بسی ارزینجان: در سال جدید مبارزه را گسترده‌تر و نیرومندتر به پیش می‌بریم

بسی ارزینجان گفت زنان روژهلات کوردستان که در احزاب مختلف فعال هستند می‌توانند در میان خود نوعی اتحاد تشکیل داده و در کنار هم کار کنند.

بسی ارزینجان عضو شورای هماهنگی کنفدرالیسم زنان کوردستان، طی یک ارزیابی درباره تحولات مربوط به زنان کورد برای پیروزی‌های جدید در سال ٢٠٢٢ ابراز امیدواری کرد. وی نگاهی به وضعیت زنان چهاربخش کوردستان داشته است.

عضو شورای هماهنگی ک.ژ.ک به مقاومت بزرگ سال ٢٠٢١ زنان گریلا در برابر هجوم ارتش اشغالگر ترکیه پرداخت و به زن‌ستیزی حکمرانی اردوغان- باغچلی جلب نظر کرد.

بسی ارزینجان گفت: ترکیه براحتی از پیمان منع خشونت علیه زنان که در استانبول به امضا رسیده بود با یک دستورالعمل خارج شد. موارد قتل زنان افزایش یافته و نگاه دولت ائتلافی "آ.ک.پ" و "م.ه.پ" به زن، به عنوان ابزاری است که در خانه نگهداری شود و کودک به دنیا بیاورد. هرکسی مخالفتی نشان دهد، دستگیر و زندانی می‌شود.

وی همچنین اشاعه فحشا و جاسوس‌سازی از زنان جوان توسط دولت ترکیه را بازی با احساسات آزادیخواهانه در جامعه خواند و بر اصرار نهادهای سیاسی و مدنی زنان و مادران کورد باکور در مبارزه برای آزادی تأکید کرد.

بسی ارزینجان درباره تحولات زنان در روژاوا نیز گفت: از نظر توسعه فرهنگ همزیستی اجتماعات ملی و عقیدتی خاورمیانه و همچنین از لحاظ اتحاد ملی خلق کورد، زنان روژاوا پیشگامان انقلاب‌اند. انقلاب روژاوا، انقلاب زن است. زنان نقش فعالی در تحولات روژاوا دارند. آن چه در روژاوا اتفاق می‌افتد، امیدی برای زنان سرتاسر جهان است.

عضو شورای هماهنگی ک.ژ.ک در مورد روژهلات کوردستان نیز به فشارهای موجود ایران پرداخت و گفت: "از طریق اعدام، حبس و شکنجه سعی در سربراه کردن جامعه دارند. رژیم ایران بر میزان سیاست دشمنی با زنان افزوده است چون زنان در مقابل آن قرار می‌گیرند و با اقداماتش مخالفت می‌کنند. این اواخر حتی عکس زنان را از کتاب‌های درسی حذف کردند. زن را در تمامی لحظات زندگی به مرد گره می‌زنند. تحمیل سرخم کردن، منجر به اعتراض بزرگی شده است. حکومت ایران  به شدت از مخالفت زنان می‌ترسد. زنان همیشه در تاریخ ایران نقش مهمی ایفا کرده اند. صدها فعال زن مخالف برای همین در زندان‌ها بسر می‌برند. زینب جلالیان نمونه این زنان است که مدت‌هاست خبری از سرنوشت او به دست نمی‌آید."

بسی ارزینجان گفت زنان روژهلات کوردستان که در احزاب مختلف فعال هستند می‌توانند در میان خود نوعی اتحاد تشکیل داده و در کنار هم کار کنند.

در رابطه با زنان باشور کوردستان نیز بسی ارزینجان تقویت اتحاد میان زنان کورد، عرب، ترکمن و مسیحیان و سایر زنان عراقی را بسیار مهم  برای آینده منطقه توصیف کرد و گفت وقتی زنان بر مبنای آزادی، برابری و دمکراسی خود را سازمان‌دهی کنند، آنگاه می‌توانند گام‌های بلندی بردارند.