دهوک در قتل، خودکشی، فقر و بیکاری رتبه نخست را داراست

قتل و خودکشی در استان دهوک تحت حاکمیت پارت دمکرات کوردستان همچنان در حال افزایش است. در نخستین هفته سال ٢٠٢١ حداقل ۶ مورد و در سال ٢٠٢٠ هم ٧١ مورد قتل و خودکشی زنان و مردان در این استان ثبت شده است.

رسانه‌های پ.د.ک تلاش می‌کنند که زندگی مردم دهوک و بادینان را سرشار از خوشگذرانی و الگویی برای تمامی جنوب کوردستان نشان دهند. پ.د.ک از سال ١٩٩١ تمامی پتانسیل خود را برای سیاه‌نمایی علیه مناطق دیگر جنوب کوردستان و تبلیغات کذب در مورد رفاه ساکنان دهوک به کار گرفته است. اما آمارها چیز دیگری می‌گویند. داده‌های آماری ماهیت جنگ روانی پ.د.ک علیه ملت کورد را افشا نموده‌اند.

با نگاهی به آمارهای میدانی می‌توان فهمید که دهوک برخلاف تبلیغات رسانه‌های پ.د.ک نه بهترین منطقه جنوب کوردستان که از بدترین مناطق می‌باشد. ساکنان دهوک و بهدینان با ده‌ها بحران سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دست به گریبان هستند.

برپایه آمارهای رسمی ساکنان دهوک و بادینان از فقیرترین، بیکارترین و بی‌درآمدترین ساکنان جنوب کوردستان و تمام عراق هستند. آزادی بیان و روزنامه‌نگاری و رسانه هم در دهوک از بدترین مناطق تمامی عراق است. سرکوب، فشار، دستگیری و بازداشت‌های خودسرانه شهروندان از سوی نیروهای امنیتی پ.د.ک افزایش یافته است. کوچ جوانان دهوک و بادینان به کشورهای غربی قابل مقایسه با هیچکدام از مناطق دیگر جنوب کوردستان و عراق نیست. حاکمیت پارت دمکرات کوردستان بر استان دهوک بجز فلاکت، ویرانی، فقر، سرکوب و اشغالگری دستاورد دیگری را به همراه نداشته است. به همین دلیل میزان قتل و خودکشی در این منطقه هم قابل مقایسه با مناطق دیگر جنوب کوردستان نیست. در سایه حاکمیت بارزانی‌ها خودکشی در دهوک به پدیده‌ای روزمره مبدل شده است.

این آمارها از سوی منابع رسمی جنوب کوردستان منتشر شده‌اند و از وخامت وضعیت ساکنان مظلوم و ستمدیده دهوک و بادینان خبر می‌دهند.

- در هفت روز نخست سال ٢٠٢١، سه زن جوان که دو نفر آنان ایزدی بوده و همچنین دو پسر جوان و یک مرد ٧٠ ساله در استان دهوک دست به خودکشی زده‌اند.

- در سال ٢٠٢٠ حداقل ٧١ زن و مرد در دهوک یا به قتل رسیده و یا خودکشی کرد‌ه‌اند، ده‌ها زن و مرد دیگر دست به خودکشی زده و نجات داده شده‌اند.

- به نقل از آمار سازمان پناهندگان وابسته به سازمان ملل متحد و بانک جهانی، سال ٢٠٢٠ میزان فقر در جنوب کوردستان به ٢۶ درصد رسیده است که دهوک در صدر این لیست قرار دارد. این در حالیست که بنابر گزارش منتشر شده سازمان 'پنجره عراق برای اطلاعات دیجیتال' در سال ٢٠٢٠ میزان فقر در دو استان سلیمانی و هلبجه تنها ۴ و نیم درصد است.

- میزان بیکاری در دهوک بیشتر از تمامی مناطق دیگر جنوب کوردستان حتی مناطق تحت حاکمیت دولت عراق از جمله کرکوک است. به این ترتیب که میزان بیکاری در دهوک ٨ و نیم درصد و در کرکوک ٧.۶ درصد می‌باشد. پس از این دو شهر هولیر با ۶.٧ در رتبه سوم قرار دارد. اگر چه یک مرکز دیگر میزان بیکار در دهوک را ١۴ درصد اعلام کرده و می‌گوید که پس از پندمی کرونا تعداد ۵٠ هزار جوان دهوک بیکار شده‌اند.

- میزان پناهندگان از دهوک و بادینان در تمامی دیگر استان‌‌های عراق بیشتر است. جوانان دهوک هیچ امیدی به فردای بهتر در سایه حاکمیت پ.د.ک ندارند. در سال ٢٠٢٠ بیش از ١۵ هزار جوان جنوب کوردستان راه آوارگی در کشورهای اروپا را برگزیده‌اند که در این میان جوانان دهوک در رتبه نخست جای گرفته‌اند. در سه ماهه پایانی سال ٢٠٢٠، حداقل ۵٠٠ جوان استان هولیر، حداقل ١۵٠٠ جوان اهل استان دهوک و ١٢٠٠ جوان اهل استان سلیمانی و ۵٠٠ جوان استان هلبجه جلای وطن کرد‌ه‌اند.

- در مجموع بیش از ٣۴ هزار شهروند جنوب کوردستان و عراق در سال ٢٠٢٠ به اروپا کوچ کرد‌ه‌اند که از این تعداد ٣۵ جوان کورد در دریا غرق شده‌اند.

- بر پایه‌ی آمارها طی سال‌های ٢٠١٩ و ٢٠٢٠ میزان خودکشی در کمپ‌های پناهندگان در دهوک و بادینان ۴٧ درصد افزایش یافته‌اند. در هفته اول سال ٢٠٢١ حداقل ۴ زن و جوان ایزدی پناهنده در استان دهوک دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داده‌اند.