با همکاری دولت و بخش خصوصی، طبیعت شرنخ غارت می‌شود

محمد زکی ایرمز نماینده دم پارتی با بیان اینکه طبیعت کوردستان در شرنخ با همکاری دولت و بخش خصوصی در حال نابودی است، گفت: «آنچه اینجا کار می‌کند فقط قانون ظلم است.»

غارت و تخریب طبیعت کوردستان

محمد زکی ایرمز نماینده پارلمان شرنخ از دم پارتی در مورد غارت منابع طبیعی در شرنخ با خبرگزاری فرات ‌(ANF) صحبت کرد.

ایرمز در ابتدای سخنان خود به آلودگی رودخانه نردوش اشاره کرد و گفت: «آب رودخانه آنقدر تمیز بود که قابل خوردن بود، مردم می‌توانستند بدون نگرانی آب رودخانه را بنوشند و یا از آن به حیوانات خود بدهند. آنها می‌توانستند با همین آب باغ‌ها و باغچه‌هایشان را آبیاری کنند. الآن دیگر نمی‌توان هیچ کدام از اینها را انجام داد. رودخانه نردوش از روستاهای زیادی می‌گذرد تا به دجله برسد. مایه حیات همه این روستاها بود. منطقه‌ای هست که به آن اوجاک ۶ گفته می‌شود و مکانی برای هلدینگ بولونمز است. در آنجا نه تنها پساب کثیف یک معدن، بلکه بسیاری از معادن نیز به رودخانه نردوش ریخته می‌شود. محل ذخیره آب است که مکانی متعلق به شهرداری شرنخ است. باید یک فیلتر یا یک سیستم تصفیه برای این معادن زغال سنگ وجود داشته باشد. باید حتما کنترل شود. البته «قیم‌ها» این کارها را نکردند. آب آلوده به مواد شیمیایی شده است زیرا از معادن زغال سنگ می‌آید. رنگ آب سیاه و تیره است. برای هیچ چیز نمی‌توان از آن استفاده کرد. هیچ موجود زنده‌ای نمی‌تواند در آن زندگی کند. با تمام این اوصاف، از این آب آلوده برای شرب شرنخ استفاده می‌شود.»

ایرمز با بیان اینکه پس از سال ۲۰۱۶، دولت آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ سیاست جدیدی از «امنیتی کردن» را مطرح کرد گفت: «در منطقه، نه تنها از نظر اجتماعی و اقتصادی، بلکه از نظر اکولوژیکی، مفهوم محاصره و خالی از زندگی کردن وجود دارد، به خصوص این امر را در شرنخ می‌بینیم به گونه‌ای که طبیعت در حال نابودی است؛ ما این را به وضوح می‌بینیم. طبیعت غارت و نابود می‌شود. هم در جودی، هم در گابار و هم در بستا. مکان‌های قطع درختان هر از گاهی تغییر می‌کند. در حال حاضر چوب عمدتاً در الک تامین می‌شود اما یکی دو سال پیش عمدتاً در بستا درختان قطع می‌شد. آژانس مزوپوتامیا تصویر ماهواره‌ای این نواحی را به اشتراک گذاشت. غارت بزرگی در این منطقه دیده می‌شد. پارسال به گابار رفتند. امسال به منطقه بلک و کوما رسیده‌اند. حکومت آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ از منظر نظامی، سیاسی، اجتماعی و روانی با هدف ویرانی در منطقه حرکت می‌کند. تخریب محیط زیست متاسفانه بخشی از این طرح نابودی است. البته نباید فکر کرد که این فقط در مورد شرنخ است. در بدلیس، چولیگ، درسیم، مردین و آمد مناطق جنگلی به طور کامل در حال نابودی است.»

نماینده پارلمان، ایرمز از غارت جدی در خط گابار خبر داد و گفت: «هم مناطق جنگلی در حال غارت است و هم جاده تا محل‌های غارت و نابودی درختان ساخته می‌شود. متاسفانه در برخی مناطق روستاییان می‌گویند که منابع آب هم نابود شده است. آنها به دلیل این تخریب دیگر نمی‌توانند باغات خود را آبیاری کنند؛ به دلیل استخراج زغال سنگ و اکتشاف نفت، جودی از دو طرف در حال حفر و نابودی است. در حال حاضر درختان در بستا به ویژه در سمت دیه در منطقه‌ای که در سمت هَرَکول است قطع می‌شود. با اعلام «منطقه ویژه امنیتی» ورود و خروج در این منطقه ممنوع است. وضعیت همه جا اینگونه است. مردم اجازه ورود به منطقه را ندارند. با این حال، هیچ منعی برای کسانی که درختان را قطع می‌کنند وجود ندارد. یا شرکت‌هایی که به دنبال نفت هستند می‌توانند به راحتی به آن مناطق رفته و حفاری کنند. مردم برای آبیاری باغ خود نمی‌توانند به روستای خود به عنوان مثال در جودی بروند.  کسانی که از از طرف MTA می‌آیند می‌توانند به راحتی به منطقه برسند. یعنی هیچ منعی برای آنها وجود ندارد. اما آن منطقه برای عشایر ممنوع است. برای مردم ما که می‌خواهند برای آبیاری باغ خود به روستای خود بروند ممنوع است. مثلاً وقتی می‌خواهید به جودی بروید می‌گویند بدون مجوز نمی‌توانید قدمی بردارید. این مجوز را ژاندارمری صادر می‌کند و البته به هر که بخواهد می‌دهد. در دهه ۱۹۹۰ چنین سیاستی وجود نداشت. تاکنون چندین بیانیه مطبوعاتی در این خصوص منتشر شده است، سال گذشته راهپیمایی با حضور نهادهای جامعه مدنی و بوم شناسان در شهرهای غربی برگزار شد. از نظر حقوقی کانون وکلای دادگستری شرنخ شکایتی را مطرح کرد. افراد مقصر شناسایی شدند. اما در نهایت هیچ نتیجه‌ای نمیتوانی بگیری، آنها تصمیم می‌گیرند که نیازی به پیگیری موضوع نیست. از نظر حقوقی، اجتماعی و سیاسی نمی‌توان نتیجه‌ای گرفت. به همین دلیل است که می‌گوییم قانون استثمار در اینجا کار می‌کند. هم علیه طبیعت، هم علیه جامعه و هم علیه جغرافیا. این قطعا به مسئله کوردها مرتبط است. تا زمانی که مسئله کوردها حل نشود، متأسفانه چنین اقدامات ویرانگری ادامه خواهد داشت.»