ریاستمشترک جامعه دموکراتیک و آزاد روژهلات کوردستان (کودار)؛ گلان فهیم درباره کمپین آزادی جسمانی رهبر آپو و حل سیاسی مسئله کورد با خبرگزاری فرات گفتگو کرد و اظهار داشت: «عناصری که این کمپین را آغاز کردند بر این باورند که رهبر آپو تنها کسی است که قادر به حل معضلات موجود است. این نیز نشاندهندەی آن است که رهبر آپو سالها در زندانی امرالی رنج بسیاری برای همه بشریت، زنان، جوانان و همه جوامع کشیده است. امروز آن خلقها و جوامع با این کمپین جواب آن رنج های رهبر آپو را میدهند و همزمان میتوانیم بگوییم که همه خلقهای تحت ستم، زنان، جوانان و همه جامعه و بشریت، رهایی خود را در پروژه و الگوی رهبر آپو میبینند.»
گلان فهیم همچنین گفت: «بەعنوان کودار به هر یک از این اقشار و گروهها و نهادها و جوامعی که در آن کمپین شرکت دارند و نیز به همه کسانی که در این کمپین حضور دارند، مراتب درود و تشکر خود را ابراز می داریم. نیز معتقدیم که حمایت از این کمپین روز به روز بیشتر میشود و اقدامات عمیقتر و جدیتر میشوند. مخصوصا در بعد سیاسی و حقوقی هر چقدر اقدامات وسیعتر و قویتر و تودەای شوند، به همان میزان در بعد سیاسی و حقوقی موثرتر میشوند و از فشاری که در چهارچوب سیاست نسلکشی بر رهبر آپو در زندان امرالی تحمیل میشود، کاسته میگردد و حتی میتواند این سیستم شکنجه و نسل کشی را بیاثر نماید و توطئه را نیز خنثی سازد.»
گلان فهیم در بخش دیگری از ارزیابی هایش به مقاومت ۲۵ ساله رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در زندان امرالی پرداخته و میگوید: «این مقاومت علیه مدرنیتەی سرمایەداری، مقاومتی تاریخی و ارزشمند است. رهبر آپو نماینده یک خط مستقل است. رهبری در دوران زندان امرالی یک الگوی نوین بر اساس جامعهای دموکراتیک، اکولوژیک و آزادی زن ارائه داده، چنان که هر کس بتواند آزادانه و دموکراتیک در آن زندگی کند. رهبر آپو اصول فکری این سیستم را نیز تشریح نمود و در مقابل سیستم سرمایهداری در مرحله امپریالیسم، وی سیستم کنفدرالیسم دموکراتیک را پیشنهاد کرد و در این راستا تغییر ذهنیتی را اساسی دانست و این تغییر را ابتدا در شخصیت خودش عملی نمود.»
گلان فهیم کمپین «آزادی جسمانی برای اوجالان و حل سیاسی مسئله کورد» را ارزیابی کرد و نقش روشنفکران در این زمینه را مهم دانست و گفت: «در روژهلات کوردستان و در سال ۱۹۹۹ خلق کورد در مقابل اسیرکردن و ربودن رهبر آپو به خیابان آمدند و توطئه علیه رهبر آپو را به تندی محکوم نمودند. یکی از نتایج درخشان این حمایت و موضعگیری، بعدها در جریان قیام "ژن ژیان آزادی" دیده شد.»
گلان فهیم درباره جنگ و درگیری مابین اسرائیل و حماس یا روسیه و اوکراین گفت: «رهبر آپو قبلا پیشبینی وقوع این جنگها را کرده بود و برای ممانعت از وقوع آن، سیستم مدرنیته دموکراتیک و کنفدرالیسم دموکراتیک را پیشنهاد کرده بود تا همه خلقها و جوامع مختلف انسانی آزادنه و دموکراتیک زندگی کنند. نامبرده جنگهای موجود را جنگ مابین حکومتها و قدرتهای اقتدارگرا دانست که تنها قربانی آنها خلقهایند. راه حل پایاندادن به این جنگها؛ صیانت از رهبر آپو و حل مسئله کورد و ایجاد اتحاد مابین خلقهاست و با این کار توطئهی دنبالشده علیه رهبر آپو و خلقهای منطقه و تمام اقشار جوامع را خنثی سازند.»
