تصویر

در کرکوک یاد شهید سوران مامَه حَمه گرامی داشته شد

یاد شهید قلم، سوران مامه حمه در ۱۶مین سالگرد به قتل رسیدنش بدست حزب دمکرات کوردستان ‌(پ‌د‌ک) و خانواده‌ بارزانی، در کرکوک گرامی داشته شد.

یادبود شهید سوران مامه حمه

۱۶سال قبل در شهر کرکوک روزنامه‌نگار جسور و جوان، سوران مامه حمه از سوی نیروهای خانواده بارزانی مورخ ۲۱ جولای ۲۰۰۸ در مقابل خانه خود به قتل رسید. اما تاکنون مجرم این قتل تروریستی مجازات نشده است. پس از شهادت سوران مامه حمه، به دلیل جسارت و زنده‌بودن قلم او، عنوان ‌«شهید قلم» برای او برگزیده شد.

امرو در ساعت ۱۰ صبح، در مقابل قلعه کرکوک طی مراسمی با مشارکت خانواده آن شهید، بسیاری از روزنامه‌نگاران، کنشگران و شخصیت‌های روشنفکر شهر، یاد شهید سوران را در ۱۶مین سالگرد شهادتش،‌ گرامی داشتند.

‌«پ‌د‌ک، سوران را به قتل رساند»

برادر شهید سوران، فرمان مامه حمه درباره شهادت برادرش با خبرگزاری ‌فرات ‌(ANF) مصاحبه کرد و گفت‌: ‌«ما به مثابه خانواده شهید سوران، از تمام روزنامه‌نگاران، خانواده‌ها و آزادی‌خواهان تشکر می‌کنیم. امروز ۱۶مین سالگرد به قتل رساندن سوران می‌باشد، اما پرونده قتل او تاکنون هیچ پیشرفتی را به خود ندیده است. تبهکاران سلطه آک‌پ که با زور خود را به حکومت تحمیل می‌کنند، سوران را به قتل رساندند. تا این زمان نیز هیچ کاری برای آشکار شدن قاتلان برادر من صورت نگرفته است.‌»

‌«قبل از شهادتش،‌ پ‌د‌ک او را تهدید به مرگ کرده بود»

برادر سوران مامه حمه بیان داشت که‌: ‌«برادرم سوران بصورتی آشکار به ما گفته بود که ‌«تبهکاران پ‌د‌ک و خانواده بارزانی به نام شبح‌های پارتی، من را به مرگ تهدید کردند». ما نیز به مثابه خانواده او حزب دمکرات کوردستان ‌(پ‌د‌ک) را متهم می‌دانیم. اگر پ‌د‌ک بی‌تاوان بود، در میان این ۱۶سال قاتلان سوان مامه حمه را دستگیر کرده و از این اتهام خود را رها می‌کرد.‌»

در پایان سخنان خود، فرمان مامه حمه گفت‌:‌‌ ‌«پیام ما به مثابه خانواده شیهد، روسیاهی برای قاتلان و تروریست‌ها و کسانی که از آزادی مانع می‌شوند، می‌باشد. تا کنون نیز روزنامه‌نگاران بسیاری در بهدینان در زندان هستند. زندانی ‌کردن روزنامه‌نگاران بهدینان به مثابه همان لحظه‌ای است که شهید سوران را به قتل رساندند.‌‌»

روزنامه‌نگار و کنشگر عرصه قتل‌عام، هیمن حسیب نیز یاد شهید سوران مامه حمه را گرامی داشت و گفت‌: ‌« ۱۶سال از قتل شهید سوران مامه حمه می‌گذرد. امروز ما به مثابه یک گروه گنشگر و روزنامه‌نگار با خانواده این شهید همکاری کردیم تا چنین مراسمی را برای یادبود شهید سوران برگزار نماییم.‌»

شهید سوران مامه حمه ‌(شهید قلم)

سوران مامه حمه در سال ۱۹۸۷ در شهر کرکوک متولد شد. او روزنامه‌نگار مستقل مجله لَوین بود و سه سال در این مجله کار کرد. دو ماه قبل از به قتل رسیدنش، او را به مرگ تهدید کرده بودند. به قتل رساندن وی پس از انتشار چند مقاله او در روزنامه‌ها و جملات صورت گرفت، مقالاتی مانند مشخص شدن دختر شایسته کوردستان که در روزنامه هاوولاتی منتشر شده بود و در آن، مشخص شدن همسر بارزانی را درخواست کرده بود و یا گزارش او درباره ارتباطات مسئولان حکومتی شهر کرکوک با فاحشه‌های این شهر. عده‌ای مجله را به مثابه دلیل قتل او مطرح می‌کنند. سوران مامه حمه در روز ۲۱ جولای سال ۲۰۰۸ در مقابل خانه خود در شهر کرکوک از سوی مسلحین پ‌د‌ک و خانواده بارزانی به قتل رسید.

نوشتارهای سوران مامه حمه اکثرا درباره خیانت و فساد حکومت اقلیم کوردستان بود. در نوشتارهای خود از این مورد بحث می‌نماید که خیانت در حکومت اقلیم کوردستان به یک فلسفه و فاکتوری برای ماندن‌ آنان در حکومت مبدل شده است. برای مثال، می‌گوید‌‌‌: ‌«آن کسانی که امروزه خود را به مثابه سیاستمدار و صاحبان کار و کنش‌های کوردی در اقلیم می‌دانند، آیا درباره خود فکر کرده‌اند که بجز قتل کوردها،‌ خیانت ملی، بردگی و جاسوسی برای کشورهای همسایه و جهان، در تاریخ برای جنبش رهایی‌بخش کوردها چه کار دیگری انجام داده‌اند‌‌؟»