بایک: وظیفه اصلی ما تضمین آزادی فیزیکی رهبر آپو است-تکمیلی-

رئیس مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) جمیل بایک: «ما باید با هدف قرار دادن مطالبه و تحقق آزادی فیزیکی رهبر آپو، به برنامه‌هایی که در چارچوب توطئه در حال توسعه است پایان دهیم. این وظیفه اصلی ماست.»

مبارزه با توطئه‌های تاریخی را می‌توان با توسعه قدرت معنا انجام داد. تنها از این طریق می‌توان هدف نیروهای توطئه‌گر را درک کرد و متوجه شد که چه کاری انجام می‌شود. رهبر آپو ۲۵ سال اسارت خود را در امرالی با این امر سپری کرد، مطالعات خود را برای درک توطئه عمیقتر کرد و اهداف توطئه را خنثی نمود. رویکرد رهبر آپو به روند ۲۵ سال اسارت را اگر بتوان در چند جمله خلاصه کرد، می‌توان آن را به معنای «تعمیق و دستیابی به قدرت معنادار عظیم» بیان کرد. وقتی به فرآیندهای مربوط به رهبر آپو به عنوان یک شخص نگاه می‌کنیم، می‌توان دریافت که بیشترین پیشرفت در دوران اسارت امرالی رخ داده است. دلیل این امر رویکرد رهبر آپو برای درک و رفع توطئه بین‌المللی است. این رویکرد باعث شد که رهبر آپو معنای خود را عمیق‌تر کند، به قوت ذهنی بالایی برسد و در نهایت مانیفست آزادی را که آزادی مردم (جامعه) امروز را از بردگی (بردگی مدرنیته سرمایه‌داری) تضمین می‌کند، بیرون بیاورد. در واقع رویکرد درک و پرورش قدرت معنادار ویژگی اصلی رهبر آپو است. رهبر آپو نیز این رویکرد را بر اساس شرایط اسارت در امرالی اساس قرار داد.
توطئه علیه رهبر آپو سیاسی و ایدئولوژیک است
همه توطئه‌های تاریخی سیاسی و در نتیجه ایدئولوژیک هستند. توطئه‌های تاریخی همیشه برای اهداف سیاسی و ایدئولوژیک انجام شده است. علت لقب تاریخی به این گونه توطئه‌ها به دلیل همین ویژگی است. توطئه علیه رهبر آپو نیز برای اهداف سیاسی و عقیدتی بود. درک توطئه‌ها در واقع با درک رویکردهای سیاسی و ایدئولوژیک پشت توطئه امکان‌پذیر است. این نیز نیاز به کار زیادی دارد. زیرا هدف از یک توطئه آشکار نیست. اهداف و مقاصد پنهان هستند. البته دلیل اصلی این امر سوء ظن نیروهای توطئه‌گر به واکنش‌های جامعه است. وقتی واقعیت‌ها به وضوح دیده می‌شود، به دلیل ترس از عدم تایید عمومی، به مدیریت توطئه متوسل می‌شوند. وقتی نیروهای توطئه‌گر نمی‌توانند کارهای خود را با بهانه توجیه کنند و سبب نارضایتی جامعه می‌شود، به توطئه روی می‌آورند. اینها ویژگی‌های مهمی هستند که منطق و اهداف توطئه‌ها را آشکار می‌کنند و برای درک توطئه‌ها باید شناخته شوند. همه اینها اجازه نمی‌دهند که توطئه درک شود. بنابراین برای درک توطئه نیاز به تلاش زیادی دارد. با چنین تلاشی باید پرده‌هایی که حقایق را می‌پوشانند را از بین برد. این را می‌توان با تقویت قدرت ذهنی به جای قدرت فیزیکی انجام داد. زمانی که ویژگی‌ها، منطق، هدف و ابعاد ایدئولوژیک - سیاسی توطئه‌های تاریخی پدیدار می‌شود، پیوند آنها با جامعه نیز نمایان می‌شود. زیرا تاریخ، زندگی، ایدئولوژی و سیاست به جامعه وابسته است. هیچ تحول تاریخی جدا از جامعه نیست. دموکراسی و سیاست نیز به معنای خود جامعه است. هر چیز اجتماعی، ایدئولوژیک و سیاسی است. یا برعکس هر چیزی ایدئولوژیک و سیاسی، اجتماعی است.
در این راستا توطئه‌های تاریخی به جامعه مربوط می‌شود. وقتی به همه توطئه‌های تاریخی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که توطئه‌ها علیه جامعه است. این وضعیت حقایق بسیاری را آشکار می‌کند، اول از همه حقیقت توطئه را نشان می‌دهد. در توطئه‌های تاریخی، نیروهای تمدن در یک سو و جامعه در سوی دیگر حضور دارند. سازنده توطئه نیروهای تمدن هستند و کسی که در واقع قربانی توطئه می‌شود، جامعه است. البته این در همه توطئه‌های تاریخی وجود دارد. نمونه‌های زیادی از این در تاریخ وجود دارد. توطئه علیه حضرت عیسی و حضرت علی هم وضعیت مشابهی دارد. حضرت عیسی توسط کسانی که با تمدن روم همکاری داشتند، علی نیز با توطئه کسانی روبرو شد که می‌خواستند سلطنت کنند. هدف این توطئه‌ها جامعه بود. مثال‌های زیادی از این دست می‌توان زد. در تاریخ آنچه مردان با زنان کرده‌اند، توطئه است. با حمله به زن، جامعه در شخص زن هدف قرار گرفت. کسانی که توطئه علیه رهبر آپو را انجام دادند، حاکمان دوران مدرن بودند. این نیروهای آمریکا، اسرائیل و ناتو بودند که این توطئه را رهبری کردند. علاوه بر اینها نیروهایی بودند که مستقیم یا غیرمستقیم به توطئه پیوستند و از توطئه حمایت کردند. وجه مشترک همه این نیروها این است که نیروی مسلط و پایدار نظام مدرنیته سرمایه‌داری هستند.
مهم‌ترین تفاوت توطئه علیه رهبر آپو با دیگر توطئه‌های تاریخی این است که نیروهای زیادی در این توطئه دخیل هستند. این یک بعد بین‌المللی به توطئه داد. البته دلایلی وجود دارد که چرا این توطئه در سطح بین‌المللی رخ داده است. این به تحولات تاریخی رهبر آپو و پ‌ک‌ک نیز مربوط می‌شود.

