چیا: دولت ترکیه در مواجهه با مبارزه ما وارد یک بحران عمیق شده است

یاشار چیا یکی از فرماندهان نیروهای مدافع خلق (ه.پ.گ) با بیان اینکه دولت ترکیه در مواجهه با مبارزات خلق کورد برای آزادی وارد بحران عمیقی شده است، گفت: جنگی که در ۸ سال گذشته ادامه دارد گواه این امر است.

یاشار چیا، یکی از فرماندهان ه.پ.گ، به مناسبت سالگرد کارزار اول ژوئن علیه اخلالگری و توطئه بین‌المللی که توسط گریلا‌های آزادی کوردستان در سال ۲۰۰۴ آغاز شد، ارزیابی را به خبرگزاری فرات (ANF) ارائه داد.

دولت ترکیه در برابر مقاومت گریلاها شکست خورده است

چیا برای کارزار تاریخی ۱ ژوئن این ارزیابی را انجام داد: سالگرد کارزار اول ژوئن را به رهبر آپو، خلق میهن‌دوست و همه رفقایمان تبریک می‌گوییم. ما این موفقیت تاریخی را در شخصیت شهدای قهرمان اول ژوئن، فرمانده فاضل بوتان، گل‌چیا گابار و لیلا آمد گرامی می‌داریم. در برابر یادشان با احترام سر تعظیم فرود می‌آوریم. به همین مناسبت قول و وعده پیروزی را که به رهبر آپو، شهدا و خلقمان داده‌ایم تکرار می‌کنیم.

مبارزه ما علیه دولت ترکیه امسال وارد پنجاهمین سال خود شده است. مبارزه علیه اشغال کوردستان به رهبری رهبر آپو ۵۰ سال را پشت سر گذاشته است. به همین مناسبت بار دیگر یاد و خاطره شهدا و قهرمانان این مبارزه را گرامی می‌داریم.

حقیقت مبارزه رهبر آپو علیه دولت ترکیه معلوم است. رهبر آپو، جنبش ما و اکثر جنبش‌های جهانی این مبارزه را ارزیابی کردند. واقعیت مبارزه ما علیه دولت اشغالگر ترکیه از سال ۲۰۱۵ آشکار است. در واکنش به حرکت سیاسی و اجتماعی انقلاب روژاوا که پارادایم رهبر آپو را پذیرفت، دولت اشغالگر فاشیست ترکیه یک طرح نسل‌کشی را علیه خلق کورد و جنبش آزادی کورد تدوین کرد. او با این نقشه به جنبش آزادی حمله کرد. آنها تصمیم حملات نسل‌کشی را در سال ۲۰۱۴ گرفتند و آن را در سال ۲۰۱۵ به اجرا گذاشتند. پایان این درگیری‌ها روشن است، دولت اشغالگر به هدف خود نرسیده است. گریلاهای آزادی کورد این نقشه‌ها را خنثی کرده است. دولت در بحران است. دولت ترکیه می‌خواست ذهنیت نسل‌کشی و انکارگرایانه را که یک قرن ادامه داده در شخص آ.ک.پ- م.ه.پ به اوج برساند و نهایی کند.

خلقها می‌خواهند از شر این رژیم خلاص شوند

چیا با یادآوری اینکه دولت ترکیه در مواجهه با مبارزات گریلا در داخل و خارج بحرانی را تجربه می‌کند، گفت: در داخل کشور هم بحران اقتصادی، هم سیاسی و هم اجتماعی را تجربه کرد. دولت در کل دچار بحران شد. آنها برای غلبه بر این بحران حساب کردند که با یک انتخابات عمر خود را طولانی کنند. پس از زلزله ۶ فوریه، وضعیت دولت ترکیه حتی بدتر شد. قبل از انتخابات همه دیدند که حملات نسل‌کشی دولت ترکیه علیه خلق و جنبش کورد شکست خورد. آنها آن را آخرین دوره آ.ک.پ و م.ه.پ محسوب کردند. خلق هم چنین فکر کرد. در واقع، هر دو خلق‌های کوردستان و ترکیه می‌خواستند از شر این رژیم خلاص شوند. چون در شخص این رژیم یک بحران وجود داشت. با این حال، انتخاباتی که برگزار شد، فراتر از یک انتخابات یک حالت تصرفی بود. تمام امکانات دولت ترکیه توسط آ.ک.پ- م.ه.پ مصادره شد. آنها از تمام امکانات دولتی استفاده کردند.

