برگزای مراسم‌های نوروز در باکور کوردستان

در مناطق مختلف باکور کوردستان مراسم جشن نوروز با اشتیاق برگزار شد

نوروز ۲۰۲۴

نوروز ایدیر: اگر انزوا وجود داشته باشد، خواهری-برادری وجود نخواهد داشت ، انزوا باید برداشته شود!

جشن نوروز در ایدیر با شور و شوق فراوان برگزار شد. پروین بولدان نماینده پارلمان دم پارتی با اعتراض به انزوا گفت: «اگر انزوا وجود داشته باشد، خواهری-برادری وجود نخواهد داشت. انزوا باید پایان یابد.»

نامزدهای دم پارتی برای ریاست مشترک شهرداری ایدیر، مهمت نوری گونش و نجلا کوم به همراه سایر نامزدهای ریاست مشترک شهرداری‌ها از مردم استقبال کردند.

نجلا کوم پس از قرائت پیام ت‌ژ‌آ سخنرانی کرد و بر اهمیت نوروز تاکید کرد و خواستار شرکت در انتخابات محلی ۳۱ مارس شد.

مهمت نوری گونش نیز گفت که جمعیت و شور و شوق آنها به اندازه انتخابات محلی سال ۲۰۱۹ بزرگ است.

گونش اظهار داشت که معتقد است مردم ایدیر با این شور و اشتیاق در انتخابات روز ۳۱ مارس شرکت خواهند کرد.

پروین بولدان نماینده پارلمان دم پارتی نیز گفت که نوروز نه تنها یک عید است، بلکه قیام و مقاومت نیز هست.

نماینده دم پارتی ایدیر، یلماز هون سپس اظهارات عبدالله اوجالان را در مورد نوروز خواند. پس از آن سیاستمداران آتش نوروز را روشن کردند و به پایکوبی پرداختند.

 در پایان این جشن، گروه «باژار» و هنرمندان مرکز فرهنگی مزوپتامیا هنر خود را اجرا کردند.

 

نوروز آکدنیز: بیایید برای آزادی عبدالله اوجالان مبارزات را افزایش دهیم

 رئیس مشترک د‌ب‌پ چیگدم کلیچگون اچار در مراسم نوروز آکدنیز سخنرانی کرد و گفت: «بیایید برای آزادی جسمانی عبدالله اوجالان مبارزات را افزایش دهیم.»

مردم مرسین برای شرکت در جشن نوروز با شعار «برخیز، زمان آزادی و پیروزی است» به میدان تجمعات ترمل در منطقه آکدنیز راهپیمایی کردند. هزاران نفر از ۷ تا ۷۰ ساله در این جشن شرکت کردند. مشارکت بالای زنان و جوانان قابل توجه بود.

جمعیت با شعار  «زنده باد رهبر آپو» وارد محوطه جشن شدند. مادران صلح و بستگان زندانیان، تحصن عدالت را به منطقه نوروز هدایت کردند. حاضران آزادی جسمانی عبدالله اوجالان را با سر دادن شعار درخواست نمودند.

پس از افروختن آتش نوروز، علی بوزان، نماینده پارلمان دم پارتی مرسین، پیام‌های عبدالله اوجالان را برای نوروز گذشته خواند.

  «زمان شکستن انزوا در امرالی فرا رسیده است»

اسنگول دمیر سخنگوی HDK، جشن نوروز را به خلق تبریک گفته و اعلام نمود که برای آزادی زندانیان سیاسی مبارزه می‌کنند.

اسنگول دمیر به انزوا در امرالی اشاره کرد و گفت: «زمان شکستن انزوا در امرالی فرا رسیده است. اکنون زمان راه حل دموکراتیک برای مسئله کوردها است. زمان تضمین آزادی جسمانی عبدالله اوجالان است. زمان آزادی است.»