کیفیت توطئه مهم است و نیاز به درک عمیق دارد. رویکرد و موضع‌گیری رهبر آپو نسبت به توطئه از همین جا قابل درک است. تا زمانی که این موضوع شناخته و درک نشود، رویکرد رهبر آپو به توطئه و جایگاه او در امرالی را نمی‌توان به طور کامل درک کرد. از سوی دیگر، درک توطئه ممکن است در مبارزه با آن معنادار باشد. تا زمانی که این اتفاق نیفتد، نمی‌توان توطئه را درک کرد. این دقیقا بیانگر رویکرد رهبر آپو است. اساس رویکرد رهبر آپو مبارزه با توطئه و شکست اهداف تعیین شده توسط توطئه است. هدف از تعمیق معنا توسط رهبر آپو کاملاً برای همین بوده است. غیر از این، رویکرد دیگری وجود ندارد و اگر هم بود، منطقی نبود. بنابراین، اگر بخواهیم توطئه را بفهمیم، باید بر اساس سبک رهبر آپو عمل کنیم.

 

همان‌طور که مشخص است پس از جنگ جهانی دوم، تعادلی در جهان با محوریت آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی برقرار شد. در آن دوره اگر چه به عنوان جنگ سرد شناخته شد، جنگی بر اساس محدود کردن حوزه‌ی تاثیرگذاری و نفوذ یک‌دیگر وجود داشت، اما مبنای اصلی حالت تعادل بود. ایجاد چنین تعادلی در جهان را می‌توان نتیجه ناکامی اتحاد جماهیر شوروی در ایجاد الگویی برای غلبه بر نظام سرمایه‌داری مدرنیته توصیف کرد. اگر چه به نام خلق و طبقه‌ی مستضعف انقلاب رخ داد، به دلیل ذهنیت و پارادایمی که قرار بود از این سیستم فرودستی عبور کند نتوانست پیشرفت کند، بنابراین سیستم در تعادل باقی ماند. این نیز به طور کل به نوعی سیاست تبدیل شده است. بدون شک این اقدام علیه خلق، طبقات فرودست و کل جامعه صورت گرفته است. در واقع باوجود این‌که هیچ دخالت خارجی وجود نداشت، انقلاب به تدریج از جوهر خود دور شد و در نهایت فروپاشید. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این وضعیت تعادلی از بین رفت و روند جدیدی آغاز شد.