آنها چنین محاسبه‌ای را انجام می‌دادند. از نظر نظامی، آ.ک.پ- م.ه.پ شکست خورد، اما این تنها شکست آ.ک.پ- م.ه.پ نیست، شکست دولت ترکیه است. آنها از نظر ذهنیت آن را یک موضوع صد ساله می‌دیدند. برای آنها، اگرچه در ظاهر به عنوان یک انتخابات دموکراتیک تبلیغ می‌شد، اما معلوم شد که اساساً چنین نبود. تمام نهادهای دولتی تصرف شده است. همه مؤسسات آنها با هم همدست بودند. آنها شرایطی را ایجاد کردند که انگار خلق از آنها حمایت می‌کنند. اما این واقعیت ندارد. آنها شرایطی را ایجاد کرده‌اند که گویی انتخابات در یک فضای دموکراتیک برگزار شده و خلق از آنها حمایت می‌کنند. گویی خلق در چنین فضایی آنها را انتخاب کرده‌اند. اما حقیقت اینگونه نیست. دولت ترکیه برای اولین بار در تاریخ خود مرتکب یک کلاهبرداری سیستماتیک شده است. این اولین است. مسئله آ.ک.پ- م.ه.پ نیست. موضوع ذهنیت فاشیستی دولت ترکیه است. به هر حال، آ.ک.پ- اردوغان یک عروسک دست نشانده در دست دولت است. دولت اردوغان را گروگان گرفته است. اردوغان فقط یک هویت است. اردوغان موقعیت‌هایی دارد، دولت از آنها استفاده می‌کند. مثل هویت اسلامی... خوب استفاده می‌کنند. آنها هم در برابر باکور کوردستان و هم خاورمیانه از آن استفاده می‌کنند. این حقیقت را باید دید. خلق باید این را بفهمند و ببینند.

دولت ترکیه ضعیف‌ترین دوره تاریخش را سپری می‌کند

چیا با بیان اینکه نتایج انتخابات نشان‌دهنده اراده خلق ترکیه نیست، ارزیابی‌های خود را اینگونه ادامه داد: این خواست و اراده خلق‌های آناتولی و باکور کوردستان نیست. به این مناسبت این را هم بگوییم. خلق ما در باکو کوردستان هم اکنون اراده خود را نشان داده‌اند. نقشه کوردستان در انتخابات ظاهر شد. آنها رژیم را رد کردند. به همین مناسبت به خلق میهن‌دوست‌مان درود می‌فرستیم. موفقیت آنها را تبریک می‌گوییم. این یک موفقیت تاریخی است، یک پیام تاریخی برای دولت اشغالگر و فاشیست ترکیه.

