تصویر

بازگشت ۱۳۰ خانواده دیگر به شنگال

امروز ۱۳۰ خانواده مهاجر شنگالی از کمپ کَبَرتو در استان دهوک به زادگاهشان بازگشتند.

مردم شنگال پس از ۱۰ سال مهاجرت، اکنون در حال بازگشت به  زادگاهشان هستند. با فرا رسیدن دهمین سالگرد فرمان (نسل‌کشی) سال ۲۰۱۴، جامعه ایزدی می‌خواهد پرونده مهاجرت را به طور کامل ببندد و به مکان‌ها و مناطق خود بازگردد و یک بار دیگر زندگی عادی خود را آغاز کند.

در این دوره گذشته وزارت مهاجرت و مهاجرین عراق تصمیم گرفته بود که همه کمپ‌ها را ببندد و آن مهاجران را برگرداند، اما با دخالت پ‌دک، زمان تعیین‌شده تمدید شد و مقرر شد کمپ‌ها تا ۳۰ جولای به طور کامل تخلیه شوند.

از ۱۳۰ خانواده‌ای که امروز برگشتند در تمام روستاها و مجموعه‌های شنگال ساکن شدند و اداره خودمدیریتی شنگال با تمام توان به نیازهای آنها رسیدگی کرده است.

پس از تخلیه استان سلیمانیه از مهاجران شنگالی و بازگشت مهاجران به زادگاه‌های خود، مهاجران در کمپ‌های در استان دهوک نیز شروع به بازگشت کرده‌اند و امروز ۱۳۰ خانواده بازگشته‌اند و بیش از ۶۰۰ خانواده دیگر در دو دوره آینده باز خواهند گشت.

بر اساس اطلاعات دریافتی از افراد حاضر در اردوگاه‌ها، اگر پرونده‌های آنها به سرعت آماده می‌شد، تا دهمین سالگرد فرمان (نسل‌کشی)، کسی در آن اردوگاه‌ها باقی نمی‌ماند، اما پ‌دک موانع زیادی ایجاد کرد تا اینکه بتواند بخش زیادی از آن مهاجران را در اردوگاه‌ها نگه دارد.