متن این ارزیابیهای گلان فهیم به شرح زیر است:
کمپین آزادی جسمانی رهبر آپو و حل مسئله کورد آغاز شده و با قدرت ادامه دارد. با پیشاهنگی زنان، جوانان و دوستان خلق کورد و آزادیخواهان، حمایت از این کمپین در جریان است. تنها با این حمایتها این کمپین بهوجود نیامد بلکه حامیان کمپین معتقدند که رهبر آپو تنها فردی است که میتواند به حل معضلات کنونی جهان کمک نماید و تنها با آزادی جسمانی وی حل معضلات هموار میشود. این به معنی آن است که رهبر آپو سالها در زندان امرالی رنج بسیاری کشیده است؛ رنجی برای همه بشریت، برای زنان، جوانان و جوامع مختلف متحمل شده است. حالا نیز آن جوامع با این کمپین جواب زحمات رهبر آپو را میدهند و همزمان میتوانیم بگوییم که جوامع تحت ستم، زنان، جوانان و بشریت آزادی خود را در پروژه و الگوی رهبر آپو میبینند و در این راستا دست به اقدام و تلاش کردهاند. ما بهعنوان کودار مراتب تشکر و قدردانی خود را از تمام اقشار و طبقات و جوامع و نهادها و جریاناتی که از این کمپین حمایت کردهاند؛ اعلام میداریم و بر آنان درود میفرستیم. معتقدیم که حمایت از این کمپین روز به روز بیشتر میشود و فعالیتها غنیتر و جدیتر خواهند شد. نیز معتقدیم که حمایت از این کمپین روز به روز بیشتر می شود و اقدامات عمیقتر و جدی تر می شوند. مخصوصا در بعد سیاسی و حقوقی هر چقدر اقدامات وسیعتر و قوی تر و تودەای شوند، به همان میزان در بعد سیاسی و حقوقی موثرتر می شوند و از فشاری که در چهارچوب سیاست نسل کشی بر رهبر آپو در زندان امرالی تحمیل می شود، کاسته می گردد و حتی می تواند این سیستم شکنجه و نسل کشی را بی اثر نماید و توطئه را نیز خنثی سازد. لذا این موضعگیری قابل ستایش است و این حمایت باید از طرف همه باشد. همچنان که میدانیم مدت ۳ سال است سیاست شکنجه و فشار و انزوا در امرالی تشدید و سختتر شده است و در این ۳ سال هیچ خبری از رهبر آپو بهدست نیامده است. همزمان نه به وکلاء و نه به خانوادهاش اجازه ملاقات نمیدهند و هیچ خبری از وی دریافت نشده است. یعنی در ۲۵ سال رهبر آپو در یک مقاومت عظیم و تاریخی در زندان امرالی بهسر برده است. این مبارزه و مقاومتی که رهبر آپو در زندان امرالی از خود نشان داده، مبارزه و مقاومت علیه مدرنیته سرمایهداری است. حتی اگر ما آن را تعریف کنیم این مبارزه دو خط دارد؛ خطی که رهبر آپو نماینده آن است و خطی که به رهبری نیروهای اقتدارگرا و از جمله دولت اشغالگر ترکیه و با ذهنیت اشغالگری و فاشیستی و دیکتاتورگرانه در باکور کوردستان و ترکیه و در جزیره امرالی در جریان است. این خط دارای یک ذهنیت اقتدارگرایانه با کاراکتر اشغالگری، غارت، تجاوز و دزدی است. امروزه همه بخشهای جامعه با این ذهنیت درگیر شدهاند. یعنی هم جامعه