اولین چهارشنبه ماه‌ آوریل در ویرانشهر جشن‌ گرفته شد

ایزدیان ساکن ویرانشهر برای اولین‌بار،‌ اولین‌ چهارشنبه ماه‌ آوریل را به شیوه‌ای دسته ‌جمعی جشن گرفتند.

جشن اولین چهارشنبه ماه آوریل

در منطقه ویرانشهر واقع در رحا، ایزدیان در روستای برچه، برای اولین‌بار به شیوه‌ای دسته‌ جمعی اولین چهارشنبه ماه آوریل را برای اولین‌ بار در آنجا جشن گرفتند.

این مراسم جشن در خانه فرهنگی این روستا انجام شد و به همراه ایزدیان از باورداشت‌های دیگری هم افرادی در این جشن حضور یافتند.

نماینده مجلس حزب دم پارتی در شهر ماردین‌، صالیحه آیدنیز،‌ شهردار مشترک‌های کلانشهر ماردین،‌ احمدترک و دوریم دمیر، شهردار مشترک‌های ویرانشهر، بدریه یورگان و سرحد دجله اینان هم در این مراسم جشن شرکت کردند.

در این مراسم جشن زنان و کودکان با پوشش لباس‌های ملی-محلی خود حاضر شده‌ بودند.

یاشار بورچ سخنرانی کرده و بیان داشت که در ویرانشهر برای اولین ‌بار است که جشن اولین چهارشنبه ماه آوریل به صورت دسته‌ جمعی جشن گرفته می‌شود و خوشحالی خود را ابراز نمود. سپس از بزرگان ایزدی، شوکرو سومر درباره این این جشن و باورداشت ایزدی برای حضار سخنرانی کرد.

شهردار مشترک کلانشهر ماردین، دوریم دمیر نیز بیان داشت که ایزدیان در مقابل ۷۴ قتل‌عام مقاومت کرده‌اند و اعیاد خود را جشن می‌گیرند. دیگر شهردار مشترک کلانشهر ماردین، احمد ترکی هم گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: ‌«مردمان ایزدی،‌ مردمانی کهن هستند. همیشه از فرهنک و باورداشت خود صیانت کرده‌اند.‌‌‌‌»

پس از سخنرانی‌ها،‌ با خوراک‌های مخصوص این جشن از حاضرین پذیرایی شد، شرکت کنندگان به همراه نواختن و سرود موسیقی و آواز کوردی رقص و پایکوبی کردند.

هنرمند آزادی بدران هم هنرنمایی کرد.