این دوره نیز دوران جنگ جهانی سوم است که در حال عمیق‌تر شدن است. در آغاز این دوران، آمریکا به عنوان قدرت هژمونیک سیستم مدرنیته‌ی سرمایه‌داری، با طرح نظم نوین جهانی و با رویکرد حفاظت از منافع سرمایه‌ی‌ جهانی را مطرح کرد. هدف طرح سیستم نوین جهانی به‌گونه‌ای است که منافع سرمایه‌ی‌ جهانی و از همه مهم‌تر‌ از مدرنیته‌ی سرمایه‌داری محافظت شود و در خدمت آن باشد. در این چارچوب خاورمیانه به عنوان اولین محل مداخله انتخاب شد. قطعا دلایل مساعدی برای انتخاب خاورمیانه به عنوان اولین مکان برای مداخله وجود دارد. اما در طول تاریخ ویژگی‌هایی وجود داشت که وضعیت کنونی خاورمیانه را تعیین می‌کرد. خاورمیانه همیشه در طول تاریخ به عنوان مرکز قلمداد شده است. بنابراین نمی‌توان سیستم جهانی را بدون خاورمیانه متصور شد و آن را ایجاد نمود. هم شرایط جغرافیایی و هم ویژگی‌های اجتماعی و ایدئولوژیک در مرکز خاورمیانه قرار دارد. این‌ها ویژگی‌های مهمی هستند که باید مورد توجه و شناخت قرار گیرند.

با تمامی قدم‌هایی که رهبر آپو برداشته است، سوسیالیسم پیشرفت می‌کند

در پایان قرن بیستم، زمانی که رئالیسم سوسیالیستی فروپاشید و‌ آمریکا تلاش کرد تا جهان را بر مبنای سیستم مدرنیته‌ی سرمایه‌داری تغییر دهد، مبارزه به رهبری حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) به سرعت توسعه یافت. این دوران از طریق انقلاب رستاخیز کوردستان شکل گرفت و همیشگی شد. به این ترتیب خط‌مشی رهبر آپو در کوردستان و خاورمیانه ‌تاثیر گذاشت. پیشرفت و توسعه‌ی انقلاب کوردستان که رهبری آن بر عهده‌ی رهبر آپو است، تحولی بوده که نتایج مهمی در خاورمیانه و جهان به همراه داشته است. زمانی که عقلیت معمولی سوسیالیسم در جهان از هم ‌فروپاشید و در درون سیستم ناپدید شدند، سوسیالیسم در نتیجه‌ی گام‌های رهبر آپو پیشرفت کرد. سوسیالیسم با هر گام رهبر آپو پیشرفت کرد. بدون شک این وضعیت نتیجه رویکرد متفاوت رهبر آپو به سوسیالیسم در آن زمان بود. اگر این‌گونه نمی‌شد، زمانی که سوسیالیسم در سراسر جهان در حال فروپاشی و نابودی بود، در شخصیت رهبر آپو محال بود که پیشرفت را مشاهده کرد. این تحولاتی که رهبر آپو در کوردستان و خاورمیانه ایجاد کرد، اجازه نداد سیستم مدرنیته‌ی سرمایه‌داری، خاورمیانه را براساس منافع خود بنیان‌گذاری کند. زیرا خط‌مشی رهبر آپو تضمین‌کننده و پیش‌بینی‌ کننده‌ی آزادی حقوق و ارتقای سیستم حیات دمکراتیک در کوردستان و خاورمیانه بود. چیزی که مدرنیته‌ی سرمایه‌داری نمی‌خواست این اتفاق بیافتد. مدرنیته‌ی سرمایه‌داری برعکس، می‌خواست و طرح و برنامه داشت که خلق بیشتر تحت ستم قرار گیرند و جامعه وارد چرخه‌ی استثمار سیستم مدرنیته‌ی سرمایه‌داری گردد. وقتی‌که رهبر آپو در برابر این خواست و برنامه به عنوان مانعی عمل کرد، از سوی سیستم مدرنیته‌ی سرمایه‌داری مورد هدف قرار گرفت. بنابراین هدف قرار دادن رهبر آپو و متعاقب آن توطئه‌ی بین‌المللی بخشی از مداخله‌ی مدرنیته‌ی سرمایه‌داری در خاورمیانه در چارچوب سیستم نوین جهانی است. مبنای توطئه‌ی بین‌المللی برخورد با مدرنیته‌ی سرمایه‌داری و اهداف آن در این چارچوب است. بنابراین نیروهای زیادی در توطئه علیه رهبر آپو شرکت کردند. حقیقت توطئه بین‌المللی اینجاست. دولت ترکیه تنها یک مهره در این توطئه است. قطعا چون دولت ترکیه دارای اندیشه‌ای ضد کوردی است، درخواست کرد رهبر آپو را تحویل وی دهند. اما توطئه‌ی بین‌المللی نه به دلیل خواست دولت ترکیه، بلکه به دلیل منافع مدرنیته‌ی سرمایه‌داری در خاورمیانه صورت گرفت. رهبر آپو قبلا نیز اعلام کرده بود که نقش دولت ترکیه در این توطئه فقط مزدوری بود. دولت ترکیه برای نابودی رهبر آپو و  حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) و ژینوساید خلق کورد هر نوع سیاستی را اجرا می‌کند. رویکرد دولت ترکیه در گذشته و امروز در همین چارچوب بوده است.

