بیانیه جنبش آزادی جامعه کوردستان در مورد تظاهرات سراسری در جنوب کوردستان

ریاست مشترک جنبش آزادی جامعه‌ی کوردستان درخواست‌های شهروندان باشور کوردستان را مشروع دانسته و از آن اعلام پشتیبانی کرد و سیاست حکومت اقلیم را ناحکیمانه و غیردمکراتیک قلمداد کرد.

ریاست مشترک جنبش آزادی جامعه‌ی کوردستان، در مورد اعتراضات باشور کوردستان پیامی برای افکار عمومی منتشر کرد و در این پیام مطالبات مدنی شهروندان باشور کوردستان را مشروع دانست و از آن اعلام پشتیبانی کرد و سیاست حکومت اقلیم کوردستان در مقابل مردم را غیر حکیمانه و غیر دمکراتیک قلمداد کرد.

جنبش آزادی همچنین شهید کردن، مجروح کردن و دستگیری شهروندان را محکوم کرده و علاوه بر تسلیت گفتن به خانواده‌ی شهدا اعلام کرد: جنبش ما دارای پروژه برای تغییر در مدل اداره کردن و پشت سر گذاشتن حکومت تمامیت‌خواه و تغییر آن به خودمدیریتی دمکراتیک توسط خود جامعه است.

متن بیانیه‌ی جنبش آزادی جامعه‌ی کوردستان:

"چندین سال است که شهروندان اقلیم بصورت مداوم و فشرده به ‌دنبال حقوق خود هستند اما متاسفانه در نتیجه‌ی سیاست غیردمکراتیک و ناحکیمانه‌ی حکومت در مقابل مردم و حقوقشان و آزادیهای شهروندان، سطح اعتراضات به حدی رسیده است که سبب خشونتهای خطرناک شود، خون فرزندان مظلوم این مردم به خاطر منافع شخصی و حزبی ریخته شده و هرگز به خواست‌ها و اعتراضات مدنی آنها گوش نداده و حتی روی سلاح‌های خود را به سمت آنها نشانه گرفته‌اند.

ما به عنوان جنبش آزادی جامعه‌ی کوردستان، به خانواده‌ی شهدا تسلیت گفته و برای خلقمان از خداوند صبر می‌طلبیم و برای مجروحان آرزوی سلامتی داریم. همچنین درخواست می‌کنیم معترضان دستگیر شده فورا آزاد شوند. ما آشکارا اعلام می‌کنیم که مطالبات شهروندان را مشروع می‌دانیم و برای تحقق خواسته‌های آنها به شیوه‌ی مدنی از آنها پشتیبانی می‌کنیم و برای ایجاد تغییر در مدل اداره و پشت سر نهادن حکومت تمامیت‌خواه به خودمدیریتی توسط خود جامعه، دارای پروژه هستیم. برای این منظور مبارزات مدنی مشروع هستند و حتما به نتیجه خواهند رسید. ما همچنین علاوه برمحکوم کردن به کارگیری اسلحه توسط نیروهای امنیتی، از آنها می‌خواهیم که اسلحه‌هایشان را به طرف خواهر و برادران خود نگیرند. هم زمان از خلقمان به ویژه جوانان ناراضی و دوستانمان می‌خواهیم، خود را از خشونت به دور بگیرند، ما عمق خشم و نارضایتی آنها را درک می‌کنیم، اما بدون شک خشونت منجر به نتیجه‌ی مطلوب نخواهد شد بلکه مشروعیت مطالباتمان را به حاشیه خواهد راند و همچنین به حکومت برای سرکوب و اعمال خشونت بهانه خواهد داد و در نهایت بدون رسیدن به نتیجه، پایان خواهد یافت.

ما باید خود را سازماندهی کنیم و با پروژه در سیستم و حکمرانی تغییر ایجاد کنیم و زندگی آزاد و دمکراتیک و با کرامت فراهم کنیم، برای این منظور هم ما خود را مسئول و موظف می‌دانیم تا با هم و با هشیاری و خودسازماندهی بتوانیم فشار خود را موثرتر و نیرومندتر کنیم، ما باید روح شهدا را با مبارزات برای رسیدن به اهدافشان شاد کنیم."