بازتابی از کارزار از کوه‌های کوردستان

یک ضرب‌المثل فرانسوی می‌گوید: «ایمان می‌تواند کوه‌ها را جابجا کند.» گریلاهای آزادی کوردستان با وجود همه سختی‌ها و ناممکن‌ها به این مهم دست یافت. او با ایمان، روحیه مبارزاتی و عزم خود، غیرممکن‌ها را ممکن ساخت.

گریلاهای آزادی

گریلاهای آزادی کوردستان امسال با روحیه و شور و شوق فراوان، سالگرد کارزار ۱۵ اوت را در کوهستان‌های کوردستان جشن می‌گیرد. این شور و شوق زمانی پدیدار می‌شود که گریلاها سیطره‌ی اسلحه‌اش را بر روی دشمن برقرار می‌کند. تقویت روحیه استقبال از چهلمین سالگرد چنین کارزار تاریخی در کوهستان‌های کوردستان کاملاً معنادار است. تماشای شور و اشتیاق و اراده گریلاهایی که قدم به قدم در این مقاومت تاریخی شرکت کرده و نقش اصلی را ایفا کردند و مجریان اصلی بودند، بسیار هیجان‌انگیز است.

اگر روزی کسی بخواهد کسانی را که پیش از آنها آمدند، آنهایی که مقاومت کردند، آنهایی که تا سر حد مرگ جنگیدند و چگونه عشق خود را به خورشید فریاد زدند، درک کند، تاریخ همیشه حقایق را به عنوان شاهدی زنده بیان می‌کند و داستان‌های آنها را فریاد می‌زند. قهرمانان در آن لحظه تاریخ سخن خواهد گفت تا سرود بسیاری از خاطرات و تجربیات انباشته شده در قله کوه را بخواند. مسیرهای فرسوده، عبور آب‌های خروشان، باران سیل‌آسا و ابرهای تیره این داستان‌ها را بازگو خواهند کرد. زیرا آنها بیش از همه شاهدی می‌کنند؛ شاهد راهپیمایی بی‌وقفه گریلاهای آزادی کوردستان که برای آینده مردم کوردستان و سختی‌هایی که در این راه متحمل شدند و فداکاری‌هایی که در برابر این مشکلات کردند.

در حالی که کارزار ۱۵ اوت که سرنوشت شوم مردم کورد را تغییر داد و حرکت آغازین از تاریکی به روشنایی بود، ۴۰ سال را پشت سر گذاشت، گریلاهای آزادی کوردستان که از آن زمان بر پایه این کارزار شکل گرفته است، همچنان در رکاب فرمانده جاویدان فرماندار عگید در سالگرد کارزار تاریخی، به حرکت پیروزی خود تعمیق می‌بخشد. این کارزار تاریخی مقاومت که تحت رهبری گریلاهای آزادی کوردستان شکل گرفت، نه تنها مردم کورد را از نسل‌کشی نجات داد، بلکه راه را برای حضور آنها در صحنه تاریخ هموار کرد.

رهبر آپو با مبارزه بی‌امان خود در هنگام آغاز این کارزار تاریخی تضمین کرد که کوردی که در آستانه انقراض بود، از تاریکی، یعنی ذهن کوردی که طعمه دشمن شده بود، نجات یابد. رهبر آپو که نشان داد تنها راه برای جامعه‌ای که ایمان خود را از دست داده است تا خود را از انقراض نجات دهد، ابتدا به خود آمدن است و تلاش زیادی کرد تا اطمینان حاصل شود که این کارزار، مبنای ایدئولوژیک و فلسفی نیز پیدا کند. گریلاهای آزادی کوردستان که تحت رهبری او شکل گرفت، از آن زمان تاکنون دستخوش تغییرات بزرگی شده است و باعث شده تا جنبش آزادی به طور تصاعدی رشد کند. نیروهای گریلایی به یمن خوانش خوب خود از روند و تمایل فزاینده برای پاسخ فوری به همه حملات، توانستند کارزار را زنده نگه دارند.

در حین گفتن این مطلب؛ دستیابی به موفقیت اول ژوئن، کارزار جنگ مردمی انقلابی ۲۰۱۱ و روند مقاومت ۲۰۲۱ گاره، و مقاومت همه‌جانبه گریلا که در چهارمین سال خود ضربات تاریخی به دشمن وارد کرد، واضح‌ترین و ملموس‌ترین نمونه‌های آن است.

