تکمیلی | باور درسیم: ما طرفدار دیالوگ بین کورد هستیم/ جنوب کوردستان از سوی پ.د.ک پیشکش ترک‌ها شده است

باور درسیم از فرماندهان قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق از پارت دمکرات کوردستان درخواست کرد که موضع درستی را در پیش گرفته و مسائل و مشکلات را از طریق دیالوگ حل نمایند. درسیم در این باره افزود: هیچ کس نباید در این باره دچار اشتباه محاسباتی شود.

باور درسیم از فرماندهان قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق روز گذشته در برنامه ویژه مدیا خبر حضور یافته و در رابطه با تنش‌های موجود در جنوب کوردستان با این کانال تلویزیونی گفتگو کرد.

درسیم در این گفتگو  اظهار داشت که در روزهای اخیر، به دلیل موضعگیری برخی از نیروهای مسئول در پارت دمکرات کوردستان وضعیت بغرنجی ایجاد شده است و در این باره به آسیب‌های این تنش‌ها و بی‌ثباتی‌ها به خلق جنوب کوردستان و هر چهار بخش کوردستان اشاره نمود.

باور درسیم در این گفتگو اظهار داشت که تنش‌ها دستاوردهای خلق کورد را که با هزینه‌های سنگین ایجاد شده است با تهدید مواجه کرده و در این باره اظهار داشت که دلیل اساسی این تنش‌ها و تهدید جنگ، سیاست‌های پارت دمکرات کوردستان است. در این باره درسیم اظهار داشت که جنبش ما در این رابطه هیچگونه تقصیری نداشته و خاطرنشان ساخت که جنبش آنها با صبری فراوان برای دفاع از دستاوردهای ملی خلق کورد، با هدف ممانعت از روی دادن جنگی بی‌امان، با حساسیتی فراوان عمل کرده است.

جنبش ما در مواجهه با حمله‌ای بی‌امان و تلاش دشمن برای نابودی ما قرار گرفته است

باور درسیم در این باره افزود که لازم است خلقمان به خوبی از این مسئله اطلاع داشته باشد که علیه جنبشمان مرحله‌ای دیگر از نابودی و حمله بی‌امان در دستور کار قرار گرفته است. نیروهایی که می‌خواهند کورد را قتلعام کنند، برای تحقق برنامه‌ها و طرحهایشان، پ.ک.ک را مانعی بزرگ پیش روی خود دیده و به همین دلیل تصمیم به نابودی پ.ک.ک گرفته‌اند. دولت ترک دستاوردهای خلق کورد را در هر چهار بخش  کوردستان به عنوان بزرگترین تهدید علیه خود ملاحظه کرده و به عمین علت است که بی‌پروا دست به حمله می‌زند. برخی از نیروهای بین‌المللی نیز در رابطه با نابودی پ.ک.ک ترکیه را تشویق می‌کنند و به هر نحو ممکن در ابعاد نظامی و سیاسی ترکیه را حمایت می‌کنند.

برای تحقق طرح نابودی پ.ک.ک به یک حامی کورد نیاز دارند

فرمانده باور درسیم خاطرنشان ساخت که دشمنان خلق کورد برای تحقق طرح نابودی پ.ک.ک به یک حامی کورد نیاز دارند و در این باره افزود: دشمن به خوبی می‌داند که تا زمانیکه نتوانند از خائنان کورد استفاده کنند نمی‌توانند توطئه‌های خود را عملی کنند. از این طریق می‌خواهند که مزدوری برخی از نیروهای کورد را نیز به ابزاری برای بازیهای بزرگ خود تبدیل کنند. به همین دلیل است که بدون هیچ تردیدی لازم می‌دانند که در توطئه‌اشان علیه جنبش ما از یکی از نیروهای کورد نیز بهره‌برداری کنند. برخی از نیروهای جنوب کوردستان همگام با انها وارد عمل شده‌اند، خصوصا که از دو سال گذشته تحرکات خود را افزایش داده‌اند. این امر دلیلی برای افزایش نگرانیهای ما در این باره شده است. حملاتی که در سال‌های اخیر علیه جنبش ما صورت گرفته است، تلاشهایشان برای محاصره ما، اعمال فشار تبلیغاتی و رسانه‌ای جنگ ویژه روانی علیه جنبش ما نگرانیهای ما را تشدید و تایید می‌کند.

