بعد متفاوت جنگ در کوردستان: شرکت‌های اشغالگر

یکی از دلایلی که جمهوری ترکیه به آسانی در کوردستان گام برمی‌دارد، سیاست‌هایی است که پ‌دک دنبال می‌کند و دیگری شرکت‌هایی است که زیرساخت‌ها و لجستیک اشغالگری را فراهم می‌کنند.

سیاست‌های الحاقی که توسط دولت ترکیه در باشور کوردستان انجام می‌شود همچنان بر منطقه تأثیر دارد. در حالی که مردم باشور از خانه و کاشانه خود آواره می‌شوند، ایجاد پایگاه‌های جدید توسط ارتش ترکیه تسریع یافت. یکی از دلایلی که جمهوری ترکیه به آسانی در کوردستان گام برمی‌دارد، سیاست‌هایی است که پ‌دک دنبال می‌کند و دیگری شرکت‌هایی است که زیرساخت‌ها و لجستیک اشغالگری را فراهم می‌کنند. خبرگزاری فرات (ANF) به اسامی شرکت‌هایی دست یافته است که در این زمینه برای دولت ترکیه در نقش هموارکننده بودند. نقش ۷ شرکت و ۳۵ نام برجسته در افکار عمومی منطقه در سیاست‌های اشغالگری تصویری چشمگیر را آشکار می‌کند.

میلیون‌ها دلار در سازمان‌های مناقصه‌ای که در بسیاری از مناطق کوردستان برگزار می‌شوند هزینه می‌شود. ارتباط‌های شرکت‌ها و نام‌های ذکر شده؛ این از فرماندهان ارشد ارتش گرفته تا مقامات میت (سازمان اطلاعات ترکیه)، مدیران آک‌پ، سلیمان سویلو وزیر سابق امور داخلی و اولجای کلاووز از محرکان قتل سینان آتش، رئیس کانون‌های نژادپرست سینان آتش، امتداد دارد.

شرکت سهامی حمل و نقل و حمل و نقل اوداباشی (ODABAŞI)

دفتر مرکزی این شرکت متعلق به سلیمان اوداباشی در منطقه یِنی‌شهیر شهر آمد واقع شده است. مالک این شرکت که آدرس دومش در منطقه صنعتی ساماندهی ۱ شهر آمد می‌باشد از خانواده‌های سرشناس شهر است. این شرکت که شعبه‌های زیادی در کوردستان دارد به دریافت مناقصات نظامی معروف است. خاطرنشان شد که از زمان حملات انجام شده توسط جمهوری ترکیه در زاپ در سال ۲۰۲۲، این شرکت در حال انجام حملات راهسازی در منطقه زاپ و تامین حمل و نقل لجستیکی ارتش ترکیه بوده است. خودروهای این شرکت که در زمینه مهندسی نیز از ارتش ترکیه پشتیبانی می‌کند، در جریان «عملیات تپه بهار و سرگله» که توسط ه‌پ‌گ علیه ارتش ترکیه انجام شد، هدف نیروهای ه‌پ‌گ و یژا استار قرار گرفت.

شرکت گون‌فار (GÜNFAR)

شرکت متعلق به سالادی گون‌فار کارهای ساخت و ساز جاده را در مناطق جولمرگ و چَله انجام می‌دهد. در محدوده حملات انجام شده توسط دولت ترکیه؛ این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای ساخت دو جاده نظامی است که از ییلاق روستای طاله جولمرگ به منطقه روستای بلیجان و از مرکز ناحیه چَله به منطقه‌ای به نام قایم‌مقاملیک چشمه‌سی خواهد رسید. خبرها حاکی از آن است که کار ساخت جاده‌هایی که مناقصه آن توسط نجمی پالا و سالادی گون‌فار دریافت شده است آغاز شده است. این شرکت همچنین همراه با سربازان ترک در استخراج مواد معدنی در مناطق گَلیه تییاره و روستای طاله در جولمرگ فعالیت می‌کند.

گروه کاوین (KAVÎN)

این شرکت متعلق به مسرور بارزانی است. او مناقصه جاده متینا را که توسط ارتش ترکیه اشغال شده بود به تپه چارچَل دریافت کرد. مجدداً جاده‌های شهرک کانی‌ماسی به منطقه تپه اورته و از این منطقه به مناطق چارچَل و تپه حکاری آسفالت می‌شوند.

آخرین شرکت؛ به نمایندگی از ذکری بارزانی مناقصه جاده نظامی مرکز شهرستان آمدیه تا تنگه آمدیه را بر عهده گرفت.