از یک جهت، کارزار ۱ ژوئن را می‌توان به عنوان کارزار دوم ۱۵ اوت در نظر گرفت. زیرا این کارزار به عنوان یک جنبش مقاومت و ظهور در برابر انحلال‌طلبی داخلی و خارجی در آن زمان پدیدار شد و کارزاری بود که روح بزرگی را در خود جای داد. کارزار مردمی انقلابی سال ۲۰۱۱ که تحت رهبری فرماندهان فداکار گریلا شهید رشید سردار، شهید آزاد سیسَر و شهید چیچک بوتان نیز توسعه یافت، کارزاری برای گسترش مبارزه گریلایی از کوهستان به دشت، روستا و شهر بود. با توسعه استراتژی جنگ مردمی انقلابی توسط رهبر آپو، اولین کاربردهای عملی این استراتژی تحت رهبری این قهرمانان جاودانه صورت گرفت و دشمن را شوکه کرد. این روحیه دستیابی به موفقیت در گریلاها، همراه با سطح مناسب توسعه، تأثیر زیادی داشت و برخلاف دیگر کارزارهای مقاومت در تاریخ معاصر، جنبش آزادی کورد را قادر ساخت تا در زمینی قوی پیشروی کند.

اساسی‌ترین راه برای درک مقاومت گریلایی امروز، دیدن این واقعیت در ساده‌ترین شکل آن است. مسافت طی شده توسط نیروهای گریلایی در سه سال اخیر معادل حداقل یک منحنی توسعه بیست ساله است. عزم و روحیه مبارزاتی ایجاد شده توسط مقاومت گریلاها، شور و شوق و روحیه زیادی را در مردم ایجاد می‌کند. این را ندیدن، تجربه نکردن و معنا نکردن آن، حداقل به معنای کور بودن از لحاظ قلبی و ذهنی است. گریلاهای آزادی کوردستان که با اعتقاد به آزادی و روحیه ایثار و فداکاری در همه مناطق حفاظتی مدیا می‌جنگند، ۱۵ اوت را با شور و شوق و روحیه فراوان جشن گرفتند و با وارد کردن ضربات مؤثر بر دشمن، همچنان به جشن گرفتن آن ادامه می‌دهند. در جشن‌هایی که در مناطق گریلایی برگزار می‌شود، می‌بینیم که دانه‌های آزادی که ۴۰ سال پیش کاشته شده ریشه دوانیده، خاک را محکم در آغوش گرفته و به درختی عظیم تبدیل شده است.

هر روز در زیر صدها بمباران، گریلاها با آرامش و عزم فراوان دست به عملیات‌های موفقیت‌آمیز می‌زنند و تمامی تاکتیک‌های جنگ ویژه دشمن را نیز شکست می‌دهند. دولت اشغالگر ترکیه در سال‌های اخیر می‌گوید که جنبش گریلایی در ترکیه و کوردستان پایان یافته است و حتی دو نفر هم نمی‌توانند با هم جمع شوند. هدف آن شکستن پیوند بین گریلا و جامعه با ایجاد این تصور است که گویی در همه جا گریلا دیگر قادر به حرکت نیست. اما چیزی وجود دارد که او فراموش کرده است. نیروهای گریلایی با وارد آوردن ضربات سنگین به سربازان ارتش اشغالگر ترکیه در هر وجب از کوه‌های کوردستان حضور خود را اعلام می‌کنند. چون این دشمن از جنگ می‌فهمد نه حرف زدن. آنقدر که عمل مولدتر از کلام است. عملیات‌ها و جشن‌های ۱۵ اوت امسال مشخص‌ترین شاخص این امر بود. میزان عزم و قاطعیت آشکار شده در جشن‌ها مشخص‌ترین شاخص روحیه ایثارگری آپویی و بیان تعهد گریلاهای آزادی کوردستان به مبارزه است. روح اینجا واضح‌ترین انعکاس روحی بود که با اولین گلوله شلیک شده توسط فرمانده جاودانه گریلا فرمانده عگید و رفقایش آشکار شد.

همین روحیه باعث شده است که دشمن ۴۰ سال است که نتوانسته آنرا شکست دهد، شکست داده و نابود کند و چون نتوانسته آن را از بین ببرد، هر بار خشمگین‌تر شده و حمله می‌کند. یک ضرب‌المثل فرانسوی می‌گوید: «ایمان می‌تواند کوه‌ها را جابجا کند.» گریلاهای آزادی کوردستان با وجود همه سختی‌ها و ناممکن‌ها به این مهم دست یافت. او با ایمان، روحیه مبارزاتی و عزم خود، غیرممکن ها را ممکن ساخت. نمونه‌ای از این در دنیا وجود ندارد و نمونه دیگری نیز وجود نخواهد داشت. مردم کورد باید با پیوندی ناگسستنی به این اعتقاد، این روحیه و این قهرمانان پایبند باشند و راه را طی کنند. انقلابی که در کوهستان کوردستان شاهد آن بودیم باید همه جا را فرا گیرد و ضربه‌ای تاریخی به فاشیسم وارد کند. باید دانست که با بزرگ شدن این انقلاب، دشمن کوچک شده و از بین خواهد رفت.