نیروهای مدرنیته‌ی سرمایه‌داری برای از بین بردن تاثیر رهبر آپو توطئه‌ا‌ی بین‌المللی انجام دادند

ظهور رهبر آپو و حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک)، پیش‌بینی نشده بود یا این‌که در ارزیابی آن‌ها جایی نداشت. همه چیز برای طراحی مجدد خاورمیانه به نفع سرمایه‌داری‌ جهانی محیا شده بود. تمامی تحولاتی مانند جنبش فلسطین در خاورمیانه که باعث دردسر برای مدرنیته‌ی سرمایه‌داری می‌شد، قبلا خنثی و تحت کنترل قرار گرفته بود. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی می‌خواستند بار دیگر خاورمیانه را طراحی کنند. نظریه پردازان مدرنیته‌ی سرمایه‌داری اعلام کردند که روند تاریخ کاملا در دست حاکمان و فرمانروایان خواهد بود. اما ظهور  رهبر آپو و و حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) را ارزیابی نکرده بودند. آمریکا، اسرائیل و ناتو قبلا از دولت ترکیه علیه رهبر آپو و حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) حمایت کرده بودند. اما با وجود این نیز نتوانستند از تحولاتی که رهبر آپو و حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) ایجاد کرده بودند، ممانعت به عمل بیاورند. از طریق این تحولات پیش‌بینی‌های مدرنیته‌ی سرمایه‌داری نقش بر آب شد. سرانجام نیروهای مدرنیته‌ی سرمایه‌داری برای بی‌تاثیر کردن رهبر آپو توطئه‌ی بین‌المللی را انجام دادند. این توطئه با پیشگامی آمریکا و اسرائیل و با حمایت ناتو انجام شد. بسیاری از کشورهای اروپایی نیز در این توطئه شرکت داشتند. برخی از نیروهای خاورمیانه و نیروی کوردی همکار نیز در این توطئه حضور داشتند. دوران اسارت امرالی این‌گونه آغاز شد. سیستمی که در امرالی ایجاد شده است، بخشی از توطئه‌ی بین‌المللی است. برنامه‌ریزی شده است که از طریق سیستم شکنجه و انزوا، توطئه‌گری ادامه یابد تا به نتیجه برسند. بدین ترتیب محو و از بین بردن رهبر آپو و حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک‌) و ژینوساید کوردها و طراحی مجدد خاورمیانه بر اساس مدرنیته‌ی سرمایه‌داری به عنوان اهداف تعیین شد.

 هدف از تأسیس سیستم امرالی این بود. امروزه این سیستم انزوای شدید ادامه دارد. ۲۵ سال است که رهبر آپو علیه این سیستم امرالی به مقاومت می‌پردازد. اما نباید این را به مفهوم مقاومت علیه شرایط و وضعیت قلمداد کرد. مقاومت رهبر آپو با هدف افشای اهداف توطئه‌گری و خنثی کردن آن است. به این مناسبت باید مقاومت و موضع رهبر آپو در امرالی را به عنوان موضع تاریخی علیه توطئه دید و آن را در این چارچوب درک کرد.

رهبر آپو علیه توطئه‌ی بین‌المللی موضعی معنادار و تاریخی از خود نشان داد

رهبر آپو از رگ و ریشه‌ی تاریخی بشریت و جامعه برای افشای اساس توطئه‌ عبور کرده است. با این عمل نیز نه تنها توطئه علیه خود، بلکه تمام توطئه‌های تاریخی را تفسیر کرده است. رهبر آپو از بدو پیدایش تمدن دولت‌‌ را تفسیر کرده است. تمدن دولت روشی برای تسلیم شدن جامعه توسعه یافته است و این روش امروزه بیش از هر زمان دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی نه تنها با بیان این‌که حذف مفهوم توطئه تنها با حذف تمدن دولت محور امکان پذیر است، اعلام کرد که بشریت باید از هر گونه ظلم و سلطه رهایی یابد و در آزادی و برابری زندگی کند. برای این نتایج تاریخی این فرآیند، بشریت ارزیابی شده است. این نیز از طریق دفاعیاتی که به دادگاه ارائه کرده است. مفهوم سوسیالیسم دولتی مبتنی بر اکولوژی و آزادی زنان و سیستم مدرنیته‌ی دموکراتیک را به عنوان یک هدیه به بشریت  تقدیم کرده و آن‌چه که یک انسان می‌تواند انجام دهد، انجام داده است. به این ترتیب رهبر آپو بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین موضع تاریخی را در برابر حقیقت توطئه نشان داده است. موضع رهبر آپو در برابر توطئه این‌چنین است.