ساخت و ساز چَتین (ÇETİN)

آدرس شرکت متعلق به اَرمان چَتین در مرکز شهر جولمرگ واقع شده است. برادرانش به نام عادل چتین از طرف شرکت در جولمرگ و فاضل چتین در آنکارا و ازمیر فعالیت می‌کنند. عادل چتین، یکی از صاحبان شرکت، که در کارهای ساختمانی وابسته به ارتش در روستای اوتلوجا نیز فعالیت دارد، و پسرانش سَرجان چتین و فاضل چتین؛ گفته می‌شود که او روابط نزدیکی با فرماندهان ارشد ارتش و میت دارد. همچنین گفته شده است که این شرکت کارهای ساخت و ساز ساختمان جدید فرماندهی پلیس در گَوَر را انجام خواهد داد.

معدن اولمَز (ÖLMEZ)

شرکت متعلق به عصمت اولمَز؛ او مناقصه جاده‌های نظامی در مناطق اوره، هروره و نزوری در منطقه متینا را دریافت کرد. اعضای خانواده اولمز از جمله صباح‌الدین اولمز، سلمان اولمز، فتحی اولمز، ساواش اولمز و کنعان اولمز نیز به نمایندگی از این شرکت کار می‌کنند. مشخص شد که این شرکت که دارای مناطق معدنی در آمد، وان و جولمرگ است، از دهه ۲۰۰۰ تلاش‌هایی را برای زیرساخت‌های نظامی جمهوری ترکیه انجام داده است.

شرکت آیکوپ (AYKOP)

حوزه فعالیت شرکت تاسیس شده توسط آی‌تَکین کوپاران در شهرهای وان و جولمرگ می‌باشد. کوپاران که نام خانوادگی خود را به کاراهان تغییر داد، در سمت‌های آک‌پ نیز خدمت کرد. در مناطق تحت اشغال ارتش ترکیه؛ این شرکت که ساخت جاده‌های امنیتی، پاسگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی را بر عهده دارد، خدمات نظامی خود را در سال ۲۰۲۴ به جمهوری ترکیه ادامه می‌دهد. خاطرنشان می‌شود که کوپاران در پی برخی واکنش‌ها در منطقه به ج‌ه‌پ روی آورد.

این شرکت همچنین با انجام کارهای جاده‌ای نظامی در مناطق روباروک و شمزینان تا دیانا نامی برای خود دست و پا کرد.

شرکت شن و ماسه

این شرکت با کارهای راهسازی خود در منطقه متمایز است. توسط یوکسَل ساک، سَکوان ساک و ملک ساک مدیریت می‌شود. در حالی که این افراد با هم فامیل هستند از روستای خابور در ناحیه قلابان شرنخ هستند، سکوان ساک به عنوان یکی از اقوام برجسته منطقه شناخته می‌شود. این شرکت مناقصه برج نظامی و جاده نظامی در قلابان را در سال ۲۰۲۳ دریافت کرد. این شرکت مهمات، سوخت و مواد لجستیکی را به پایگاه‌های نظامی ترکیه در مناطق هفتانین و متینا می‌رساند. گفته می‌شود که یکی دیگر از بستگان به نام امراه ساک نیز چنین کاری انجام می‌داد و در برخی جاها نیز وسایل تدارکاتی توسط قاطرها برای سربازان اشغالگر حمل می‌کرد.

علاوه بر این، خاطرنشان می‌شود که این شرکت که همچنان به دریافت مناقصات ادامه می‌دهد، در ساخت پایگاه‌های دائمی برای سربازان ترکیه در هفتانین و متینا شریک است.

علاوه بر این، ملک ساک، یکی از مدیران شرکت؛ عکس‌هایی از او با رهبر سابق اولجای کلاووز، که نامش در قتل سینان آتش، رئیس کانون‌های نژادپرستی ذکر شده بود، وجود دارد.

شرکت ساختمانی پالا (PALA)

توسط نَظمی پالا که در جولمرگ زندگی می‌کند، تأسیس شد. این شرکت عملیات ساخت پاسگاه‌های نظامی و راهسازی را در مناطق چله و دَشتانه تکمیل کرد. نیز به گسترش جاده‌های معادن از روستاهای واقع در گَلیه دَراوا شوته، گَلیه تییاره و خوبه تا دشتا خانه ادامه می‌دهد.

دولت ترکیه در نظر دارد حملات اشغالگری به مناطق حفاظتی مدیا را از طریق مسیرهای معدنی ساخته شده در منطقه در مدت زمان طولانی گسترش دهد.

بابات‌ها

زبیر بابات، یکی از محافظان روستایی (مزدور) است که توسط دولت ترکیه علیه جنبش آزادی کوردستان استفاده می‌شود؛ یکی از مزدوران روستای سه‌گرکه منطقه قلابان شرنخ است. در چارچوب حملات «پنجه ببر» که توسط ارتش ترکیه در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد، مناقصه تحویل سالانه لجستیک به مناطقی که سربازان ترکیه در آن مستقر هستند را دریافت کرد. زبیر بابات؛ او همچنین سرپرست «تیم خنجر» است که در مقابل کوردها تقویت شده است. شبکه جنایی مورد بحث؛ به غارت طبیعت کوردستان، به ویژه قطع درختان از ناحیه قلابان تا ناحیه پَرواری سِرت، از اینجا تا کوه هَرَکول و منطقه بستا معروف شد. زبیر بابات وظیفه انتقال درختان قطع شده به خارج از شهر را به مزدورانی به نام‌های محمود بابات، کاظم بابات و سلیمان بابات سپرد.