و هم زنان و جوانان و خلقها با این ذهنیت درگیرند که از راه سیستم سرمایهداری انجام میشود و با همان خطرات روبرویند. لذا میتوان در درجه نخست آن را چنین ارزیابی نمود؛ سیاست اینچنینی سیاست توسعه جنگ است، خطی است که در برابر رهبر آپو درحال جنگ است. رهبر آپو نماینده یک خط است. همه میدانند که رهبری در مرحله امرالی الگوی نوینی بر اساس جامعه دموکراتیک، اکولوژیک و مبتنی بر آزادی زن را ارائه نمود تا بتوان در مقابل این ذهنیت ایستاد. به همان صورت در برابر سیستم سرمایهداری، رهبر آپو در مرحله امپریالیسم، سیستم کنفدرالیسم دموکراتیک را ارائه نمود. رهبری همه این تلاشها را بر اساس حل مسائل خلقها و مسئله زنان و جوانان و نیز برای حل معضلات محیط زیست انجام داد. نیز رهبر آپو آن سطح از پیشرفتها را که از لحاظ ذهنیتی در امرالی بهوجود آمد، مهم دانست. رهبری سیستم سرمایهداری را تحلیل نمود، سیستم مدرنیته سرمایهداری را تحلیل نمود و دید که معضلات سیاسی و اجتماعی بسیاری وجود داردو بحرانهای عمیقی در خود دارد و نه تنها نمیتواند راه حلی برای بحرانهای خودش داشته باشد بلکه خودش عامل خلق این بحرانهاست. لذا رهبری پیش از هر چیزی در مقابل این ذهنیت مبارزه نمود؛ ذهنیتی که غارت و اشغالگری ایجاد میکند و حتی به خواست زنان و جوانان نیز اهمیتی نمیدهد. ذهنیتی که طبیعت را غارت میکند و برای کسب سود بیشتر، طبیعت را بهسوی نابودی کشانده است. رهبر آپو گام اول را در تغییر نگرش یافت. لذا میدانیم که رهبری در مرحله امرالی در چه سطحی تلاش نمود و تحقیق و تحلیلهایش درباره ذهنیت و نگرش فرد و جامعه بود.
یعنی باید نگرش افراد را تغییر داد. لذا رهبری ابتدا فلسفه و اندیشه را در دست گرفته و با این سلاح وارد میدان شد. رهبری برای ایجاد یک فرد و جامعه آزاد و عبور از سیستم اقتدارگرای کنونی، در برابر نگرش و افکار خودش دست بهکار شد. یعنی در شخصیت خودش تغییر ایجاد نمود. وی آن را رضایتبخش عنوان کرده و گفت: «من در شخصیت خودم انقلاب ذهنیتی انجام دادم.» یعنی در شخصیت خودش انقلابی ذهنی ایجاد نمود. حتی میتوان گفت که رهبر آپو در خودش نمایندگی کورد آزاد را دنبال نمود. لذا هم به نمونه یک شخصیت آزاد برای خلق کورد مبدل شد و هم اینکه نشان داد که در شخص کورد آزاد چگونه میتوان نقش پیشاهنگ جامعه آزاد را برعهده گرفت. یعنی رهبری در مرحله امرالی در گام نخست برای پایهگذاری شخصیت آزاد تلاش نمود و در گام دوم به این پرداخت که آن شخصیت آزاد چگونه برای ایجاد یک جامعه آزاد کار کند. در گام بعدی برای زنی که در سیستم سرمایهداری له شده و در نهایت رنج و فشار بود؛ از کشتار و تجاوز گرفته تا یکسری برخوردها بدون وجود قانونی معین در برابر زنان انجام میشود، طرح و برنامه داد.
