برگزاری کارگاهی در MED-DER که معلمان آن بازداشت شدند

کارگاهی به گویش کرمانجکی زبان کوردی در انجمن پژوهشی زبان و فرهنگ مزوپوتامیا (MED-DER) تشکیل شد؛ جایی که دیروز معلمان آن بازداشت شدند.

در چارچوب تحقیقاتی که توسط دادستانی کل آمد در سال ۲۰۲۲ آغاز شد، به بسیاری از خانه‌ها همراه با انجمن پژوهشی زبان و فرهنگ مزوپوتامیا، کتابفروشی پاییز کتاب و تعاونی آموزش زبان و هنر آنکا یورش برده شد و ۳۰ نفر بازداشت شدند.

نمایندگان پلتفرم دموکراسی کارگری آمد یک کارگاه آموزشی گویش کرمانجکی زبان کوردی در انجمن پژوهشی زبان و فرهنگ مزوپوتامیا ترتیب دادند. علاوه بر رئیس مشترک شهرداری شهر سور فاطمه گولان اونکول، بسیاری از نمایندگان نهادها نیز در این کارگاه حضور داشتند. در کارگاه علاوه بر اینکه یورش محکوم شد، آزادی بازداشت‌شدگان نیز مطالبه شد.

در حالی که موضوع درسی که در انجمن پژوهشی زبان و فرهنگ مزوپوتامیا ارائه شد «نسل‌کشی فرهنگی» بود، نسرین شانلی کنشگر زبان و فرهنگ، سخنرانی خود را با بیان محکومیت حملات به زبان کوردی و نهادهایش آغاز کرد.

نسرین شانلی با اشاره به فشارهایی که بر زبان و فرهنگ کوردی وارد می‌شود، گفت: «حمله دائمی هم به تابلوهای هشدار راهنمایی و رانندگی و هم به رقص و پایکوبی‌های ما انجام می‌شود. بعد از حمله به تابلوهای هشدار راهنمایی و رانندگی به زبان کوردی و پایکوبی‌هایمان، اکنون سعی دارند با توقیف معلم‌های ما که به آموزش زبان کوردی می‌پردازند، فشار بیاورند. ما بار دیگر این سیاست‌ها را محکوم می‌کنیم. ۱۰۰ سال است که سیاستی علیه زبان کوردی انجام شده است. اکنون هم کسانی که به کوردی صحبت می‌کنند یا آهنگ گوش می‌دهند، یا به قتل می‌رسند یا دستگیر می‌شوند.»

نسرین شانلی گفت: «اگرچه مقامات استدلال می‌کنند که هیچ ممنوعیتی برای زبان کوردی وجود ندارد ولی همچنان استفاده از حروف الفبای خ، و، ق و اِ (x، w، q، ê) در ترکیه همچنان ممنوع است! از آنجایی که این حروف در اسامی ما در شناسنامه استفاده نمی‌شود، نام‌ها بی‌معنی هستند. ما با صحبت به زبان خود به این حملات پاسخ خواهیم داد.»