آواشین در اعماق قلب یک قهرمان در جریان است

گریلا هاوری کریم‌پور از شهر مریوان در روژهلات کوردستان که در بسیاری از نبردها رویاروی دشمن شده بود، در ۱۵ اگوست سال ۲۰۱۹ در جریان نبردی علیه اشغالگران تا اخری گلوله مقاومت کرده و به شهادت رسید.

۱۵ اگوست روز بازخیزی و احیای مجدد جنبش آزادیخواهی خلق کورد، روز نبرد و مبارزه برای تاکید بر موجودیت خلق کورد است. این روز نه تنها مصادف با سالگرد شلیک نخستین گلوله به فرماندهی عگید است، بلکه نشان دهنده سنت مبارزاتی جنبش آزادیخواهی خلق کورد نیز به شمار می‌رود. اما ۱۵ اگوست بیش از هر زمان دیگری روز مبارزه است. یکی از گریلاهای کوردستان که با جسارت گام در مسیر این سنت گذاشت، هاوری یاران است که با نام «عگید آواشین» شناخته می‌شود.

هاوری کریمپور یا هاوری یاران، گریلایی از روژهلات کوردستان و مریوان بود که از زمان دانشجویی با افکار آپویی آشنایی پیدا کرده و در سال ۲۰۱۷ به صفوف جنبش آزادیخواهی خلق کورد پیوسته بود. او در مریوان در سازماندهی خلق مشارکت کرده و در زاگرس گریلایی پر شور و حرکت بود. از گریلاهایی بود که با ذهنیت آپوییستی، میهن‌دوستی و عزم نستوه در منطقه آواشین در بسیاری از نبردها شرکت کرده بود. وی در ۴ می ۲۰۱۹ با جسارتی مثال زدنی در عملیات بزوک در منطقه آواشین شرکت کرده و  سوگند یاد کرده بود که در نبردی چهره به چهره با دشمن روبرو  شده و سلاح را از دست دشمن بگیرد.

آواشین سوگند خود را به جای آورد و در عملیاتی که هاوری یاران نیز در آن شرکت کرده بود، ده‌ها نظامی اشغالگر را به سزا رسانده و ۶ اسلحه و بسیاری از ادوات نظامی را نیز از دشمن به غنیمت گرفتند. ۱۵ اگوست ۲۰۱۹ زمانی که ارتش فاشیست ترک در منطقه آواشین در حال عملیاتی نظامی بود، شهید هاوری برای ممانعت پیشروی دشمن به تپه شهید آفات عزیمت کرد.  ۱۵ اگوست بود، روزی که باید به دشمن ضربه وارد می‌شد... هاوری یاران در همان روز تا آخرین گلوله مقاومت کرد و سرانجام به شهادت رسید.

گریلاهایی که در ایالت آواشین با شهید هاوری بوده‌اند اینگونه از وی یاد می‌کنند:

سرچشمه اراده و روحیه بود

گریلا روکن باگوک می‌گوید: رفیق هاوری بیش از هر چیزی با معیارهای انقلابی و معیارهای آپوییستی شناخته می‌شد. زمانی که با سخن می‌گفتید، درک می‌کردید که رفیق هاوری از زمان کودکی خود با تاریخ کوردستان پرورش یافته است. از تاریخ و جغرافیای کوردستان اطلاعات گسترده‌ای داشت. همراه با ویژگی‌های روشنفکرانه خود یک رزمنده و یک فعال سیاسی نیز بود. طراح عملیات بود، اگر اجرای عملیاتی با موانعی روبرو می‌شد، هیچ چیز نمی‌توانست مانع از انجام آن توسط وی شود، در تصمیمات خود عزمی راسخ داشت و از اعتقادی عمیق برخوردار بود. رفیق هاوری هیچگاه موافقت نمی‌کرد که عملیاتی لغو شود، و بسیاری از مواقع خود به مواضع دشمن می‌رفت، تیرک دوربین‌‌های مدار بسته را با بتن زیر آن روی شانه خود قرار داده و به نقطه ما می‌آورد. تئوری و عمل وی هیچگاه از یکدیگر جدا نبود. یکی از اهداف شهید هاوری این بود که برای یادبود ۱۵ اگوست، دست به عملیاتی نظامی بزند. وی این هدف خود را تحقق بخشید و در عملیات آنروز وی ۷ نفر از نیروهای دشمن به سزا رسیدند. رفیق هاوری در این عملیات جراحت‌های شدیدی برداشته و به شهادت رسید.

گریلا سیدار آمد: رفیق هاوری نه فقط در نبردها گریلایی پیشاهنگ بود بلکه همزمان به تاریخ و ادبیات نیز علاقمند بود. برای نمونه اشعار نغزی را می‌سرود، هیچ گاه به شیوه‌ای محدود و یک جانبه‌ زندگی نکرد. یکی از مهمترین اقدامات وی در سال ۲۰۱۹ مشارکت در عملیات بزوک بود. رفیق هاوری پیش از آنکه در این عملیات شرکت کند،  چند نقطه را به عنوان هدف خود مشخص کرده بود و گفته بود که به دشمن حمله کرده و ۶ قبضه اسلحه را باید به غنیمت بگیریم. او در عمل نیز گفته خود را ثابت کرد. در آن روز در عملیات بزوک دشمن ضربه سنگینی خورده و اعلام کرد که با رفقایمان ۶ قبضه اسلحه را به غنیمت گرفتیم و بازگشتیم. او آرزو داشت که اگر شهید شود، در جریان نبرد با با دشمن باشد.

گریلا اردال گردی: تا زمانی که رفیق هاوری به شهادت رسید، ما در بسیاری از عملیاتها و نبردها با هم بودیم. در پراتیک دشوار گریلایی و در مدت زمانی کم، رفیق هاوری سریعا پیشرفت پیدا کرده بود. برای دست‌یابی به پیشرفت و پیدا کردن شخصیتی موفق همیشه تلاش می‌کرد. رفیق هاوری پیش از آن نیز مجروح شد بود. اما جراحت و بیماری هیچگاه نتوانسته بود به مانعی تبدیل شود. در زمان عملیات بدون هیچ تردیدی وارد صفوف دشمن شده بود.

رفیق هاوری در زمان حمله به شهادت رسیده بود. وی به تپه شهید آفات در ایالت آواشین رفته بود تا مانع از پیشرفت دشمن در این منطقه شود. همیشه آرزو داشت به این منطقه رفته و در آنجا با دشمن رویارو شود. در آنزمان نیز همراه با رفقای دیگر با جسارتی مثال زدنی به دشمن حمله کرده و تا روز ۱۵ اگوست نبرد را ادامه داده بودند. رفیق هاوری آن روز با روح ۱۵ اگوست، با روح فرمانده عگید مبارزه کرد و به شهادت رسید.