رهبر آپو برای ارائهی راه حل در این مورد هم تلاش بسیاری کرد. یعنی به حل مسئله زن نیاز بود. بر این مبنا رهبری از بنیادنهادن ایدئولوژی آزادی زن صحبت کرد، یعنی ایدئولوژی رهایی زن را توسعه داد. همچنان که در ابعاد زیادی زحمت کشید، برای اتحاد خلقها نیز تلاش کرد، برای آنکه بشریت بتواند در برابر سیستم مدرنیته سرمایهداری ایستادگی کند که این سیستم علیه خلقها توطئه میکند و آنها را بهدست هم بهکشت میدهد. اختلاف مابین جوامع و خلقها و تنوعاتی که در جوامع هست، رهبری برای جلوگیری از توطئهها در این زمینه و تامین موجبات زندگی مسالمتآمیز خلقها و اتحاد دموکراتیک مابین آنان، سیستم کنفدرالیسم دموکراتیک را پیشنهاد داد. وی مدل خلق دموکراتیک را برای حل معضلات لازم دانست. دوم اینکه رهبری همچنان که ایدئولوژی آزادی زن را توسعه داد، برای آنکه زنان بتوانند خود را از یوغ همه سیستمهای حاکمیت و فرمهای سلطه رها سازند، تلاشهای چشمگیری انجام داد. رهبری نه تنها برای خلق کورد بلکه برای همه خلقها و بشریت، برای رهایی از وضعیت کنونی که تحت فشار و سرکوب سیستم شکنجه و نابودگری است، تلاش نمود. ما میدانیم در سیستمی به این شکل موضعی انقلابی توسط رهبر آپو اتخاذ شد. نیز میدانیم که نیروهای اقتدارگرا این را نمیپذیرند، همچنان که روشن است آنان چگونه خود را به هم رسانده و علیه رهبر آپو توطئه کردند. حالا هم همان سیستم حاکمیت اقتدارگرا با پیشاهنگی دولت ترکیه و بهویژه آکپ-مهپ یک سیستم نسلکشی را در زندان امرالی دنبال میکنند. عدم درک این موضع به معنی عدم درک سیستم امرالی و ندیدن واقعیات است و این یعنی عدم مبارزه علیه این ذهنیت. لذا میگوییم هر کس از این کمپین صیانت کند، از خودش صیانت کرده است. یعنی اگر زنان از این کمپین حمایت میکنند در واقع از آزادی خودشان صیانت میکنند، زیرا رهبر آپو ایدئولوژی آزادی زن را در مقابل اقتدارگرایی ارائه داد. اگر ما میگوییم هر خلق و جامعهای باید از رهبر آپو حمایت کنند، این به معنی حمایت از پروژهی بدیل وی است که برای خلقها پیشنهاد داده است. به همان شیوه برای جوانان در مقابل سیستم پیرسالار، سیستمی که بر اساس ذهنیت پیری کار میکند نیز مبارزه نمود. در این سیستم کنونی جوانان قربانی مناسبات آن میشوند، جوانا خوراک سیستم سرمایهداری میشوند، طبق ذهنیت و خواست سیستم مدرنیته سرمایهداری بهخدمت نظام درمیآیند. جوانان دچار ازخود بیگانگی شدهاند. رهبری برای بازگشت جوانان به جوهر و حقیقت خود و حضور چشمگیر و تعیینکننده در جامعهای دموکراتیک، در زندان امرالی زحمات بسیاری کشیده و ایدههای نوینی ارائه داده است. درک و تلاش در این زمینه خیلی مهم است. در این راستا اگر کمپینی در جریان است، هم خلق کورد و هم دوستان وی این حقایق را درک کردهاند. این نیز به معنی آن است که در همه بخشهای جامعه از وی حمایت میشود. این وضعیت برای روژهلات کوردستان نیز صادق است. مخصوصا در روژهلات کوردستان و در سال ۱۹۹۹ خلق کورد در برابر اسیرکردن و ربودن رهبر آپو به خیابانها ریختند و در همه جای کوردستان و ایران از رهبر آپو گفته شد. خلق در سطح ایران و مخصوصا روژهلات کوردستان توطئه را محکوم کردند. نمود این تلاشها پس از قیام ژن ژیان آزادی بیشتر دیده شد. یعنی همان گونه که رهبری با شعار ژن ژیان آزادی فلسفه زندگی آزاد را پیش کشید، جامعه نیز بر اساس آن خود را سازماندهی نمود. این شعار کوردی بود اما در سراسر ایران گفته میشد. لذا رنج و زحمات رهبر آپو در تمام ایران و روژهلات کوردستان بهثمر نشست.
