تصویر

با ارزیابی‌های رهبر آپو، ارزش ذاتی یک ملت: شهید

رهبر آپو می‌گوید: «در تاریخ حزب، ما دارای لیستی از شهدا هستیم که هم طولانی است و هم در سطح بالایی رو به افزایش است. ما چنین تعریفی ارائه می‌دهیم؛ باید یاد شخصیت‌ها را سازماندهی کرد و به جنبش مردمی تبدیل کرد.»

حقیقت شهید

مردم کورد نزدیک به صد سال است که برای رهایی خود از چنگال قتل‌عام مبارزه می‌کنند. در این راه هزینه‌های سنگینی داده‌اند، می‌دهند و خواهند داد. قهرمانان بی‌شماری برای این خاک فدا شده‌اند و هنوز هم فدا می‌شوند. مبارزه آزادی کوردستان که نزدیک به ۵۰ سال است ادامه دارد، هزاران شهید در این راه داده و به مبارزه خود ادامه می‌دهد. رهبر آپو شهدا را مانند منبع همه پیشرفت‌ها دید و اینگونه از آنها صیانت کرد. هر شهیدی راه را برای بشارت یک پیشرفت جدید باز کرد. ارزیابی رهبر آپو از واقعیت شهدا را برای شما آماده کرده‌ایم.

رهبر آپو اظهار داشت که تاریخ حزب در عین حال تاریخ مقاومت و تاریخ پیشبرد حماسه این شهدای مقاومت است و گفت: «به اندازه واقعیت شهادت، واقعیت جداگانه‌ای وجود ندارد که بر ملتی تأثیر بگذارد، ملت را در موضوع منافع حیاتی به سطح درک برساند، در زندگی تاریخی آن جای بگیرد. چیزی ارزشمندتر از این وجود ندارد. برای یک جنبش نیز آنچه ثابت می‌کند جدی است یا نه؛ وجود شهدا، وفاداری بر مبنای درست این و صیانت از این بر مبنای همه ارزش‌هاست.»

رهبر آپو، به این نکته توجه می‌کند که در پیشرفت تاریخ مقاومت ملی، نقش پیشاهنگی حزب تعیین‌کننده است و اینگونه ادامه می‌دهد: «در شکل‌گیری پیشاهنگی حزب نیز نقش شهدای حزب اساسی است. در این زمانی که ما وارد پیشرفت همه‌جانبه جنگ مردمی و پیروزی جنگ پیشاهنگی شده‌ایم، یکی از وظایف اصلی ما این است که این واقعیت خود را به خوبی بفهمیم، گذشته را به شکلی درست ارزیابی کنیم و آینده خود را نیز بر پایه‌ای محکم بنا کنیم. آنچه همیشه به آن نیاز داریم این است که منابع اصلی که جنبش ما را حفظ می‌کنند، خشک نکنیم، این را بی‌جهت هدر ندهیم و برای حفظ رهایی ملی به کار ببریم. در اینجا منبع اصلی نیز شهید است. در تاریخ حزب ما، ما دارای لیستی بزرگ از شهدا هستیم که هم طولانی است، هم در سطح بالایی است که ممکن است در تاریخ هیچ جنبشی به این شکل نباشد.»

رهبر آپو، اظهار داشت که نوعی جنگ را که کمتر جنبشی جرأت به پیش بردن آن را داشت، در شخصیت پیشاهنگی به پیش برده‌اند و گفت که باید در واقعیت‌های تاریخ کوردستان جستجو شود که چرا اینگونه است و اینگونه ادامه می‌دهد: «اگر این تاریخ در تاریکی پنهان شده باشد، ابتدایی‌ترین رویکردهای مقاومت نیز از بین رفته باشد و زندگی در این تاریکی به عنوان سرنوشت تحمیل شده باشد، در این صورت کاری که باید انجام شود این است که این زمینه نامطلوب شکسته شود و منابع زندگی بیرون آورده شوند. مبارزه بر این اساس به شکل جنگ پیشاهنگی در مقابل ما ظاهر می‌شود. فقط با این مبارزه انسان می‌تواند خود را از سقوط تاریخی به سوی رهایی، از فروپاشی اجتماعی خود را رها کند.»