همچنین باید ببینیم: دولت ترکیه در شخص آ.ک.پ-م.ه.پ در انتخابات خود را موفق نشان می‌دهد. بهرحال آن مورد مد نظر نیست. هرج و مرج و بحرانی که آنها تجربه کردند چگونه به وجود آمد؟ با تلاش و مبارزه خلق کورد این اتفاق افتاد. آنها می‌خواهند اینطور نشان دهند که از بحرانی که هم قبل و هم بعد از انتخابات تجربه کرده‌اند بیرون خواهند آمد، اما اینطور نیست. جنبش ما قبل از انتخابات این وضعیت را ارزیابی کرد. دولت ترکیه ضعیف‌ترین دوره خود را تجربه می‌کند. این انتخاب آنها را تقویت نکرد، آنها را ضعیف‌تر خواهد کرد. دولت ترکیه در شخص آ.ک.پ- م.ه.پ در ۸ سال گذشته تمام تلاش خود را کرده است. اوج آن این بود. به خصوص در دو سال اخیر این جنگ را در مناطق حفاظتی مدیا به راه انداخته‌اند. آنها می‌خواستند اراده جنبش ما و خلق ما را به طور مطلق بشکنند. ولی موفق نشدند، شکست خوردند. توسط این مبارزه شکست خوردند. خلق امیدوار بودند که آنها در انتخابات می‌بازند. چون خلق‌ها از آنها حمایت نمی‌کنند. اما طوری تقلب کردند که انگار خلق از آنها حمایت می‌کنند. اما خلق از آنها حمایت نمی‌کنند. ذهنیت فاشیستی که آنها ترویج می‌کنند حتی از ۵ درصد جامعه هم فراتر نمی‌رود. این چنین پروژه‌ای است. آنها با تقلب دولت را اداره می‌کنند و می‌خواهند خود را موفق نشان دهند و در خلق امید ایجاد کنند. برای همین منظور ادراک ایجاد می‌کنند. انگار که آ.ک.پ-م.ه.پ مجدداً به قدرت رسید، می‌خواهند با آن امید ایجاد کنند. در واقع جنگ ادامه دارد. آنها اراده خلق آزاد را تسلیم می‌گیرند. حقیقت اینگونه نیست. انتخابات نمی‌تواند بحران و وضعیت آشفته‌ای را که دولت ترکیه در آن گرفتار گشته است نجات دهد. اگر آنها بر سیاست نسل‌کشی خود پافشاری کنند، وضعیت آنها بدتر خواهد شد. این را همه می‌دانند. دولت ترکیه به خوبی از این وضعیت آگاه است. اگر هم پیام‌های قبل از انتخابات و هم پیام‌های بعد از انتخابات به درستی خوانده شود، معلوم می‌شود که آنها نیز از این موضوع آگاه هستند.

مقاومت گریلاهای آزادی کورد، دولت ترکیه را در بحران قرار داد

چیا با اشاره به اینکه دولت ترکیه علیه جنبش آزادی کوردستان در یک بحران سیستماتیک قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این مبارزه آزادیخواهانه خلق کورد است که دولت ترکیه را در این وضعیت قرار داده است. آنها بارها در تاریخ مبارزات ما دچار بحران شده‌اند. انتخابات انجام دادند، انتخابات زودهنگام انجام دادند. با این حال، رژیم همیشه خواسته تا خود را حفظ کند. اما این اولین بار است که دولت ترکیه در مواجهه با مبارزه ما وارد چنین بحران عمیقی شده است. اولین بار بود که در برابر مبارزات رهبر آپو در چنین شرایط سختی قرار گرفته است. این در جنگ ۸ سال گذشته ثابت شده است. مبارزه برای آزادی پس از این مرحله همراه با خلق ما به نتیجه خواهد رسید.