اقدامات پارت دمکرات کوردستان مایه نگرانی است

ما به خوبی اطلاع داریم که برخی از نیروهای جنوب را به اقدام علیه جنبشمان  واداشته و نسبت به آن اقناع کرده‌اند. خصوصا که سیاست‌های پارت دمکرات کوردستان در این باره کاملا آشکار است. نوع برخورد و نزدیکی آنها با سیاست‌های ترکیه، سیاست کاسه داغتر از آش بودن آنها، مایه افزایش نگرانی جدی ما بوده است. این اقدامات به خلقمان و دستاوردهای خلقمان آسیب می‌رساند. حتی اگر تمامی سیاست‌های پارت دمکرات کوردستان نیز در داخل این توطئه نبوده باشد، بخشی از این سیاست‌ها با توطئه همراه است. ما امیدواریم که پارت دمکرات کوردستان قدم در مسیر اشتباه تاریخی نگذاشته و علیه ما، در سنگر دشمن قرار نگیرد. چنین اقدامی به اشتباهی بزرگ منجر می‌شود، و علیه خلقمان به اقدامی نامشروع و غیر عادلانه بزرگ تبدیل می‌شود و این سیاست در نوع خود به معنای از میان برداشتن دستاوردهای خلقمان خواهد بود.

دولت ترک است که اراده و حاکمیت خلق جنوب کوردستان رابه رسمیت نمی‌شناسد

باور درسیم فرمانده قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق با اشاره به تبلیغات برخی از رسانه‌های جنوب کوردستان که ادعا می‌کنند پ.ک.ک به اراده خلق جنوب کوردستان احترام نمی‌گذارد اعلام کرد که جنبش ما در مقابل اراده و حاکمیت جنوب کوردستان تا آخرین لحظه احترام گذاشته و برای حفظ این اراده و حاکمیت در زمان حمله داعش در چندین محور وظیفه دفاع از جنوب کوردستان را انجام داده است. درسیم در این باره اظهار داشت که این دولت ترک است که اراده و حاکمیت رهبری جنوب کردستان را به رسمیت نمی‌شناسد. سال ٢٠١٧ در جریان رفراندوم استقلال کوردستان، خلقمان در جنوب کوردستان اراده خود را نشان داد، اما کسانی که در مقابل این اراده موضع گرفتند رژیم اردوغان و باخچلی و دولت ترک بودند. بعد از ان عراق وارد عمل شد. آشکارا نشان دادند که آنها اراده و حاکمیت خلق کورد را به رسمیت نمی‌شناسند و دست به حمله زدند. در نتیجه بیش از یک سوم از دستاوردهای خلق کوردستان از میان رفت. ایا ما علت از بین رفتن دستاوردهای خلق کوردستان و از دست رفتن حاکمیت کورد بر کرکوک شدیم یا دولت ترک؟ ما هستیم یا دولت ترک که این اراده و حاکمیت را به رسمیت نمی‌شناسیم؟ لازم است که این واقعیت درک شود. خلقمان نیز به خوبی بر این نکته واقف است. درسیم مسائل و مشکلات موجود خلق در جنوب کوردستان را خاطرنشان ساخت و اظهار داشت که این مسائل و مشکلات از سوی دولت ترک ایجاد شده است.

از پارت دمکرات کوردستان می‌خواهیم که موضعی درست اتخاذ کند

باور درسیم از مرکز فرماندهی نیروهای مدافع خلق در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت که به همین دلیل از پارت دمکرات کوردستان می‌خواهیم که موضعی درست اتخاذ کند. موضع درست به این معنا نیست که پ.ک.ک را به عنوان منبع تمامی مشکلات نشان دهد. موضع درست همان برخوردی است که کاک مسعود بارزانی در زمان حملات داعش در بازدید خود از سنگرهای گریلا در مخمور نشان داد، با دیدار نیروهای گریلا شتافته و نشان داد که همه با هم هستیم. موضع درست ملی این قدم بود. ما می‌خواهیم که این موضع را بار دیگر ببینیم. این موضع است که خلق کورد را به پیروزی رسانده و از تهدیدها به دور می‌کند.

کاروان نظامی ترک با فرماندهی نیروهای پیشمرگ به پایگاههای خود می‌روند

باور درسیم خاطرنشان ساخت که نیروهای گریلا خود فداییان خلقمان در جنوب کوردستان هستند و در این باره اظهار داشت: با آگاهی تلاش می‌شود تا اشغالگری دولت ترک در جنوب کوردستان را پرده‌پوش کنند. خاک جنوب کوردستان که تحت کنترل پارت دمکرات کوردستان است اکنون پیشکش ترک‌ها شده است، ده‌ها نقطه نظامی در آنجا تاسیس شده است. کاروان نظامی ترک با فرماندهی نیروهای پیشمرگ به پایگاه‌های خود می‌روند. و این غیر از بندگی در مقابل اربابان خود معنای دیگری ندارد.