هازم بابات که در جمعیت سه‌گرک ثبت شده است، در فعالیت‌های ضد مردم کورد نیز سابقه طولانی دارد. بابات در حال انجام عملیات ساخت و بتن‌ریزی جاده‌ای است که از منطقه پایگاه بَیکور منطقه هفتا‌نین در سال ۲۰۲۲ شروع و تا منطقه پایگاه گوهرَشه و خانتور امتداد می‌یابد. پیمانکار فرعی مناقصه به اکرام اَنجو واگذار شد. مناقصه قطع درختان در مناطق اشغالی آوا سرته، هورکی، تپه زَندورا، بالوله و پیش‌خابور متینا نیز توسط هازم بابات و برادرانش انجام می‌شود.

معلوم شد که حازم بابات که مدتها با اشغالگران همکاری می‌کرد، در آخر در مناطق آلانیش و کَلهوکه کار نیروگاهی برای مقاصد نظامی دریافت کرد.

شیخ‌موس بابات، یکی از مزدوران برجسته روستای بابات‌ها، همچنین بسیاری از جاده‌های امنیتی، ساخت سد و مناقصه‌های نظامی را توسعه داد. بابات کار جاده را در منطقه روستای بلیکا در سلوپی ادامه می‌دهد. در حالی که یکی از اهداف اصلی این مناقصه قطع ارتباط دو منطقه هفتانین و جودی است، هدف دیگر ادامه قطع درختان در این مناطق است. علاوه بر این، بابات فردی است که راه‌های نظامی ارتش اشغالگر را در محدوده حملات جاری در هفتا‌نین در سال ۲۰۲۱ و در مناطق هفتانین، متینا و زاپ در سال ۲۰۲۲ تکمیل کرد.

عرفات یانار

گفته می‌شود که یانار که اهل منطقه چَله از توابع جولمرگ است، مدت‌ها با ارتش ترکیه همکاری می‌کند و مناقصه‌های نظامی دریافت می‌کند. همچنین ادعا می‌شود که یانار که یکی از ایستگاه‌های اصلی دریافت تجهیزات لجستیکی ارتش ترکیه در منطقه است، مناقصه ۶ نقطه نظامی را که قرار است در زاپ و آواشین ساخته شود، از آنکارا دریافت کرده است. یانار که همچنان در مناقصه‌های تامین تجهیزات ارتش ترکیه مداخله می‌کند، همچنین در حال آماده‌سازی برای رساندن خطوط آب به مناطقی است که اشغالگران در آن مستقر هستند. همچنین گزارش شده است که یانار به همراه نوری سَوَن، نام آشنای منطقه، در مناطق حَلوه، تیروانیش، آوسارک، سَرنه و چیای رَش به قطع درختان مشغول بوده‌اند.

ده‌ها نام...

از سوی دیگر، در بسیاری از مناطق کوردستان؛ اسامی که ساخت مناقصات نظامی از قبیل برج‌های نظامی، پایگاه‌های نظامی، پاسگاه‌های دائمی، جاده‌های امنیتی، پشتیبانی لجستیکی، قطع درختان، مناقصات آب، تحویل سوخت، سدسازی و نیروگاه‌ها را برعهده گرفته‌اند به شرح زیر است: «لزگین یاغیز، صابر چَلیک، احسان گوزَل، فخرالدین هازَیی، عمر اوزپازار، گوهدار سیندی، زبید اوروج، حاجی گونَش، سید آجَر، سلمان اَدیش، متین دَییرمَنجی، چلبی سَوَر، شاکر اسماعیل، حسین کاپلان، اکرم کایا، فخری آک‌تاش، فتح‌الله آک‌تاش، مدهت چیفتچی، جمیل دَمیر، دِرباز اَنجو، سعید بَرکه، کمال ایلهان، موسی آپایدین، احسان آپایدین، گازی آپایدین، اسحاق اَرَن، صادق چنگیز، نوری یاشار، مراد سلاح‌دار‌اوغلو.

کاوین گروپ ‌(گروه کاوین)

 

زوبیر آبات

شیخ‌موس آبات

 

سَلمان آدیس

 

مَلَک ساک

 

ناظمی پالا

 

سَلمان اَدنیس

 

لَزگین یاغز

 

عصمت اولمَز

 

هاظم آبات

 

سَرجان چَتین

 

گوهدار سیندی

 

هاظم آبات

 

فخرالدین هاظه‌یی

 

دیرباز اَنجو

 

آیتکین کاراهان

 

چَلَبی سَوَر

 

اوداباشی ماکینا

 

اولجای کیلیاووز و مَلَک ساک