ایتم سن: همه مردم باید به زبان مادری خود آموزش ببینند

شعبات موسسە آموزش زبان -اگیتیم سن در آمد گفتند: در این سرزمین همه مردم باید بتوانند به زبان مادری خود آموزش ببینند.

شعبات موسسە آموزش زبان -اگیتیم سن در آمد گفتند: در این سرزمین همه مردم باید بتوانند به زبان مادری خود آموزش ببینند. شعبه اتحادیه کارگران علم و آموزش آمد در خصوص زبان مادری و دروس اختیاری در ساختمان شعبه شماره ۱خود در منطقه ینی شهیر آمد اطلاعیه ای صادر کرده است. در این اطلاعیه بنری نصب شده بود که روی آن نوشته شده بود: آموزش به زبان مادری حق همه مردم است. در این اطلاعیه اعضا و مدیران اتحادیه نیز حضور داشتند. این بیانیه توسط فصیح زیرک، عضو هیئت مدیره شعبه اگیتیم سن شماره ۲ آمد، قرائت شد.

زیرک گفت که زبان هویت مردم است و هیچ زبان دیگری نمی تواند زبان مادری انسان باشد. زیرک بر اهمیت آموزش به زبان مادری تاکید کرد و سخنان خود را اینگونه ادامه داد: بنابراین در کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل، آموزش به زبان مادری به عنوان یکی از حقوق اساسی انسان به رسمیت شناخته شده است و محدودیت حق آموزش به زبان مادری یکی از موارد نقض حقوق بشر محسوب می شود و برای توسعه اجتماعی و اقتصادی یک کشور باید فرصت هایی ایجاد کرد تا نسل جدید با استعدادهای فرهنگی و زبانی خود رشد کنند.

به این ترتیب توسعه و خودسازی جامعه امکان پذیر است. از این رو مسئولان برای جلوگیری از تحولات اجتماعی به آموزش و پرورش و گنجینه های فرهنگی روی آورده اند. آنها همچنین آموزش و یادگیری غیر از زبان رسمی را ممنوع کرده اند. در کشور ما به ویژه کودکان زبان مادری خود، از زبان کوردی، عربی، لازی، ارمنی، همشینی، چچنی، سریانی و غیره بریده می شوند. ممنوعیت استفاده از زبان مادری همه را تحت تأثیر قرار می دهد، اما کودکان را بیشتر تحت تأثیر قرار می دهد. از منظر زبان شناسی، آموزش علمی، تربیتی و انسانی، اهمیت و ضرورت زبان مادری برای کودکان روشن است. محرومیت کودکان از این حق عواقب منفی دارد و بر زندگی کودکان تأثیر منفی می گذارد. این سرنوشت نیست، این باید تغییر کند. تعریف می کنیم؛ همانطور که در مقررات خود گفته ایم، همه مردم این کشور باید به زبان مادری خود آموزش ببینند. به غیر از این، هیچ راه حل دیگری پاسخگوی بقای زبان ها نیست

دروس انتخابی

 زیرک بر دروس انتخابی تمرکز کرد و مشکل دروس انتخابی را به شرح زیر بیان کرد:

 مدیران و بوروکرات ها از انتخاب این رشته ها با تلاش خود جلوگیری می کنند.

همین افراد برای انتخاب صنوف دیگر جدای از این کلاس ها که مدیریت مدرسه تعیین می کند سخت مبارزه می کنند.  در تکمیل و تحویل درخواست ها مشکلات زیادی وجود دارد.  حتی زمانی که کلاس ها انتخاب می شوند، به دلیل کمبود معلم برای این کلاس ها، با کلاس های دیگر جایگزین می شوند.

وزارتخانه معلمان کافی برای رفع نیازها استخدام نمی کند. به عنوان مثال سال گذشته فقط ۳ معلم استخدام شده اند. به همه مدیران هشدار می دهیم که قوانین را رعایت کنند و فقط به وظایف خود عمل کنند. هرگونه شکایت از این موضوعات به اطلاع ما خواهد رسید و تا انتها پیگیر هستیم و برای آنها پرونده قضایی تشکیل می دهیم.