گروه ایجاد صلح اجتماعی: طی یک ماه ۹ روستا خالی از سکنه شده و ۱۸۴ خانواده به کوچ اجباری مجبور شدند

گروه ایجاد صلح اجتماعی، آمار یک ماه از حملات دولت اشغالگر ترکیه را منتشر کرده و اعلام نموده است‌: ‌«طی یک ماه ۹ روستا خالی از سکنه شده و ۱۸۴ خانواده نیز به کوچ اجباری مجبور شدند.‌»

آمار یک‌ ماه حملات اشغالگرانه ترکیه

گروه ایجاد صلح اجتماعی ‌(Christian Peacemaker Teams-CPT)، آمار یک ماه از حملات دولت اشغالگر ترکیه علیه باشور کوردستان را منتشر کرد. گروه ایجاد صلح اجتماعی در این گزارش مشخص کرده است که پس از حملات اشغالگرانه دولت ترکیه که مورخ ۱۵ ژوئن آغاز شده است،‌ به کلی ۹ روستا به تمامی خالی از سکنه شده و حداقل ۱۸۴ خانواده نیز به کوچ اجباری مجبور شدند.

طبق این گزارش، براثر هدف‌گرفتن شبکه‌های الکتریک و تیرک‌های برق، زیان بزرگی به زیرساخت‌های روستاهای منطقه بَرگاره و میسکا وارد شده است. همچنین گفته شده است که شرکت‌های ارتباطاتی در بیش از ۱۱۰ روستا شبکه خود را قطع کردند.

این گزارش به مشروع زیر است‌:

‌«حملات هوایی و زمینی دولت ترکیه که در نتیجه بمباران دشوار انجام شد و درآمدهای اقتصادی اهالی از میان رفت. به ویژه روستاهای مناطق آمدیه و باتیفا با ضررهای کشاورزی و محیط‌زیستی بسیاری روبرو شدند. خانواده‌های آواره‌ایی که به دیرلوک و دهوک کوچ کردند، با بیکاری روبرو شدند و عده‌ای از آنان نیز تلاش می‌کنند تا کارگری کرده و درآمد زندگی خود را بدست بیاورند.

در نتیجه حملات اشغالگرانه حداقل ۶۸ هزار هکتا زمین درخت‌زار و کشاروزی در آتش سوختند. کشاورزان منطقه این زمین‌ها برای کاشت صیفی‌جات،‌ میوه‌ها و نخود استفاده می‌کردند. براثر حملاتی از یک پایگاه نظامی که جدیدا در نزدیکی تپه بهار ایجاد شده است، روستای گوهرز که در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی منطقه آمیدیه قرار دارد،‌ حداقل ۴۵ بار بمباران شده و ۶ خانه، یک خودرو و یک پروژه آب کشاورزی ضرر دیدند.

براثر این حملات یک غیرنظامی مجروح شد. مورخ ۱۲ جولای ۲۰۲۴، نچیروان حاکم در زمانیکه در منطقه سیدکان چوپانی می‌کرد،‌ بدلیل بمباران‌های پایگاه نظامی جدید ارتش اشغالگر تریکه مجروح شد. در نتیجه حملات بجز قطع شدن ارتباطات با روستاها، با پیام ‌‌«به ترکیه خوش آمدید» روبرو شدند.

شمار پایگاه و پاسگا‌ه‌های نظامی دولت ترکیه در در اقلیم کوردستان به در مجموع ۷۴ می‌باشد و ۱۰ پایگاه دیگر به آن اضافه کرده است. از این پایگاه‌های جدید، ۲ پایگاه در منطقه نیهِلی آمیدیه، ۷ پایگاه در منطقه باتیفا زاخو و یک پایگاه هم در منطقه سیدکان سوران وجود دارد. همچنین ارتش ترکیه در ساعات غروب یک پست ایست بازرسی و در ساعات شب نیز دو پست ایست بازرسی موقتی ایجاد کرده است و شناسنامه و خودرو‌های تمام غیرنظامیان را کنترل می‌کنند.‌»