قهرمانان قدرت رهایی از بار سنگین گذشته را نشان می‌دهند

رهبر آپو این ارزیابی را انجام می‌دهد: «در زمانی از تاریخ که نیاز به گام‌های قهرمانانه دیده می‌شود، شخصیت‌هایی که ظاهر می‌شوند نتایج بسیار بزرگی را با خود به همراه می‌آورند. با مقاومت خود نقش سازمان و مردم خود را مشخص می‌کنند. این مقاومت در شکل‌گیری سازمان‌ها، در پیشبرد مقاومت مردم پایه‌ای محکم است. در شخصیت افراد اینگونه، ملت، مردم می‌توانند به پا خیزند.»

رهبر آپو، بیان می‌کند که قهرمانان کسانی هستند که خود را از زیر بار سنگین گذشته رها می‌کنند و با جسارت آینده را فتح می‌کنند و اینگونه می‌گوید: «در زمانی که بردگی جامعه را از هرگونه خلاقیت باز می‌دارد، سکوت و فروپاشی را تحمیل می‌کند، تکان دادن چنین فضایی با اقدامات قهرمانانه، برای ایجاد نیروهای جدید بسیار مهم است.»

در ادامه می‌گوید: «ما چنین تعریفی ارائه می‌دهیم؛ سازماندهی یاد شخصیت‌ها و تبدیل آنها به شکل جنبش مردمی، ضروری است. اگر این نباشد، قهرمانی‌های اینگونه می‌توانند از بین بروند و نتوانند بر تاریخ تأثیر بگذارند.»

رهبر آپو گفت: «ما وفاداری به این قهرمانان را در تحقق سازماندهی انقلابی دیدیم» و اظهار می‌دارد که اساساً در شکل‌گیری جنبش، شهادت قهرمانان مقاومت اولیه همه به این شکل است و اینگونه ادامه داد: «این روندی که از حقی کارَر و خالد چاوگون آغاز شد، سپس مانند حلقه‌ای ادامه یافت. این تداوم در عین حال تاریخ شکل‌گیری پ‌ک‌ک است. هر سازمانی که باشد، اگر دارای شهدای ارزشمند اینگونه نباشند، نمی‌توانند به شدت پیش بروند. جنبشی که در اساس خود خون و یاد قهرمانان مقاومت ارزشمند اینگونه را دارد، اگر به شکلی درست بنا شود، در زمان آینده پیروزی جنبش مردمی از جمله به هر طریقی می‌تواند شاهد تحقق آزادی باشد.»

رهبر آپو، خاطرنشان می‌کند که ایدئولوژی صحیح فقط با وجود شخصیت‌های اینگونه مبارز معنادار خواهد شد و می‌گوید: «نظرات صحیح، اگر در راه خود فداکاری‌های بزرگ نبیند، از سوی مردم پذیرفته نمی‌شوند.»

رهبر آپو به طور مداوم می‌گوید: «این فکر هر چقدر هم درست باشد، اگر اعضای آن به اندازه‌ای که جان خود را در راه آن فدا کنند، فداکاری ایجاد نکرده باشند، آن فکر بی‌تأثیر خواهد شد. این موضوع در میان ما بیشتر نمایان بود. لازم است که پیشاهنگ مطابق با شأن نام خود ساخته شود و سپس گام‌های درست و به موقع برای وفاداری به آن برداشته شود. ما تحت مسئولیت خود، وفاداری عمیق خود را به شهدا همیشه ادامه دادیم. ما یاد آنها را بالاتر از همه پیشرفت‌ها قرار دادیم و اینگونه کردیم که پیشاهنگ در سطح بالا گام بردارد.»