رهبر آپو پس از اسیر شدن، مقاومت و پارادایم جدیدی را در امرالی مطرح کرد. وی یک سیستم جایگزین برای رژیم‌ها ایجاد کرد. رهبر آپو خواستار دموکراتیک شدن رژیم و به رسمیت شناختن اراده خلق کورد شد. متأسفانه پیشنهادات رهبر آپو و جنبش ما را رد کردند. رهبر آپو در مقابل این امر راهبرد مبارزه خلق انقلابی را تدوین کرد. این دوره ۸ ساله اخیر قویترین دوره‌ایست که استراتژی مبارزاتی خلق انقلابی وارد عمل شد. باید به درستی درک کنیم. راهبردی که رهبر آپو پیش روی ما گذاشت، استراتژی پیروزی است. یک پایه‌ی این راهبرد گریلای آزادی کوردستان و پایه‌ی دیگر آن نیز خلق است. یگان‌های دفاع مدنی (ی.پ.س) استراتژی مبارزه خلق انقلابی را در میان خلق رهبری می‌کنند. مانند پیشگامانی که در ابتدا ظهور کردند، یک مبارزه تاریخی در شخصیت چیاگر، مهمت تونچ و آسیا یوکسل به وجود آمد. در این دوره؛ به عبارت دیگر در این ۸ سال یک مبارزه قوی شکل گرفته است. اما نتوانستیم مرحله‌ای که رهبر آپو از ما می‌خواست را پیش ببریم. مبارزه فقط با گریلا محدود ماند. استراتژی ما دو پایه دارد. گریلا و خلق باید با هم بجنگند. اگر گریلا تنها بماند تبدیل به مقاومت می‌شود. اگر خلق به پیشاهنگی ی.پ.س نقش خود را ایفا کنند، استراتژی ما استراتژی پیروزی است. هیچ کس نمی‌تواند جلوی این را بگیرد. آنچه دشمن بیش از همه از آن می‌ترسد، پایه‌ی خلق این استراتژی است. او می‌خواهد که استراتژی فقط بر دوش گریلا‌ها بماند. دقت کنید دشمن چه می‌کند؟ او گریلا را محاصره می‌کند. می‌خواهد مبارزه فقط به کوه‌ها محدود شود. یک مبارزه تاریخی در شخص مهمت تونچ، فرمانده چیاگر و آسیا یوکسل به وجود آمده است. با وجود اینکه ناقص مانده است، ولی نتیجه‌ای جدی و تاریخی پدید آمده است.

جوانان کورد به مبارزه پیوستند. در این روند شرکت کردند. به گریلا پیوستند. گریلا یک پایه مهم استراتژی رهبر آپو است، عنصر اصلی است. مقاومتی تاریخی در کوهستان‌های کوردستان به نمایش می‌گذارد. نتایج نیز مشخص ​​است. بخصوص در دو سال اخیر قدرت و توان گریلاهای کوردستان در زاپ، آواشین و متینا ظهور کرده است. اما پایه دیگر استراتژی، خلق و ی.پ.س است. اگر آن را به درستی درک کنیم و در باکور کوردستان و در کلان‌شهرها به درستی عمل کنیم، یک مبارزه تاریخی پدید می‌آید. به عنوان مثال، در سال‌های اخیر، پس از جنگ زاپ، آواشین متینا، صدها و هزاران جوان کورد به مناطق گریلا آمده و با ما رابطه برقرار می‌کنند تا جای خود را در صفوف بگیرند. برخی آمدند و به صفوف گریلا پیوستند. کسانی که امکان آمدن را نداشتند نیز باید این را فراموش نکنند و باید در راستای راهبرد رهبر آپو برخورد کنند.

استراتژی دیگر ما خلق هستند. آنها نباید فراموش کنند که تک تک جوانان کورد یک مبارز ی.پ.س هستند. آنها جنگجویان شهید چیاگر و زریا هستند. صدها جوان کورد هستند، ابتکار عمل بدست گرفته و اقدام می‌کنند. کارخانه‌ها و ماشین‌های دشمن را می‌سوزانند. آنها این کار را با ابتکار عملشان انجام می‌دهند. در اینجا ما به آنها سلام می‌کنیم. آنها در مسیر درستی هستند. در راه چیاگر و زریا هستند. اراده خلق ما باید به رسمیت شناخته شود. اگر به رسمیت شناخته نشود، جنگ خلق انقلابی باید وارد عمل شود. وقتی جنگ خلق انقلابی وارد عمل شود، گریلا و خلق باید با هم عمل کنند. نباید فقط به باکور کوردستان محدود شود. این جنگ باید به تمام کلان‌شهرهای ترکیه گسترش پیدا کند. جوانان کورد باید خود را برای این امر آماده کنند. ما از اینجا جوانان میهن‌دوست کورد، جوانان آمد، جوانان گارزان، جوانان بوتان را فرا می‌خوانیم. این فراخوان ما به جوانان سرحد و جوانان ساکن در کلان‌شهرهاست. بزرگترین نیرو جوانان کورد هستند. دشمن همیشه از قدرت جوانان هراس داشته است. توجه کنید، دشمن دائماً حمله می‌کند، دستگیر می‌کند، می‌کشد تا جوانان را بترساند. جوانان کورد را بدلیل حرف زدن به زبان کوردی به قتل می‌رساند. بخاطر اینکه ساز می‌نوازد، آواز می‌خواند، به قتل می‌رسد؛ زیرا دشمن از جوانان کورد و خلقش می‌ترسد. دشمن در این زمینه ضعیف است.