بدون شک لازم است قبل از هر چیز، جوانان کورد در رابطه با حقیقت رهبر آپو و موضع رهبر آپو در برابر توطئه را بدانند و آن را درک نمایند. قیام رهبر آپو و حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک)، جنبش جوانان است. رهبر آپو و رفقایش شروع به مبارزه کردند، همانند جوانان این ملت که ظلم و ستم را در کوردستان و نسل‌کشی کورد را دیده بودند، از نظر اخلاقی و وجدانی با مسئولیت روبرو شده‌اند و موضع خود را برای مبارزه علیه این اعلام کرده‌اند. این موضع و مسئولیت به عنوان واکنش جوانان پدید آمد.  زمانی که رهبر آپو مبارزه را آغاز کرد، واکنش‌های مقاومت جامعه‌ی کورد به دلیل سیاست‌های ستم‌گرانه نسل‌کشی کننده به طور کلی از بین رفته بود بنابراین خاطره‌ی کوردبودن در جامعه به اتمام رسیده بود. خود رهبر آپو به عنوان یک جوان کوردستان، ظلم ناعادلانه را نپذیرفت و با روحیه‌ای آزادی‌خواهانه و مبارزاتی، مبارزه را آغاز کرد. مبارزه‌ی حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) با این خصوصیات جوانان توسعه یافته است. امروز جوانان انقلاب کوردستان با این هویت پیش می‌روند. رهبر آپو قبلا رهبری پارادایم را به زنان و جوانان داده است. این بی‌سبب نبوده است، بلکه ناشی از مفهوم سوسیالیسم دولتی اکولوژیک و آزادی زنان و نمایش ماهیت زنان و جوانان است. اولین هژمونی در طول تاریخ، ظلم و بردگی توسط قدرت و ذهنیت مردسالاری ترویج شد و این تمدن دولتی تا امروز ادامه داشته‌اند. امروزه مدرنیته‌ی سرمایه‌داری نمایندگی این فلسفه و سیاست را بر عهده دارد و آن را ادامه می‌دهد. این مفهوم از تاریخ تمدن از سوی مدرنیته‌ی سرمایه‌داری‌ آغاز شده است، به خصومت با زنان و جوانان ادامه می‌دهد. زن و جوان را تحت سلطه‌ی خود قرار می‌دهند، جامعه را ویران کرده و از بین می‌برند. تحت سلطه‌ی سیستم زنان و جوانان بیش‌ از همه مورد ستم قرار گرفته‌اند و از طبیعت خود دور گردانده شده‌اند. به سبب این حقایق زنان و جوانان علیه این سیستم هستند. چون حاکمان به این وضعیت واقف هستند، توجه ویژه‌ای به این دارند که جوانان را تحت سلطه‌ی خود قرار دهند و بر این اساس سیاست‌های خود را پی‌ریزی کرده‌اند. در طول تاریخ تمدن، ظالم‌ترین سیستمی که جوانان را تحت سلطه قرار داده است، مدرنیته سرمایه‌داری است. رهبر آپو در دفاعیات خود مبانی تاریخی و منطق این موضوع را به تفصیل بیان  کرده است.