 «نشانی راه حل دموکراتیک، امرالی است»

رئیس مشترک د‌ب‌پ چیگدم کلیچگون اچار نیز به مردم سلام کرد و نوروز را تبریک گفت.

کلیچگون اچارگفت که دولت آک‌پ-م‌ه‌پ راه حلی برای مسئله کوردها ندارد و توجه را به انتخابات محلی جلب کرد.

 کیلیچگون اوچار برای شهرداری آکدنیز گفت: «ما با هم آکدنیز را پس می‌گیریم. ما بهار، دم پارتی را به آکدنیز می‌آوریم.»

جشن نوروز در آکدنیز با سرودهای اردوغان امیر و سیمیاگر به پایان رسید.

 

جشن نوروز در جزیره: خلق کورد برای آزادی به پا خواسته‌اند

جشن نوروز با وجود بارش باران و گل و لای در منطقه جزیره شرنخ با شور و شوق برگزار شد. رئیس مشترک دب‌پ کسکین بایندر اظهار داشت که خلق کورد مصمم به ایستادگی برای آزادی هستند.

جشن نوروز در منطقه جزیره شرنخ پایان یافت. جشن نوروز در منطقه‌ای که بر اثر بارندگی به دریاچه‌ای گل آلود تبدیل شده بود، برگزار شد.

از آنجایی که فرماندار پاسخ مثبتی به درخواست کمیته برگزاری نداده بود، جشن در فضای خالی در بخش بانه خان برگزار شد. هزاران نفر از اهالی منطقه علیرغم بارش باران و گل و لای به میدان نوروز هجوم آوردند.

این برنامه با آهنگهای هنرمند هیورون ادامه یافت. سپس پیام جلال الدین دنیز زندانی در زندان رحا که در اعتصاب غذا به سر می‌برد، قرائت شد. در این پیام آمده است: «نوروز آغازی نو و تولدی نو است. نوروز نام کسانی است که تسلیم نمی‌شوند. چراغ حقیقت است و مانند حکایت خلق کورد، حکایت زندگی است. پیروزی همیشه متعلق به کسانی است که از خودشان دفاع می‌کنند. ما با آروزی آزادی عبدالله اوجالان و راه حلی برای مسئله کوردها به سوی امرالی می‌رویم.»

پس از آن، کسکین بایندر، رئیس مشترک حزب مناطق دموکراتیک خلق‌ها (دب‌پ) صحبت کرد و گفت: «کسانی که می‌خواهند بوتان را به تسلیم وادار کنند، باید به تاریخ بوتان نگاه کنند. این مردم در برابر اسکندر مقدونی سر فرود نیاوردند، آیا اردوغان انتظار داری در برابر تو سر تعظیم فرود بیاورند؟ آنها هر روز خلق کورد را تهدید می‌کنند، اردوغان، به این منطقه نگاه کن، این منطقه، منطقه مقاومت و کسانی است که مقاومت می‌کنند.»

این جشن با سرودهای گروه سورژیان به پایان رسید.

 

ده‌ها هزار نفر به میدان نوروز قوسر حضور به عمل رساندند

 جشن نوروز در منطقه قوسر مردین با شعار «برخیز زمان آزادی و پیروزی است» برگزار شد. ده‌ها هزار نفر در مراسم نوروز شرکت کردند.

جشن نوروز در منطقه قوسر مردین با شعار «برخیز زمان آزادی و پیروزی است، برگزار شد. ده‌ها هزار نفر در این جشن در میدان اتوگار شرکت کردند. قبل از شروع برنامه، شهروندان در اطراف میدانی که با موانع بسته شده بود تجمع کردند. با باز شدن دروازه‌ها شهروندان با نمادهای پیروزی و شعار «زنده باد نوروز» وارد میدان شدند.

مادران صلح و بستگان زندانیان که اقدام به انجام تحصن عدالت با مطالبه آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان کرده بودند با پیش بندهایی با متن «انزوا جنایت علیه بشریت» به این جشن پیوستند. مادران صلح و بستگان زندانیان با کف زدن مورد استقبال حاضران قرار گرفتند.

