برگزاری کنش به یاد کشته شدگان توسط دولت ترکیه

اعضای انجمن حقوق بشر و بستگان مفقودین، برای مهمت آجار، علی گوندوز و سعید آکین گرد هم آمدند.

کنش بستگان مفقودین

در هشتصد و دوازدهمین هفته، بستگان مفقودین و مدیران انجمن حقوق بشر اقدام به برگزاری کنش با شعار «اجازه دهید مغقودین پیدا شوند، عاملین محاکمه شوند» در مقابل بنای یادبود حقوق بشر در پارک کوشویولو کردند. بستگان مفقودین و اعضا و مدیران انجمن حقوق بشر در این مراسم شرکت کردند و تصاویر مفقودین را در دست گرفتند.

دوغان هاتون شهردار مشترک آمد نیز در این مراسم شرکت کرد. در این هفته ماجرای ناپدید شدن مهمت آجار که در ۲۰ اوت ۱۹۹۴ در منطقه آمبار در منطقه بسمل آمد ربوده شده بود، قرائت شد.

ارجان یلماز رئیس انجمن حقوق بشر آمد ابتدا سخنرانی کرد و از همه سازمان‌های اجتماعی و دموکراتیک خواست تا فردا اول سپتامبر در راهپیمایی روز جهانی صلح شرکت کنند. یلماز گفت: «دستیابی به صلح با رویارویی با گذشته امکان پذیر است. اگر رویارویی با گذشته نباشد، صلح پایدار غیرممکن است.» یلماز برای خانواده مفقود شده نارین گوران ۸ ساله آرزوی صبر و شکیبایی کرد و پرسید: «نارین گوران کجاست؟»

سپس احسان آجار که پدرش را ۳۰ سال پیش از دست داده بود صحبت کرد و گفت: «کسی حقیقت را نادرست بیان نکند. حقیقت باید آشکار شود. من از کسانی که شاهد آن جنایت بودند می‌خواهم بگویند. مفقودان ما را کجا بردند؟ آنها را کجا ناپدید کردند؟ پدرم شش فرزند داشت. پدرم را جلوی چشمانم بردند. این مبارزه ما نسل به نسل ادامه خواهد داشت و کسی در این رابطه شک نداشته باشد.»

فرات آکدنیز، یکی از اعضای کمیسیون ناپدید شدگان انجمن حقوق بشر آمد نیز داستان ناپدید شدن مهمت آجار را خواند. در بیانیه ناپدید شدن آجار آمده است که از مبارزه برای عدالت دست برنخواهند داشت و تا زمانی که آجار و تمامی کسانی که تحت بازداشت، برای همیشه ناپدید شدند، پیدا شوند و عاملین محاکمه و دستگیر شوند، این کنش ادامه خواهد داشت.

پس از قرائت این بیانیه، تحصن انجام شد.

اِیلح

در الح هم بستگان مفقودین و مدیران انجمن حقوق بشر به کنش هفتگی خود ادامه دادند و در هفته ۶۴۸ در مقابل یادمان حقوق زندگی در ابتدای خیابان گلستان با یکدیگر دیدار کردند. در این مراسم عکس‌هایی از مفقودین نمایش داده شد. در این هفته داستان ناپدید شدن علی گوندوز که در ۲۲ اوت ۱۹۹۸ در روستای هلان ناحیه کرجَوس الح خانه را ترک کرد و دیگر خبری از او نشد، خوانده شد.

جولمرگ

بستگان مفقودین و مدیران انجمن حقوق بشر جولمرگ در یکصد و سی و هشتمین هفته از کنش خود در خیابان هنر شهر گَوَر با شعار «بگذارید مفقودین پیدا شوند، عاملین محاکمه شود» مراسمی برگزار کردند. در مراسم این هفته پرونده سعید آکین بازخوانی شد که در ۲۵ سپتامبر ۱۹۹۵ توسط سربازانی که به روستای بفرجانا در گور رفته بودند،  کشته شد.

رهبران حزب د‌ب‌پ، دم پارتی، مادران صلح و بسیاری از شهروندان از این کنش حمایت کردند. سیبل چاپراز رئیس مشترک انجمن حقوق بشر جولمرگ، متن بیانیه را خواند. چاپراز از نتیجه پرونده سعید آکین پرسید و گفت آنها از جستجوی مفقودان دست برنمی‌دارند و تا مشخص شدن سرنوشت مفقودین به مبارزه خود ادامه می‌دهند.