در رابطه با انتقاد پ.ک.ک نیز باور درسیم اظهار داشت: اگر پ.ک.ک اشتباهی داشته باشد باید آن را مورد انتقاد قرار دهند. اما زمانی که مثلا پنج بار پ.ک.ک را مورد انتقاد قرار می‌دهند یکبار هم دولت ترک را مورد انتقاد قرار دهند.

جنگ بین نیروهای کورد در راستای منافع دولت ترک است

باور درسیم از قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که نیروهای پارت دمکرات کوردستان برخی از نیروهای تحت امر خود را تحت عنوان پیشمرگه‌های گلان یا پیشمرگه‌های روژ در مقابل نیروهای گریلا قرار می‌دهند، و از این طریق می‌خواهند که جنگ و تنش را ایجاد کند. در واقع اگر ما با تدبیر و برخورداری از حس مسئولیت رفتار نمی‌کردیم، اگر فرماندهی نیروهای ما قادر به کنترل نیروهای گریلا نمی‌بود، برخورد و جنگ روی می‌داد. در این رابطه ما با مسئولیت فراوان عمل کردیم. زیرا ما می‌دانیم که جنگ بین نیروهای کورد تنها در راستای منافع دولت ترک بوده و به این دولت خدمت می‌کند. دولت ترک با اصرار تلاش می‌کند پارت دمکرات را به ورطه جنگ داخلی بکشاند. هیچ کس نباید به طرح‌های دولت ترک خدمت کند، در کمین آنان نیفتد.

باور درسیم در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که اگر تمامی این حملات و تلاش‌ها با قصد و نیت قبلی روی داده باشند، در آن صورت وضعیت بسیار خطرناک است و اگر می‌گویند که 'دولت ترک علیه پ.ک.ک به جنگ می‌پردازد'، 'پ.ک.ک تضعیف شده است'، یا 'توطئه‌ای در سطح بین‌المللی در جریان است، پ.ک.ک نابود می‌شود، ما این مسئله را شنیدیم، که مثلا از این فرصت استفاده کرده و به پ.ک.ک حمله کنیم'، تمامی این موارد اشتباهی بسیار بزرگ محسوب می‌شود. این رویکرد به کرات به ازمون گذاشته شده است. در دوران گذشته نیز برای همه معلوم شده است که پ.ک.ک نابود نمی‌شود.

هیچ کس در رابطه با پ.ک.ک دچار اشتباه محاسباتی نشود

درسیم در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که نابودی پ.ک.ک امکان ندارد و در این رابطه افزود: پ.ک.ک خلق است، تجسم خلق کورد است، خلق کورد نیز از اراده آزادیخواهانه و ذهنیت آزادی برخوردار است. نه خلق کورد نابود می‌شود و نه پ.ک.ک نابود می‌شود. هیچ کس در رابطه با پ.ک.ک دچار اشتباه محاسباتی نشود. لازم نیست هیچ کس صبر پ.ک.ک را مورد آزمون قرار دهد، هیچ کس نیرو و قدرت پ.ک.ک را به آزمون نگذارد. به نام جنبش ما هیچ تصمیمی به نبرد علیه پارت دمکرات کوردستان نداریم. خلقمان لازم است که از افکار دمکراتیک ما به خوبی مطلع شود. برای ممانعت از روی دادن جنگ و تنش ما بسیار نرم و منعطف نزدیک می‌شویم. پارت دمکرات کوردستان وارد مناطقی شده است که ما نزدیک به ٢٠ سال است در آن حضور داریم. در چنین وضعیتی به منظور ممانعت از برخورد و توطئه، ما بسیار منعطف با این مسئله برخورد کرده‌ایم. هیچ کس صبر و انعطاف ما را به عنوان ضعف ما در نظر نگیرد.

