او حلقه مهمی در مقاومت متینا شد

ژیان رِدور که در راهپیمایی آزادی برای گرفتن انتقام برادر شهیدش رِدور کوبانی به صفوف گریلا پیوست، در این راهپیمایی کمک زیادی به رفقایش کرد و همچنین می‌دانست که چگونه حلقه مهمی در مقاومت متینا باشد.

ژیان رِدور

رهبر آپو در حالی که در تلاش برای گسترش مبارزات آزادی کوردستان بود به بسیاری از نقاط از پایتخت ترکیه گرفته تا شهرها و روستاهای کوردستان سفر کرد. یکی از این مکان‌هایی که با ردپای وی تقدیس یافت شهر کوبانی است. این شهر که میراث مبارزاتی رهبری را دارد به نماد مقاومت جهانی تبدیل شده است.

بدون شک رهبر آپو بر مردم تاثیر زیادی دارد. خانواده موسی خانواده‌ای میهن‌دوست اهل کوبانی هستند که تحت تأثیر رهبری و مقاومت ایشان قرار گرفته‌اند. گریلا ژیان رِدور (دارشین موسی) در دمشق به عنوان یکی از اعضای خانواده موسی که خانواده‌ای میهن‌دوست و پایبند به ریشه‌اش است به دنیا می‌آید. دارشین موسی که مجبور شد دوران کودکی خود را دور از کوردستان بگذراند، با این وجود زبان و فرهنگ خود را حفظ کرد. دارشین موسی که از جوانی در مورد مبارزات آزادی پ‌ک‌ک شنیده بود، اشتیاق زیادی به گریلا دارد. دارشین موسی که اولین تضادهای خود را در جوانی تجربه کرد، پس از پیوستن برادر بزرگترش دلیل موسی (رِدور) به صفوف گریلا، جستجوی مبارزه خود را شدت بخشید. دارشین موسی در سال ۲۰۱۵ از شهادت برادر بزرگترش گریلا رِدور بسیار متاثر شد و در سال ۲۰۱۶ به کوه‌های کوردستان روی آورد و به صفوف گریلا‌ها پیوست.

دارشین موسی که خود را در کوه‌های کوردستان یافت در  بین گریلاها نام ژیان رِدور را به خود اختصاص داد. او در دوران آموزش مقدماتی به ویژه بر تاریخ کوردستان، تاریخ پ‌ک‌ک و به ویژه تاریخ زن تمرکز می‌کند. وقایع و تجربیات بسیاری که در این تاریخ‌ها رخ داده‌اند، ردپایی در دل رفیق ژیان بر جای گذاشت و او را قادر ساخت تا در مبارزات انقلابی، وعده‌ها و تصمیمات زیادی بگیرد. رفیق ژیان که با آموزش‌هایی که دید در مدت کوتاهی خود را با زندگی کوهستانی و گریلایی وفق داد، بسیار تحت تاثیر رفاقت گریلایی بر اساس حقیقت، صداقت، صمیمیت، برابری و آزادی قرار گرفت. دوره آموزش مقدماتی خود را در منطقه گاره به پایان می‌رساند و در همان منطقه مشغول به کار می‌شود. او با اشتیاق و کنجکاوی خود برای زندگی انقلابی، در مدت کوتاهی در بسیاری از زمینه‌ها خود را ارتقا می‌دهد و به مبارزی تبدیل می‌شود که معتقد است به تنهایی می‌تواند هر وظیفه‌ای را انجام دهد. گریلا ژیان که با آموزش‌هایی که در آکادمی شهید روژین گَودا دید، خود را از نظر ایدئولوژیک و نظامی ارتقا داد، در فلسفه رهبری آپو عمیق‌تر شد.

او بسیار تحت تأثیر مبارزه شهید رِبَر و هِژار در امتداد خط فداکاری قرار گرفت

ژیان رِدور که خود را در تاکتیک‌های گریلایی دوران جدید در برابر حملات نسل‌کشی دولت استعمارگر ترکیه توسعه داد، از نظر ایدئولوژیک نیز خود را به عنوان گریلای مدرنیته دموکراتیک مجهز کرد. گریلا ژیان که سعی داشت در شخصیت خود مبانی آزادی را که به یمن تلاش‌های رهبری به وجود آمده است بازنمایی کند، پیشنهاد می‌کند به مناطق مورد حمله دولت اشغالگر ترکیه برود و بنابراین به منطقه متینا می‌رود. گریلا ژیان که در مقاومت تاریخی متینا حضور یافت، همراه با فرمانده‌های برجسته‌ای چون شهید آزاد و شهید هِژار که در منطقه زندهوره با دشمن جنگیدند، می جنگد و همرزم آنان می شود. وی از اینکه همرزمان دلاورش همچون شهید رِبَر و شهید هِژار که در امتداد خط فداکاری جنگیدند و به شهادت رسیدند بسیار متاثر شد.

گریلا ژیان به عنوان یک گریلای یژا استار که تلاش می‌کند مقاومتی برابر با روحیه شکست‌ناپذیری آن دوره داشته باشد، همراه با رفقایش با شجاعت و اراده فراوان در برابر حملات دشمن می‌جنگد. او در بسیاری از عملیات‌های موثر علیه دشمن شرکت می‌کند و ضربات سنگینی به اشغالگران وارد می‌کند. با هر گلوله‌ای که شلیک می‌کرد به دشمن این پیام را می‌داد که نمی‌گذاریم براحتی در این جغرافیا قدم برداری. با هر گلوله شادی گرفتن انتقام شهید رِدور و صدها تن از رفقایش را تجربه می‌کرد. بنابراین، او دائماً انگشت خود را روی ماشه نگه می‌داشت، دید خود را مانند شمشیر تیز می‌کرد و به هدف قفل می‌کرد.

گریلا ژیان که فرصت کار کردن در بسیاری از مناطق متینا را داشت، از اولین کسانی بود که به حمله اشغالگری در حال توسعه دشمن در منطقه مقاومت سَره متینا، جایی که آخرین بار در آن مستقر بود، پاسخ داد. ژیان که در بسیاری از عملیات‌ها علیه دولت استعمارگر ترکیه مشارکت داشت، آگاه بود که با هر ضربه‌ای که به دشمن وارد می‌کند، انتقام مردم کورد و شهدا را می‌گیرد. به همین دلیل شجاعانه و بدون لحظه‌ای تردید به سوی دشمن حمله می‌کرد.

در ۳۰ ژوئن ۲۰۲۴، در سالگرد شهادت شهید زیلان (زینب کیناجی)، یکی از کادرهای برجسته پ‌ک‌ک، ژیان رِدور به همراه رفقایش دژوار کَلَش و نَوال ماردین در اثر حمله دولت اشغالگر ترکیه به کاروان شهدا می‌پیوندد. ژیان رِدور که در راهپیمایی آزادی برای گرفتن انتقام برادر شهیدش رِدور کوبانی به صفوف گریلا پپوست، در این راهپیمایی کمک زیادی به رفقایش کرد.