درک کردن رهبر آپو از طریق مشارکت حاصل می‌شود

توطئه علیه رهبر آپو به معنای توقف و از بین بردن رشد روحیه و حافظه و هویت جوانان است. قطعا این‌ واقعیت است و لازم است انسان روی آن تمرکز کند. کسانی که با رهبر آپو و اعمال او‌ مخالفت می‌کنند و علیه وی توطئه انجام داده‌اند باید به اهداف و ذهنیت آن‌ها توجه کرد، باید این حقیقت را درک کرد. به همین دلیل است که اکثر جوانان کوردستان به توطئه‌ی بین‌المللی عکس‌العمل نشان می‌دهند. اکثر جوانان امروزه‌ی کورد پس از توطئه‌ی بین‌المللی متولد شده‌اند. اما این مانعی در برابر شناخت حقیقت رهبر آپو نیست. توطئه‌ی بین‌المللی با هدف بی‌تاثیر کردن رهبر آپو صورت گرفت، اما رهبر آپو با دقت و توسعه پارادایم خود اجازه نداد توطئه به هدف خود برسد. این نیز با ترویج پارادایم جدیدی انجام می‌شود که اجازه‌ی آزادی به کورد و تمام بشریت را بدهد. با درک این پارادایم، رهبر آپو را نیز درک خواهیم کرد. رهبر آپو همیشه اعلام کرده و گفته است هر‌ کس که طالب عشق و درک است، پارادایم را بفهمد و آن را به کار گیرد. این وضعیت بیش‌تر برای جوانان کورد صادق است. جوانان کورد با شناخت رهبر آپو و درک پارادایم ترویج یافته توسط وی، می‌توانند جوهر خود را از مدرنیته‌ی سرمایه‌داری سرکوب‌گر و نابودگر محافظت کنند. قطعا این نیز از طریق فعال بودن بیش‌تر مبارزه حاصل خواهد شد.

جز این با پی بردن به برخی از حقایق رهبر آپو و اعلام به مردم قادر نخواهیم بود رهبر آپو را درک کنیم و قادر به اجرای مسئولیت تاریخی خود نخواهیم بود. درک رهبر آپو به معنای پیوستن به رهبر آپو است، این نیز با پیوستن به مبارزه در صفوف مقدم امکان پذیر است. اکنون به طور کلی تمرکز زیادی بر این است که جوانان و جوانان کورد چگونه می‌توانند رهبر آپو را بهتر و صحیح‌تر درک کنند. البته این موضوع مهمی است که انسان باید روی آن تمرکز کند. مهم این است که جوانان کورد، رهبر آپو را به خوبی بشناسند و درک کنند. دولت نابودگر و ستم‌گر ترکیه جنگ بسیار سختی را علیه جوانان کوردستان به راه انداخته است تا از این امر جلوگیری کند. با روش‌های جنگ ویژه، سعی می‌کنند جوانان را آسمیله کرده تا از واقعیت خود فاصله بگیرند و از مبارزه اجتناب کنند و به مهاجرت سوق داده می‌شوند. در برابر کسانی که این اعمال را نمی‌پذیرند، با فشار و قتل و خشونت و دستگیری و بی‌ثاثیر کردن علیه آن‌ها می‌ایستند.

این سیاست نه تنها در باکور، بلکه در روژهلات و روژآوا و باشور و شنگال و‌ اردوگاه مخمور نیز اجرا می‌شود. باید نسل‌کشی کورد را مانند ذهنیت و یک مفهوم و سیاستی دانست که دولت ترکیه در حال پیش‌برد و مدیریت آن است. این سیاست در تمام بخش‌های کوردستان اجرا می‌شود. در باشور این کار توسط حزب دمکرات کوردستان (پ‌د‌ک) صورت می‌گیرد. جوانان باشور کوردستان را وادار می‌کنند مهاجرت کنند. به همین ترتیب در روژآوا، همانند حزب دمکرات کوردستان (پ‌د‌ک)، سیاست‌ نابودگرانه از طریق تبهکاران انجام می‌شود. در روژهلات و سایر نقاط دیگر همین مفهوم توسط نیروهای‌ دیگر ادامه می‌یابد.‌ تمامی‌ این‌ها برای این است که حقیقت رهبر آپو درک نشود و جوانان کوردستان برای آزادی مبارزه نکنند.

