استاندار سلیمانیه: کوردها اکنون باید اختلافات داخلی خود را کنار بگذارند

هوال ابوبکر استاندار سلیمانیه با بیان اینکه کوردها همیشه بخشی از راه حل خاورمیانه هستند و آنها بخشی از مشکلات، درگیری‌ها و جنگ‌ها نیستند گفت: «کوردها اکنون باید درگیری‌ها و اختلافات داخلی خود را کنار بگذارند.»

هوال ابوبکر استاندار سلیمانیه در گفتگو با خبرگزاری فرات درباره حملات اشغالگرانه به کوردستان صحبت کرد.

استاندار هوال ابوبکر گفت: «جنگ جهانی سوم که عملا در حال حاضر در حال وقوع است -اما رسما اعلام نمی‌شود- به جامعه جهانی این تجربه را داده است که جنگ فقط اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند، فقر بیشتری به همراه دارد و راه حلی به همراه نمی‌آورد. اکنون دو گزینه در برابر دولت ترکیه است که یکی گزینه جنگ است و دیگری گزینه صلح و گفتگو است. بنابراین به نظر من کوردها باید در هر دو مورد آمادگی داشته باشند. کوردها باید بگویند ما متمایل به جنگ نیستیم، ما همیشه از خود دفاع کرده‌ایم. ما می‌توانیم روی گزینه صلح و گفتگو کار کنیم، زیرا این راه درست است.»

کوردها باید اختلافات داخلی خود را کنار بگذارند

هوال ابوبکر در ادامه سخنان خود گفت: «کوردها همواره بخشی از راه حل خاورمیانه بوده‌اند؛ آنها هرگز بخشی از مشکل، رقابت و جنگ نیستند. مهم است در این برهه کوردها روی دو اصل متمرکز شوند؛ اول از همه بر مناقشات داخلی غلبه کنند و از جنگ و درگیری‌های منطقه‌ای اجتناب کنند و همچنین از صلح و ثبات و اقتصاد مناطق خود محافظت نمایند. فرصت‌های بسیار خوبی برای کوردها برای انجام این کارها وجود دارد. امیدوارم با گفت‌وگوی میهن‌دوستانه، با وحدت میهنی و با همکاری نهادهای بین‌المللی، کوردها خود را برای مقابله با آن سناریوها و موقعیت‌ها آماده کنند. در گذشته جنگ دولتی، جنگ جبهه‌ای و جنگ پارتیزانی موفقیت آمیز نبوده و هیچ جنگی به این روش‌ها تمام نشده است. امیدوارم جایگزین جنگ، گفتگو، میز جلسات و صندوق‌های رای باشد. بیشتر جنگ‌ها و درگیری‌ها بر سر مسائل اقتصادی است. این در حالی است که وقوع جنگ در هر منطقه اقتصاد آن را تهدید می‌کند. بنابراین به نظر من این نشست‌ها تنشی به دنبال نخواهد داشت، بلکه بحث و شنیدن به دنبال آن خواهد بود. کوردها عامل مهمی در ثبات و اقتصاد منطقه هستند، چه در حال حاضر و چه در آینده.»

هوال ابوبکر استاندار سلیمانیه ادامه داد: «به عنوان استاندار سلیمانیه با کنسول ترکیه در اقلیم کوردستان و با وزارت امور خارجه ترکیه در ارتباط بوده‌ و به آنها اعلام کرده‌ام که در چهار بمباران اخیر، غیرنظامیان قربانی شده و اماکن مدنی هدف قرار گرفته‌اند، همچنین تاکستان‌ها و زمین‌های کشاورزی آسیب دیده‌اند. به نظر من جنگ نمی‌تواند این مسائل را حل کند. رقابت‌هایی که در خاورمیانه وجود دارد، نیاز به درک مشترک و تفاهم برای پایان دادن به جنگ‌ها دارد.»

من امیدوارم که کوردها به عنوان منبعی برای حل مسائل دیده شوند

استاندار هوال ابوبکر در پایان گفت: «امیدواریم روابط به گونه دیگری تغییر کند، به جای هواپیماهای جنگی، هواپیماهای مسافربری، به جای تانک و خودروهای زرهی، کانتینرها و ماشین‌های بازرگانی بیایند. ما باید تجربه کشاورزی و تجارت را با هم به اشتراک بگذاریم، نه گزینه جنگ را. امیدوارم در مدت کوتاهی این موضوع به پایان برسد و وضعیت جدیدی در کوردستان، ترکیه و خاورمیانه ایجاد شود به گونه‌ای که بتواند صلح و ثبات را در باشور، باکور، روژاوا و روژهلات کوردستان و در ترکیه و کشورهای خاورمیانه ایجاد کند. زیرا آشفتگی در کوردستان و خاورمیانه باعث سردرگمی در کل جهان می‌شود. تهدید باشور کوردستان و کوردستان تهدیدی برای اقتصاد کل جهان است. این واقعیت در طول تاریخ اثبات شده است. امیدوارم کوردها به عنوان منبع حل مشکلات دیده شوند نه به عنوان مشکلات و تهدید.»