او قلبش را با عشق به آزادی بزرگ کرد

گریلای.ی.ژ استار ، رحیمه خبات، که در جوانی با هدف ایجاد کوردستانی آزاد به انقلاب پیوست، تا آخرین نفس در سختترین جبهه های مبارزه، یک زن انقلابی پیشاهنگ بود.

گریلای.ی.ژ استار ، رحیمه خبات، که در جوانی با هدف ایجاد کوردستانی آزاد به انقلاب پیوست، تا آخرین نفس در سختترین جبهه های مبارزه، یک زن انقلابی پیشاهنگ بود. داستان شیلان اوکمن (رحیمه خبات) که زندگی شکوهمندی را برای خود انتخاب کردە بود،  از خانه های کمونال ماردین آغاز شد. شیلان در خانواده ای متعهد به ارزش های میهنی به دنیا آمد. شیلان اوکمن جوهر خود را در زیبایی کوردستان احساس کرد. در کودکی با صحبت های خانواده و اطرافیانش با پ ک ک آشنا شد و به جست و جو پیوست. وی در عین حال سیاست های نسل کشی دولت فاشیست ترکیه علیه مردم کورد را می دید و خشم زیادی بر ضد دشمن داشت. خشم خود را علیه دشمن به مبارزه معرفتی تبدیل کرد. زندگی کاذب نظام را حس کرد. تحت نفوذ بستگان شهیدش می گفت من باید زیر بار این بار بروم. اگر فرزندان قهرمانمان برای کوردستان آزاد با متجاوزان می جنگند، برخورد سهل انگارانه برای من بی وجدانی خواهد بود. شیلان در سال ۲۰۱۴ به صفوف نیروهای گریلا پیوست.

او به منظور پیروی از فرمانده افسانه ای بوتان، رحیمه چیچک، نام رحیمه را در حزب برگزید. و اولین قدم هایش را در کوه های بوتان برداشت. دلیل شادی و هیجان در چهره اش این بود که امیدش در کوه شکوفا شد. کوه های بوتان قلب خود را به روی یگان مبارزه زنان ، رحیمه خبات باز کردند. انگار سال ها در این کوه ها بوده است. او در آغاز مبارزات انقلابی خود عزم و ادعای مبارزه آزادی را نشان داد. فداکاریهای او در دل یارانش جای بزرگی داشت. او قول داد که انتقام مردمش را بگیرد. او با این هدف به پیروزی در مبارزه روی آورد و جز پیروزی معیار دیگری را نپذیرفت. او با شخصیت صادق و صمیمانه خود رابطه ای قوی با همکارانش برقرار کرد.

و این از نمونەهای عالی تعامل و برخورد در میان یگانهای مدافع زنان  بود؛ او با مواضع خود در مقابل حقایق و روش مبارزه اش سازش نمی کرد، به یک مبارز نمونه ی.پ.ژ استار تبدیل شد. او از بوتان تا گارزان جنگید و همیشه برای حفاظت از میهنش در صفوف مقدم نبرد حضور داشت. رحیمه قول داد که قلبش را در کوهها پرورش دادە و به خلقش هدیە بدهد.

او با نگرش عالی و اعتقاد به انقلاب به همه نیرو و روحیه میداد. در مورد رهبر آپو هر بار که می خواند چیزهای جدیدی یاد می گرفت و سعی می کرد این نوآوری را بە بخشی از شخصیت خود تبدیل کند. او نسبت به انزوای رهبر آپو احساس مسئولیت می کرد و این وضعیت را نمی پذیرفت.

 گریلای یگانهای مدافع خلق، رحیمه خبات، با برخورداری از شخصیتی که هرگز دست از مبارزه برنداشت، به نیرویی برای حل مشکلات تبدیل شدە بود، از نظر ایدئولوژیک، پیشرفت کرد و به یکی از فرماندهان برجسته ی.پ.ژ استار تبدیل شد. روز به روز بر خشم خود از دشمن افزوده می شد و می خواست از هر فرصتی برای انتقام  همرزمان شهیدش استفاده کند. چون به آنها قول داده بود. با این عزم به کوه های خرزان سرزمین آرژین ها رفت. او همرزمانش را در یک روند دشوار جنگ رهبری کرد. ، رحیمه خبات ، در تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۲۲ در جنگ با دشمن تا آخرین نفس خود شجاعانه جنگید و به شهادت رسید.