نیز میدانیم که پس از فراگیر شدن این شعار، خلقهای ایران درصدد شناخت بیشتر از رهبر آپو هستند. مثلا شمار زیادی از روشنفکران ایرانی میخواهند بدانند که پشت این فلسفه رهبر آپو چه قدرتی نهفته است. یا میخواهند درباره مسئله خلق کورد مطلع شوند و راه حل ارائهشده توسط رهبر آپو را بشناسند. با آغاز این کمپین، فعالیتهای زیادی انجام شده است.
رژیم حاکم بر ایران یک رژیم دگماتیک است، غیرمنعطف است و اجازه هیچ فعالیتی به مردم نمیدهد. نمیگذارد نهادهای مدنی فعال باشند و اجازه نمیدهد زنان بهدنبال علائق و خواستههایشان بروند. هرگونه نارضایتی و اعتراضی تنها در چهارچوب سیاستهای خشک رژیم ممکن است. همین بر میزان فعالیتهای مدنی تاثیر منفی دارد، هر چقدر از طرف زنان و جوانان درخواست فعالیتهای گوناگون وجود داشته باشد، بهدلیل فشارهای حکومتی مهلت نمیگیرند و سرکوب میشوند. حالا درخواستها برای انجام فعالیت و برنامه و تجمعات در ایران و روژهلات کوردستان افزایش یافته است. تلاشها برای شناخت افکار رهبر آپو افزایش یافته است. جستجو برای دفاعیات رهبر آپو افزایش یافته است. این مهم است، چون ما میگوییم حمایت از رهبر آپو دو بخش است و بخشی از آن این کمپین است و بخش دیگرش جستجو برای شناخت ایدهها و افکار وی است که درنتیجه وضعیت بحرانی جامعه ایران به میان آمده است. هر چقدر ایدئولوژی و افکار رهبر آپو شناخته شود، به همان مقدار از وی صیانت بعمل آمده است. یعنی افکار و ایدههایش اجتماعی میشود. این نشان از میزان ضدیت وی با اقتدارگرایی و حاکمیت و درنتیجه ضدیت با رویکرد توطئهگری است. لذا در این سطح مبارزه در جریان است. در اروپا نیز نه تنها کوردهای روژهلات کوردستان، بلکه بسیاری از احزاب و جریانات ایرانی که در اروپا نمایندگی و حضور دارند، درباره حمایت از رهبر آپو صحبت کردند. اینها برای آزادی رهبر آپو مهم است. هر شخصی که فکر رهبری را بشناسد، به مبارزه علیه اقتدارگرایی پیوسته است. در اروپا برای شناساندن افکار رهبر آپو تلاشهای خوبی انجام گرفت.