دشمن کورد بودن را مورد هدف قرار می‌دهد و به خاطر از بین بردن کورد، جوانان کورد را مورد هدف قرار می‌دهد. اما مخالفت با کورد به مانند گذشته نیست. بنابراین با ظهور حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک‌) انقلاب رستاخیز در کوردستان تکمیل شده است. چون دشمن این واقعیت را می‌داند، که با روش‌های گذشته نمی‌تواند بر جوانان کورد تاثیر بگذارد. در گذشته به کورد گفته می‌شد چیزی به نام کورد بودن وجود ندارد و در نتیجه کوردها از حقیقت خود جدا شدند و نسل‌کشی شدند. اما با ظهور حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک‌)، خاطره‌ی کورد بودن احیا شد و اساس تاریخی و اجتماعی این سیاست خصمانه از بین رفتند. اکنون با گسترش جامعه‌پذیری کوردها با روش‌های مدرنیته‌ی سرمایه‌داری، سعی در ادامه‌ی این گسترش جامعه‌پذیری و نسل‌کشی کوردها دارند. این برای کل بشریت، به ویژه برای جامعه‌پذیری کوردها بسیار مهم است. رابطه‌ی بین ستم‌گری و اجتماعی شدن، مستقیم است. با فروپاشی جامعه‌پذیری، راه برای ظلم و استثمار نیز باز خواهد شد. رهبر آپو در دفاعیات خود به تفصیل آن را بیان کرده است. ریشه‌ی‌ جامعه‌پذیری کورد عمیق است. از دوره‌ی نوسنگی اجتماعی شده‌اند. از آن زمان، اجتماعی شدن کوردها پیشرفت زیادی کرده است. از تاریخ تمدن تا کنون با وجود حملات زیاد، کورد بر جامعه‌پذیری خود متمرکز شده است و از بین نرفته‌اند و همچنان وجود دارند. اگر جامعه‌پذیری کورد نبود، نمی‌توانست در برابر هجوم تمدن تا این حد مقاومت کرده و از خود دفاع کند. اگر جامعه‌‌پذیری کورد حذف شوند، دیگر هیچ چیزی باقی نخواهد ماند. این نه تنها در مورد کورد، بلکه در مورد تمامی بشریت و خلق‌ها صادق است. زیرا انسان‌ها از طریق جامعه‌پذیری وجود دارند و می‌توانند وجود داشته باشند. این موضوع برای کورد اهمیت بیشتری دارد، زیرا ریشه‌‌ی اجتماعی شدن عمیقی دارند و همزمان با نسل‌کشی روبرو می‌گردد‌.

پارادایم جدید نشان می‌دهد که چگونه می‌توان زندگی آزاد را بنیاد نهاد
اساسا کاری که رهبر آپو انجام داد ارتقای ذهنیت جامعه بود. پارادایم جدید نشان می‌دهد که چگونه جامعه می‌تواند بر نظام ظلم و بردگی غلبه کند و بر چه پایه‌ای می‌توان زندگی آزاد را بنا کرد. به عبارت دیگر رهبر آپو ابزار فنی، ماشین آلات و مادیات بزرگ را توسعه نداد، بلکه اجتماعی شدن را توسعه داد. اما این جامعه‌پذیری را نباید دست کم گرفت. جامعه‌پذیری یعنی ذهنیت، و قدرت واقعی انسانیت همان ذهنیت است. بزرگترین قدرت انسان ذهن اوست. مدرنیته سرمایه‌داری به عنوان پیشرفته‌ترین نظام سرکوب، هدفش حذف کلی جامعه‌پذیری است. یعنی به ذهنیت حمله می‌کند. به همین دلیل بر زندگی فردی و اقتصادی تاکید دارد. برای این کار از علم و فناوری استفاده می‌کند. اکنون نظام سرکوب و نابودی از ویژگی‌های مدرنیته سرمایه‌داری بهره می‌برد و نابودی کوردها را پیش می‌برد. سعی در ترویج زندگی سرمایه‌داری مدرن به ویژه برای تأثیرگذاری و تحقیر جوانان کورد دارد. اینگونه به جوانان کورد ضربه می‌زند. بدیهی است که این روش خطرناکی است. بنابراین مبارزه باید بر علیه آن صورت گیرد. بنابراین رهبر آپو نظام و زندگی مدرنیته دموکراتیک را در برابر مدرنیته سرمایه‌داری گسترش داد، ما می‌فهمیم که برای درک رهبر آپو باید از مدرنیته سرمایه‌داری جدا شد و ذهنیت مدرنیته دموکراتیک را به دست آورد. امروز حملات به خلق کورد نسبت به گذشته کاهش نیافته و برعکس افزایش یافته است. جوانان کوردستان در مرکز این حملات قرار دارند. این حملات با ترویج زندگی مدرنیته سرمایه‌داری انجام می‌شود. اینجا همان نقطه‌ای است که جوانان کوردستان باید بیشترین تلاش را بکنند و به پیروزی برسند.