جوانان کورد باید برای ایفای نقش آماده باشند

چیا با تاکید بر اهمیت نقش‌آفرینی جوانان کورد در صورت اصرار دشمن بر جنگ در سال ۲۰۲۳، ادامه داد: دشمن بر جنگ اصرار دارد. بخصوص در این دو سال اخیر می‌خواهد کوردستان را به ویرانه تبدیل کند. جغرافیای ما، خلق ما، هر چیزی که داریم را هدف قرار می‌دهد. جوانان کورد باید در مقابل این امر موضع‌گیری کنند. هر جوان کورد می‌تواند در کلان‌شهرهای ترکیه مانند آنچه دشمن بر علیه کوردستان انجام می‌دهد، همین کار را با آنها انجام دهد. اگر دشمن در سال ۲۰۲۳ بر این جنگ پافشاری کند، باید تمام ترکیه را به جهنم تبدیل کنیم. جوانان کورد باید برای این امر آماده باشند. جوان‌های کورد نگویند من به زاپ آمده، مشارکت کرده و نقش خودم را بازی کردم. این نیز یک مشارکت واقعی و تاریخی است. اما نباید فراموش کنند که زاپ یک پایه در میان خلق و در کلان‌شهرها دارد. خود جوانان کورد، مؤثرترین ارتش رهبر آپو در میان خلق است. رهبر آپو می‌گوید؛ اگر خلقی برای آزادی قیام کنند، هیچ قدرتی نمی‌تواند اراده او را بشکند. پیشاهنگی آن را نیز جوانان انجام می‌دهند. دختران و پسران کورد میهن‌دوست این را انجام می‌دهند. هر جوان کورد میهن‌دوست نباید فراموش کند که او مبارز و فدایی رهبر آپو است. مبارز و جنگجوی مهمت تونچ، زریا، چیاگر و آسیا یوکسل-ها هستند. دشمن می‌خواهد کشور ما را نابود کند. ما نیز کشورشان را بر سرشان خراب می‌کنیم. هر جوان کوردی که خود را درست سازماندهی کند می‌تواند این کار را انجام دهد. بزرگترین نیروی ما آزادی و ایمان ماست. این عشق ما به وطن و خلقمان است. هر جوانی با دیدن این نیرو می‌تواند انواع فنون و سلاح‌های عملی را نیز بیابد. این نه تنها برای جوانان، بلکه برای عموم خلق نیز صدق می‌کند. اراده‌ای که در انتخابات به وجود آمد، اراده آنها (دشمن) نیست. اراده خلق را غصب کردند. خلق‌ها می‌خواهند از شر این رژیم خلاص شوند. آ.ک.پ، م.ه.پ و ج.ه.پ در اصل یکی هستند. آنها نمی‌خواهند اراده آزاد و دموکراتیک خلق‌ها ظهور کند. آنها می‌خواهند جلوی آنرا بگیرند. جوانان کورد باید در مقابل آنها موضع گیری کنند.