پس از آن کنفرانسهای زیادی انجام شد، مخصوصا با هماهنگی پژاک یک کنفرانس درباره انقلاب زن زندگی آزادی انجام شد. در این نشست نمایندگان تمام خلقهای ایرانی از بلوچ و عرب گرفته تا کورد و فارس و آذری در آن حضور داشتند. روشنفکران و نمایندگان شمار زیادی از جریانات نیز در آن حضور داشتند و تاثیرگذار هم بود. یعنی یک اقدام جدی در راستای اتحاد خلقهای ایران بود. سیستمی که رهبر آپو بهعنوان راه حل معضلات ایران ارائه کرده، کنفدرالیسم دموکراتیک بوده است. در این کنفرانس در فضایی دوستانه درباره ایدههای رهبر آپو نیز صحبت کردند و آن را ارزشمند دانستند. سبب اتحاد خلقها و طرح برنامه کاری مشترک شد. رهبری در این راستا بسیار زحمت کشیده است. خلق کورد تنها با اتحاد میتواند مسائلش را حل و فصل نماید. لذا کنفرانسی که بهعنوان نماینده خلق کورد در اروپا برگزار گردید موثر واقع شد. خلق کورد در روژهلات چه مشکلاتی دارد و راه حلش چیست. در مقابل خلق کورد چگونه میتواند در برابر جبهه متخاصم که بر اساس نابودگری و اشغال کوردستان متحد شده، جبهه مشترک و دموکراتیکش را بسازد و مبارزاتش را جلو ببرد. در این زمینه اقداماتی انجام شد.
برای حل مسئله زن و در راستای انقلاب زن زندگی آزادی، چندین نشست و کنفرانس برگزار شد. یک مشکل اساسی دیگر در روژهلات کوردستان مسئله نابودی طبعیت است. در این زمینه نیز بر مبنای افکار رهبر آپو کنفرانسی برگزار شد و از نحوه تشکیل یک جامعه حافظ محیط زیست صحبت شد. یعنی این نگرش را چگونه میتوان ایجاد کرد. چگونه میتوان در مقابل رویکرد غارتگر و سودپرست ایستاد و مبارزه کرد. اینها ارزیابی شدند و مهم هستند.
موضوع دیگر که ما با جنگ جهانی سوم از آن گفتهایم؛ جنگ اسرائیل و حماس و جنگ روسیه و اوکراین است که این روند در کوردستان با شدت ادامه دارد. رهبری قبلا برای پیشگیری از وقوع این جنگها تحلیلات خود را اعلام نمود. وی این جنگها را مابین خلقها و نیروهای حاکم بر آنان معرفی نمود که بر اساس منافع دولتها و طبقات حاکمه انجام میشوند و قربانی اصلی این جنگها نیز زنان، کودکان، جوانان، سالخوردگان و خلقهایند. لذا رهبری خواست مانع از این جنگها شود؛ زیرا این جنگها نتیجه ذهنیت مدرنیته سرمایهداری است.
سیستم مدرنیته سرمایهداری دولت-ملتها را درست کرده و سپس آنان را تجزیه میکند. یعنی همواره بحران مابین خلقها را تشدید میکند و با ایجاد دولتهای کوچکتر، بحرانها را عمیقتر میکند. یعنی بهجای اینکه خلقها بتوانند بهشیوه مشترک و دموکراتیک در کشوری که زندگی میکنند، حقوق همدیگر را بهرسمیت بشناسند، آنان را به جان هم میاندازند. رهبر آپو برای ممانعت از تعمیق بحران و وقوع جنگها سیستم کنفدرالیسم دموکراتیک و مدرنیته دموکراتیک را ارائه داد تا خلقها در چهارچوب این سیستم خود را سازماندهی کنند و بهطرزی دموکراتیک زندگی کنند. همزیستی خلقها به شیوه دموکراتیک مانع از وقوع جنگها خواهد شد. این جنگها قربانی فراوان در پی داشته است و افراد غیرنظامی زیادی کشته میشوند. جنگ حاکمان و دولتهاست اما خلقها قربانی آنهایند. لذا ایستادن در مقابل این جنگها، صیانت از سیستم بدیل؛ سیستم کنفدرالیسم دموکراتیک و الگوی جامعه دموکراتیک، میتواند مانع از وقوع این جنگها گردد و نیز میتواند به سیستم نسلکشی و انزوای امرالی پایان دهد و هم توطئه علیه خلقها را خنثی نماید.