دو تصمیم مهم

باور درسیم از فرماندهی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق در رابطه با برخورد و تصمیمات این مرکز درباره وضعیت کنونی افزود:

تصمیمات ما کاملا آشکار هستند. ما در مقابل هیچ نیروی کوردی جنگ نمی‌کنیم. هیچ دلیل و توجیهی برای چنین جنگی نداریم. به همین دلیل در مقابل هیچ نیروی کوردی اعلام جنگ ننموده‌ایم،  هیچ تصمیمی برای جنگ نداریم. نخستین تصمیم ما این است. دومین تصمیم دیگر ما نیز اینست؛ هر کس که باشد مهم نیست؛ هر کس به ما حمله کند در صورت لزوم ما با شدیدترین وجه به آن پاسخ می‌دهیم و در این رابطه به هیچ کس امتیاز نمی‌دهیم. اگر ما امروز به شیوه‌ای منعطف و نرم با این موضوع برخورد می‌کنیم، در جستجوی راه حلی هستیم، لازم است هیچ کس این مسئله را به صورت دیگری درک نکند که مثلا پ.ک.ک ضعیف شده است، برعکس؛ نوع برخورد ما نشان‌دهنده مسئولیت و حساسیت نسبت به منافع ملی خلق کورد است. نوع برخورد ما باید به این شکل درک شود.

باور درسیم همچنین اظهار داشت که اگر در تحرکات نظامی خود در مناطق گریلایی همچنان اصرار داشته باشند، هر بار مانع از حرکت نیرهای گریلا شوند،  برخی مسائل از کنترل خارج می‌شوند، و احتمال دارد جنگی ناخواسته روی دهد. درسیم در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت نباید هیچ کس زمینه را برای تحریک آماده کند. هر بار تحت عناوین مختلف نیرو را به مناطق ما گسیل دارند. ما می‌دانیم که نیروهای پیشمرگ نسبت به چنین وضعیتی ناراحت هستند، ما به خوبی می‌دانیم که خلقمان از این وضعیت ناراحت است. اما برخی از گروه‌ها هستند که تصمیم گرفته‌اند در کنار دشمنان خلق کورد باشند و در این باره نیز اصرار دارند که طرح‌ها و برنامه‌های دولت ترک را تحقق بخشند. انها موفقیتی کسب نمی‌کنند. کین و دشمنی آنها علیه پ.ک.ک به موفقیتی دست پیدا نمی‌کند.

با شروع نبردی غیر منتظره، جنگ به متینا، گاره یا خاکورک محدود نمی‌شود

فرمانده باور درسیم در گفتگوی خود از همه درخواست نمود که با برخورداری از حس مسئولیت نسبت به این مسئله برخورد کرده و در این باره افزود: جنگی گسترده و غیر منتظره در راستای منافع هیچ کس نیست. در درجه نخست خلق کورد در جنوب کوردستان ضررمند می‌شود. در صورت روی دادن چنین جنگی،  این جنگ به یک نقطه محدود نمی‌ماند. یعنی نباید هیچ کس اینگونه فکر کند که جنگ در محور چیای متینا، گاره یا خاکورک محدود می‌ماند. چنین جنگی تاثیر بسیار بزرگی را بر تمامی بخش‌های کوردستان از خود برجا می‌گذارد. بر روژآوا نیز تاثیر می‌گذارد. در هولیر، در دهوک نیز این جنگ گسترش پیدا می‌کند. بیش از هر چیز اقتصاد جنوب کوردستان را تخریب می‌کند. خلقمان را دچار پریشانی می‌کند. مسائل و مشکلات جدیدی را ایجاد می‌کند. این جنگ به برخورد صرف بین دو نیرو محدود نمی‌ماند.

ما خواهان دیالوگ و گفتگو هستیم

فرمانده درسیم در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: هیچ کس دچار اشتباه محاسباتی نشود، لازم است که همه پ.ک.ک را بدرستی تحلیل و ارزیابی کنند. نیروی پ.ک.ک را نیز به درستی ارزیابی کنند و بر این اساس سیاست‌های خود را فرمول‌بندی کنند. ما همیشه خواهان دست‌یابی به راه حل هستیم. ما خواهان دیالوگ بین نیروهای کورد هستیم. از هم اکنون به بعد، از همه می‌خواهیم که تمامی مسائل و مشکلات را از طریق گفتگو حل کنند. ما بدون تردید نمی‌خواهیم که حتی یک برخورد کوچک نیز روی دهد. ما در این موضع خود اصرار داریم. به منظور ممانعت از جنگی غیر منتظره و پیش بینی نشده ما تلاش‌های بسیاری را انجام داده‌ایم. اما این به این معنا نیست که اگر جنگ در آستانه شروع قرار گرفت، اگر جنگ یقه ما را گرفت، یا تسلیم شدن بر ما تحمیل شود، ما سکوت کنیم. ما از همه می‌خواهیم که در این باره با برخورداری از حس مسئولیت عمل کنند. ما منتظر هستیم که خلقمان با مشاهده واقعیات موضعی قدرتمند در این باره نشان دهند.