درشهر آمد برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان راه‌حل‌ سیاسی برای مسئله‌ی کورد فراخوان ‌دا‌ده شد

در شهر آمد، در نشست اعلام برنامه‌های نوروز ۲۰۲۴ برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، راه‌حل‌ سیاسی برای مسئله‌ی کورد فراخوان ‌دا‌ه شد.

براساس اعلام برنامه‌های نوروز ۲۰۲۴، نوروز امسال در صدها مرکز برگزار خواهد شد که از این تعداد ۵۷ محل آن مرکزی خواهد بود.

مراسم نوروز امسال در ۱۵ مارس در منطقه‌ی دپی‌ خارپیت آغاز خواهد شد که محل تولد یکی از کادرهای پیشگام حزب کارگران کوردستان (پکک) مظلوم دوغان است.

کنگره‌ی جامعه‌ی دمکراتیک (ک‌ج‌د)، جنبش زنان آزاد (ت‌ژ‌آ)، حزب مناطق دمکراتیک (د‌ب‌پ) و حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها (دَم پارتی) در مرکز فرهنگی دجله فرات، کنگره‌ی مطبوعاتی را برگزار کردند و برنامه‌های نوروز ۲۰۲۴ را اعلام نمودند. محل برگزاری کنگره با پرچم نوروز مزیین شده بود.

پس از آن‌که بدران اوزتورک ریاست مشترک ک‌ج‌د برنامه‌های نوروز را قرائت کرد، دیلان گوونچ از فعالین ت‌ژ‌آ به سخنرانی پرداخت.

دیلان گوونچ به این اشاره کرد که نوروز برای خلق‌های مزوپوتامیا به معنای تجدید و نو شدن است و در ادامه گفت: «این تجدید و نو شدن همزمان به معنای مقاومت علیه حاکمیت ظالم است. این نیز به این معناست که در هر جایی که ظلم و ستم وجود داشته باشد، در آن‌جا مقاومت باشکوه وجود دارد. از نوروز امسال در حالی استقبال می‌کنیم که علیه زنان و خلق‌ها فشار زیادی وجود دارد. در حالی به استقبال نوروز می‌رویم که انزوا علیه آقای اوجالان و تمامی زندانیان وجود دارد.»

چیدم کلچگون اوچار ریاست مشترک د‌ب‌پ اعلام کرد که تا مسائل کورد به صورت اجتماعی حل نگردد هیچ مسئله‌ای حل نخواهد شد و گفت: «حدود ۲۵ سال است که آقای عبدالله اوجالان در امرالی تحت انزواست. این انزوا برای این کشور چه سودی در پی داشت؟ هیچ سودی برای این کشور در پی نداشته است. اگر انزوا پایان یابد در کشور صلح و امنیت برقرار خواهد شد. به عنوان مبارزه باید به انزوا پایان دهیم، آزادی آقای اوجالان را تأمین نماییم. همان‌گونه که در ۸ مارس گفتیم، در نوروز نیز اعلام می‌کنیم که ‘حل مسائل کورد به آزادی آقای اوجالان گره خورده است.’ ایجاد کشوری دمکراتیک به آزادی آقای اوجالان گره خورده است، برای این منظور نیز مبارزاتمان را ارتقاع می‌دهیم.»

تولای حاتم اوغوللاری ریاست مشترک دَم پارتی بر راه‌حلی دمکراتیک تاکید کرد. در ادامه به اعتصاب غذای زندانیان و فعالیت تحصن برای عدالت توجه کرد و گفت: «باید مشکلات و مسائل کورد از طریق صلح و دمکراتیک حل شوند.»