگی بر زندگی همرزمان وی تأثیر بزرگی می‌گذاشت. هوال سمکو در درک فکر و فلسفه رهبری، همزمان در درک تاریخ و جامعه خود دارای سررشته بود. به همین دلیل در مبارزه آزادیخواهی به این موارد اهمیت ویژه‌ای می‌داد و زندگی را با هوالیتی عجین کرده بود. به همین دلیل تمامی رفقا هوال سمکو را از صمیم قلب دوست داشتند."

هوال سمکو با رهبر آپو عجین شده بود

آری یادآور شد که شهید سمکو در زمان آغاز مبارزه همچون هر جوان دیگر به تناقض‌های زندگی در سیستم پی برد اما تلاش نمود راهکاری برای پایان دادن به آنها بیابد و در ادامه افزود:"با زندگی در صفوف مبارزه آزادی با فرهنگ و اخلاق رهبر آپو رشد نمود. با عشق به زندگی آزاد که رهبر آپو آنرا لحظه به لحظه در فکر و فلسفه خود نشان داده بود درآمیخت. شهید سمکو بدون وقفه و به شیوه‌ای خستگی ناپذیر با رهبر آپو عجین شده بود. به دلیل زمینه نیرومند خود و عزم راسخی که شکل داده بود چنان اطمینانی به انسان می‌بخشید که در سخت‌ترین و استراتژیک‌ترین مناطق ایفای وظیفه کند. هوال سمکو شیوه رزمندگی صحیح در راه آزادی کوردستان را از رهبر آپو بخوبی یاد گرفته بود و آنرا به بهترین شیوه ممکن در شخصیت و عمل خود جلوه داد. به همین دلیل است ما می‌گوییم هوال سمکو فرمانده بزرگی برای روژهلات کوردستان بود و با روحیه پیروزی سرشته شده بود. هم در حوزه تاکتیک و هم در استراتژی، در ایدئولوژی، سیاسی و نظامی جایگاه ویژه‌ای را کسب کرده بود. این نشان می‌دهد که هوال سمکو یک انقلابی و پیشاهنگ کامل بود و هیچ زمانی بدون هدف نزیست، یک لحظه از زندگی خود را بیکار ننشست و تأثیر شگرفی بر همرزمان و همسنگرانش بر جای گذاشت."

فداییگری هوال سمکو در جنگ قندیل عزم فدایی را در همه رفقا شعله‌ور کرد

آرین آری فرمانده ه.پ.ژ در خصوص ایستار فرمانده سمکو در جنگ قندیل چنین سخن گفت:"در جنگ قندیل کسی که روی تپه‌ها جنگ را هدایت می‌کرد هوال سمکو بود. از نخستین روز جنگ تا روز شهادت یک لحظه از سنگر فاصله نگرفت. هیچگاه نگفت که من یک فرمانده‌ام و جای من باید متفاوت باشد، بگذار رزمندگان بجنگند، کار من تنها هدایت جنگ از دور است. هوال سمکو می‌گفت؛ اگر یک فرمانده باشم لازم است در خط مقدم جای داشته باشم. اگر فرمانده باشم باید شخصا در جنگ جای بگیرم، اگر فرمانده باشم می‌توانم با حضور در خط مقدم جنگ به رفقایم نیرو، اعتماد به نفس و روحیه بدهم و جنگ بزرگی را علیه اشغالگران به پیش برم. روح فدایی قندیل و حماسه‌ای که شکل گرفت نتیجه این خصوصیت هوال سمکو بود.  فداییگری هوال سمکو بر تمامی رفقا تأثیر گذاشت و آنرا به روحی مشترک مبدل کرد. همچنین پیشاهنگی وی شهامت ویژه‌ای به هوالان می‌داد تا پیروزی را در دست خود ببینند. وی با جنگ خود نشان داد که هیچ نیرویی نمی‌تواند اراده خلقمان را بشکند."

رژیم ایران در جنگ قندیل شوک شد

ایران در حمله به قندیل نقشه‌های جداگانه‌ای داشت، اما دچار شوک شد. انتظار نداشت با گریلاهای فدایی روبرو شود. گریلاهایی که می‌دانند برای چه می‌جنگند و برای چه جان می‌بخشند. پاسخ شفافی که گریلا در قندیل به رژیم ایران داد آن را بشدت پشیمان کرد و تا امروز هم از آمدن به قندیل پشیمان است. در این جنگ هوال سمکو به عنوان فرمانده نیروهای روژهلات پیروزی بزرگی را برای خلقمان در روژهلات کوردستان رقم زد و ایران هم علی‌رغم تکنولوژی بسیار شکست بزرگی را متحمل شد. نتیجه جنگ قندیل بخوبی نشان داد اشغالگری نمی‌تواند در مقابل اراده ملت دمکراتیک ایستادگی کند. اشغالگری نمی‌تواند مانع تابش مشعل آزادی که رهبر آپو آنرا برافروخته است شود. زیرا این جامعه امروز پیشاهنگان خود و فدائیان خویش را دارد. هوال سمکو در این جنگ به همه نشان داد که نیرو، شهامت و اراده کوردها برای شکست اشغالگران کافیست."

روز روزِ نبرد آزادی و صیانت از کرامت در سرزمین کوردستان است

آرین آری فرمانده نیروهای مدافع زنان (ه.پ.ژ) در پایان سخنان خود با ادای احترام به فرمانده شهید سمکو و همرزمان وی از جوانان و زنان روژهلات کوردستان دعوت به عمل آورد برای صیانت از کرامت و میهن‌ خود به صفوف نیروهای گریلا ملحق شوند و راه شهید سمکو را ادامه دهند.