توطئه بین‌المللی همچنان در تلاش است تا مفهوم نابودی را از طریق انزوای مطلق و فاشیسم حزب عدالت و توسعه-حرکت ملی (آ ک‌پ-م‌ه‌پ) به نتیجه برساند. نظام مدرنیته سرمایه‌داری می‌خواهد این نوع توطئه بین‌المللی را در جنگ جهانی سوم ادامه دهد. به همین دلیل نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری از سیاست‌های انزوای مطلق و نابودی کوردها توسط دولت فاشیست آ ک‌پ-م‌ه‌پ حمایت می‌کنند. از سوی دیگر خلق کورد باید موضع‌گیری محکم‌تری نسبت به توطئه ایجاد کنند. خلق کورد و دوستانشان ۲۵ سال است که مبارزات بزرگ و مستمری را علیه توطئه بین‌المللی انجام داده‌اند. اما به عنوان یک خلق و به عنوان یک جنبش می‌دانیم که نقشه نیروهای توطئه‌گر تا آزادی فیزیکی رهبر آپو به طور کامل خنثی نخواهد شد. به همین دلیل ما باید مبارزه با توطئه را گسترش دهیم. بدون شک این وظیفه و مسئولیت بیشتر بر دوش جوانان کوردستان است. جوانان این وظیفه و مسئولیت تاریخی را بر عهده دارند. در برابر انواع دشمنان و حملات جوانان نیروی دفاعی جامعه هستند. نیروی پویای جامعه و مبارزات، جوانان هستند. همه تحولات تاریخ را، بشریت بر اساس ذات و روح و هوش جوان خلق کرده است. همه انقلاب‌ها اساساً پیشرفت اجتماعی هستند که جوانان پیشاهنگی آن را بر عهده دارند.
جوانان در ظهور رهبر آپو و پ‌ک‌ک نقش داشتند. این پیشاهنگی تا به امروز وجود دارد. این جوهر و روح پ‌ک‌ک است. رهبر آپو برای آزادی خلق کورد، ملت‌های تحت ستم جهان، جوانان، زنان و همه گروه‌های اجتماعی تحت ستم هر کاری کرد. آنچه که قدرت‌های حاکم با توطئه بین‌المللی علیه رهبر آپو انجام داده‌اند اساساً مانع از این پیشرفت برای آزادی همه بشریت است. از رهبر آپو انتقام گرفته خواهد شد. در پاسخ همه نیروها و اقشار سوسیالیست به ویژه جوانان باید از رهبر آپو حمایت کنند. جامعه از این طریق می‌تواند از سیستم انتقام بگیرد. اما البته برخورد رهبر آپو با توطئه بسیار متفاوت است. رهبر آپو همه توطئه‌های تاریخی را خود افشا کرد و معنادارترین موضع‌گیری را نسبت به توطئه‌ها نشان داد. دلیل نرسیدن توطئه به اهدافش، رویکرد رهبر آپو است. از سوی دیگر توطئه‌ها باید با تضمین آزادی فیزیکی رهبر آپو خنثی شود. این وظیفه اصلی ماست. از سوی دیگر پیشاهنگی مبارزه و پارادایم توسعه یافته توسط رهبر آپو برای زنان و جوانان است. جوانان در همه جا می‌توانند این وظیفه را با سازماندهی جامعه و مشارکت فعال در حفاظت از جامعه انجام دهند. بنابراین برای آزادی فیزیکی رهبر آپو، جوانان باید سازماندهی اجتماعی را ارتقا دهند.
مبارزه با توطئه بین‌المللی و دفاع از آزادی فیزیکی رهبر آپو بر عهده همه جوانان آزادیخواه جهان است. دوستان اینترناسیونالیست ما تا کنون هم برای حمایت از رهبر آپو و هم برای توسعه و دفاع از انقلاب کوردستان به ویژه انقلاب روژآوا کارهای زیادی انجام داده‌اند. مشکلات و شهادت‌های بسیاری وجود داشته است. این به یک موضع‌گیری بسیار معنادار و ارزشمند تبدیل شده است. ما به عنوان خلق کورد و جنبش آزادی کورد از مردم جهان به ویژه جوانان تشکر می‌کنیم.

برای رسیدن به آزادی فیزیکی رهبر آپو که همه چیز خود را به خاطر مردم ستمدیده جهان و بشریت فدا کرد، باید سخت‌تر تلاش کنیم. پارادایم توسعه یافته توسط رهبر آپو، نجات تمام بشریت را پیش‌بینی می‌کند. انقلاب کوردستان بخشی از مبارزه جهانی بشریت است. مشارکت در این امر برای انسانیت، سوسیالیسم، دموکراسی و آزادی ضروری است.
بنابراین همه جوانان آزادیخواه جهان باید برای آزادی فیزیکی رهبر آپو تلاش کنند و همه را برای این امر بسیج کنند. مفهوم سوسیالیسم غیر دولتی و نظام مدرنیته دموکراتیک رهبر آپو که مبتنی بر اکولوژیک و آزادی زنان است، فلسفه زندگی آزاد عصر ماست. ما باید به عنوان همه بشریت به ویژه جوانان با این فلسفه در کنار هم زندگی کنیم و به وحشی‌گری، ظلم و ستم و بردگی پایان دهیم و انسانیت و طبیعت را آزاد کنیم. این وظیفه بشری ماست.