د‌ب‌پ درباره اهمیت سازمان‌دهی در شهر آمد کارگاه تشکیل داد

حزب مناطق دموکراتیک (د‌ب‌پ) یک کارگاه آموزشی در مورد اهمیت سازماندهی در شهر آمد برگزار کرد. در این کارگاه به اهمیت مبارزه سازمان یافته برای آزادی اشاره شد.

حزب مناطق دموکراتیک (د‌ب‌پ) یک کارگاه آموزشی در مورد اهمیت و نحوه سازماندهی را با شعار «آزادی با خودسازماندهی میسر می‌شود» در شهر آمد برگزار کرد. در این کارگاه بنرهایی با مضامین «با قدرت خود سازماندهی، انزوای تحمیلی را می‌شکنیم و زندگی آزاد خواهیم ساخت»، «آزادی با خودسازماندهی میسر می‌شود» و «سازماندهی پیروزی است» نصب شد.

در این کارگاه چیگدَم کلیچگون اوچار و کَسکین بایندر روسای مشترک د‌ب‌پ، جنگیز چیچک سخنگوی کنگره دموکراتیک خلق‌ها (ه‌د‌ک)، نمایندگان پارلمان از دم پارتی و نمایندگانی از سازمان‌ها و نهادهای مدنی حضور داشتند.

چیگدم کلیچگون اوچار رئیس مشترک د‌ب‌پ در این کارگاه سخنرانی کرد و گفت که دولت در تلاش است تا با توافقنامه‌ها و اتحادهای جدید، کوردستان را تغییر دهد. اوچار با بیان اینکه پادزهر همه حملات خودسازماندهی است، ادامه داد: «مفاهیمی وجود دارد که ذهنیت دولت همیشه به آنها توجه می‌کند و از آنها استفاده می‌کند. یکی از اینها ناسیونالیسم است. ما خود را در برابر این موضوع، حول پارادایم ملت دموکراتیک سازماندهی خواهیم کرد. نظام سلطه از اعتماد و باور مردم سوء استفاده می‌کند. ما در برابر این سوءاستفاده‌ها هم خود را سازماندهی خواهیم کرد. یکی دیگر از مشکلاتی که دولت هرگز از آن دست بر نمی‌دارد و آن را بیشتر ترویج می‌کند تبعیض جنسیتی است. ما می‌دانیم که باید علیه این تفکر سمی، با فلسفه «ژن، ژیان، آزادی» خودمان را سازماندهی کنیم. هم اتحاد بیرونی دولت با داعش-پ‌د‌ک-اُس‌اُ و هم همکاری داخلی اینجا با حزب الله (هوداپار) این رویکرد دولت را به ما اثبات می‌کند؛ نظام سلطه گیر افتاده است. در زمانی که مبارزه برای آزادی خلق کورد در خاورمیانه، تا این حد ابعاد جهانی به خود گرفته است، این بر عهده ماست که در هر کجا که می‌توانیم این ارزش‌ها را تقویت کنیم. هر کجا که کوردها زندگی می‌کنند، هر کجا که نیروهای مترقی و دموکراسی‌خواه زندگی می‌کنند، در همه جا باید خود را به شکلی قوی سازماندهی کنیم. در قرن بیست و یکم یا سخنان و ذهنیت دولت اقتدارگرا و انکار گر غالب می‌شود و یا خط سوم و جمهوری دموکراتیک به حقیقت خواهد پیوست.»

کسکین بایندر دیگر رئیس مشترک د‌ب‌پ هم در سخنرانی خود گفت: «در سرتاسر جهان درباره جنگ جهانی سوم صحبت می‌شود. اما خیلی قبل‌تر و در سال ۱۹۹۹، رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان درباره جنگ جهانی سوم صحبت کرده بود. نیروهای سلطه‌گر با تمام قوا مقدمات این جنگ را فراهم می‌کنند. ما نتایج این جنگ را هم در کوردستان، هم در خاورمیانه و هم در جهان می‌بینیم. به همین دلیل شعار این کنش را «آزادی خود سازماندهی است، آزادی پیروزی است» گذاشتیم. زیرا باید سازمان‌دهی بسیار قوی و سختگیرانه ای برای کنترل دولت و قدرت‌های سلطه‌گر وجود داشته باشد. از روزی که دولت-ملت‌ها تأسیس شدند، در مقابل خودسازماندهی هم وجود داشته است. به همین دلیل است که دولت-ملت‌ها از خودسازماندهی مردم آزاد و موفقیت آن می‌ترسند.

نیروهای سرمایه‌داری با نفوذ لیبرالیسم در ۳۵ سال گذشته سعی در گسترش و ترویج آزادی شخصی داشتند. وقتی امروز به ظلم و ستم در کوردستان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که سازماندهی نهادهای ما چقدر برای آزادی مردم اهمیت دارد. ما خود و جامعه خود را در برابر ظلم دولت-ملت سازماندهی و آزاد خواهیم کرد. امروز دولت-ملت در کوردستان تحت رهبری فاشیسم آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ به تدریج در حال رشد است و گام‌های سریعی برمی‌دارد. اما ما اعتراض بزرگ و اساسی نمی‌توانیم به این موضوع انجام دهیم. دلیل این امر ضعف سازماندهی در ما است. می‌بینیم که هنوز سازماندهی در جامعه در برابر این ظلم و دشمنی ضعیف است. ما هم به عنوان یک حزب سیاسی، مسئول این وضعیت هستیم. به خاطر همین مسئولیت و ضرورت سازماندهی این کارگاه تشکیل شده و دو روز بحث خواهیم کرد. ما خودمان و ذهنیتمان را در برابر این وضعیت سازماندهی خواهیم کرد. ما یک مبارزه همه جانبه انجام خواهیم داد. این مبارزه به نهادهای ما محدود نخواهد شد. خیابان به خیابان، محله به محله، ما مبارزه خواهیم کرد و جامعه را سازماندهی خواهیم کرد. ما اول خودمان را سازمان می‌دهیم و بعد جامعه را. هدف ما ساختن یک جامعه سازمان یافته و مبارز برای زندگی در یک وطن آزاد است. تمام رفقای ما که در این کنش‌ها نقش دارند، کسانی هستند که برای آزادی خلق کورد مبارزه می‌کنند. برای رسیدن به یک خودسازماندهی قوی، دو روز بحث خواهیم کرد.»

پس از سخنان روسای مشترک، کارگاه بدون حضور رسانه‌ها ادامه یافت.