با وجود تمام محدودیت‌های پلیس، جمعیت پوسترهای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و مظلوم دوغان و نوارهایی به رنگ‌های سبز، قرمز و زرد را در میدان نصب کردند. همچنین جوانان در میدان بنر «شما هستید که راهپیمایی می‌کنید، از قدرت شما سپاسگزاریم » و «زن آزاد شده نشانه یک جامعه دموکراتیک و آزاد است» و تصاویر بوبو تاش و مهمت آکار که در اعتراض به انزوا خود را به آتش کشیدند، را برافراشتند. در این جشن همچنین از پوستر مظلوم دوغان یکی از کادرهای برجسته پ‌ک‌ک رونمایی شد. جوانان با در دست داشتن پوسترها در میدان راهپیمایی کردند.

قبل از شروع برنامه، جمعیت همراه با سرودها به پایکوبی پرداختند و شعارهای «زنده باد رهبر آپو» ، «بدون رهبری زندگی ممکن نیست»،  «ژن ژیان آزادی»  و «زنده باد مقاومت زندان‌ها» را مکررا سر دادند. جشن با یک دقیقه احترام آغاز شد. جمعیت پس از ادای احترام، برای مدتی شعار «شهدا نمی‌میرند» سر دادند.

ابتدا مادران صلح که در تحصن عدالت هستند، روی صحنه رفتند. جمعیت به یک باره برای مادران کف زدند. حلیمه کایا، مادر صلح، نوروز را به خلق کورد تبریک گفت و گفت که خلق کورد صلح می‌خواهند و به زندانیان اعتصاب غذا درود فرستاد.

 انتظار می‌رفت که سیاستمداران آتش نوروز را روشن کنند، اما جوانان آتش را روشن کردند. جوانان لباس‌های خود را درآوردند و آتش نوروز را روشن کردند.

پس از پایان سخنرانی‌ها هنرمندان روی صحنه حاضر شدند و جشن با رقص و پایکوبی به پایان رسید.

 

در نوروز هزخ درخواست آزادی رهبر خلق کورد مطرح شد

صدها نفر در مقابل ساختمان دم پارتی در منطقه هزخ تجمع کردند و جشن نوروز را برگزار نمودند. در این جشن خواستار آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان شدند.

حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها (دم پارتی) در همه جای کوردستان جشن نوروز را با شعار «برخیز، زمان آزادی و پیروزی است» برگزار می‌کند و در همه شهرها ادامه دارد. آتش نوروز در مقابل ساختمان دم پارتی در منطقه هزخ شرنخ روشن شد. صدها نفر به مراسم نوروز پیوستند. زکی ایرمز، نماینده پارلمان دم پارتی در این مراسم سخنرانی کرد.

زنان و جوانان با لباس‌های ملی-محلی به جشن نوروز پیوستند و با آهنگهایی که خوانده می‌شد به پایکوبی پرداختند.

زکی ایرمز، نماینده پارلمان دم پارتی سخنرانی کرد و به انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اشاره کرد. ایرمز اعلام کرد که ۳۶ماه است هیچ اطلاعاتی از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان گرفته نشده است و گفت: «انزوا فقط مربوط به آقای عبدالله اوجالان نیست بلکه مربوط به تمام ترکیه است. امروز یک بحران اقتصادی بزرگ وجود دارد. عدالتی وجود ندارد. دلیل این نیز مسئله کورد و انزوا است. مسئله کوردها با عدالت حل می‌شود. مخاطب نیز مشخص است. حل مسئله کوردها یک شرط است»

پس از سخنرانی، پیام‌های ارسالی نمایندگان سابق حزب دموکراتیک خلق‌های شرنخ قرائت شد. این جشن با رقص و شادی پایان یافت.