«شهدای ما فرزندان خانواده بزرگ ما هستند»

رهبر آپو، اظهار می‌دارد که زمانی که مقاومت ملی با دستاوردهای غیرقابل بازگشت خود تاریخ را از سقوط به سوی صعود برد، میلیون‌ها نفر از حالا وارد جنگ ملی کرد، در عین حال در عرصه بین‌المللی نیز مردم ما را به عنوان خانواده‌ای با شرافت صاحب جایگاه کرد و راه این را باز کرد و اینگونه ادامه داد: «بدون شک در شکل‌گیری این زمان قبل از هر چیز ما مدیون وجود شهدای خود هستیم. شهادت‌ها در این زمان از آنجا که شهادت‌ها هرگونه ضعف و منفی را از بین برد، انسان‌های هزار بار زخمی ما را از ضعف رها کرد و به مبارزان قوی تبدیل کرد، کسانی که زمان قهرمانی را آفریدند شهدای ما هستند. اگر این شهادت‌ها در هر شرایطی فرصت مقاومت را ایجاد کرد و مانند پلی برای کشاندن مردم به مقاومت بودند، نقش این شهادت‌ها در تاریخ بیشتر مشخص و تعیین‌کننده است.»

رهبر آپو که می‌گوید: «آنچه باقی می‌ماند صیانت از آنهاست. صیانت از شهدای حزب، تئوری حزب است، سیاست حزب است. و ما می‌گوییم، زندگی وفاداری به یاد آنها نیز همین زندگی است» و اینگونه ادامه می‌دهد: «شهدای ما فرزندان خانواده بزرگ ما هستند. تا زمانی که اهدافی که آنها جان خود را در راه آن فدا کردند فهمیده و پذیرفته نشود، تا زمانی که اهداف آنها که با خون خود ثابت کردند در میان ما ملموس نشود، ما نخواهیم گفت 'ما پ‌ک‌ک‌ای‌های خوبی هستیم'.» و سپس این سوال را می‌پرسد «میراث شهدای ما در چه سطحی پذیرفته شده است؟»

رهبر آپو می‌گوید: «راه‌هایی که باید در آن گام برداشته شود دیگر درست شده است. شهدای ما موانع را از سر راه ما برداشتند. جسارت و فداکاری آنها آنقدر باشکوه است که انسان‌های کور را نیز می‌تواند به راه بیندازد. کسانی که استخوان شده‌اند نیز می‌توانند زنده شوند. ملتی که هنوز دیروز به آن گفته می‌شد 'مرد، تمام شد' به راهپیمایی شهدا نگاه می‌کند و تصمیم می‌گیرد. مرگ از هر جا بیاید، ارزشی ندارد. برای صاحبان چنین گامی جایی برای مانع، ترس و منفعت وجود ندارد. شهدای ما با خون خود مانند نواری قرمز جاری می‌شوند و می‌روند. مقاومت‌های قهرمانانه ما در هر سطحی نیروی بالای روحیه می‌دهد. مردم ما بیش از هر زمان دیگری برای این زمان پشتیبان می‌شوند و نیرو می‌دهند. در آن زمان این همه نشان می‌دهند که زمان آینده پیروز خواهد بود.» رهبر آپو اظهار می‌دارد که برنامه‌ریزی‌های پیشرفته‌تر و واقعی‌تری وجود دارد، برای تحقق اینها نیز ادعا و فرصت‌های بیشتری وجود دارد و می‌گوید که اگر این مورد ارزیابی شود در آن زمان آنها به یاد شهدای خود وفادار خواهند بود، با روحیه انتقام و عملی قوی به درد ناشی از فقدان خود پاسخ خواهند داد و گفت: «در این مورد ما با صبر و درک رفتار کردیم، اما این به آن معنا نیست که انتقام ما تیز نشده است.»