در مراسم نوروز رحا ده‌ها هزار نفر جمع شدند: بدون رهبر زندگی میسر نیست

شور و‌ اشتیاق نوروز ده‌ها هزار نفر را در رحا جمع کرد، در این مراسم تاکید شد: «خلق خواهان رهبر خود است، از طریق مقاومت انزوا را برمی‌چینیم.»

مراسم نوروز در رحا با شعار «بپاخیز، زمان آزادی و پیروزی است» در میدان ۱۱ آوریل با شرکت هزاران نفر برگزار ‌شد. شهروندان با پوشیدن لباس کوردی و در دست داشتن پرچم سبز و سرخ و زرد به میدان برگزاری نوروز رفتند.

شهروندان آواز خواندند و شعارهای «زنده باد مقاومت زندان» و «ژن، ژیان، آزادی» و «زنده باد نوروز» و «زنده باد رهبر آپو» را سردادند. همچنین پلاکارد «بپاخیز، زمان آزادی و پیروزی است» و «نوروز مبارک باد» را نصب کردند.

محمد اوجالان برادر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و اعضای مادران صلح در رحا، عایشه چیچک خواهر یکی از نمادهای مقاومت روزه‌ی مرگ ۱۴ جولای، علی چیچک در این مراسم حضور داشتند.

صالحه آیاتا‌ به نمایندگی از جنبش زنان آزاد (ت‌ژ‌آ) اعلام کرد که زنان کورد از طریق ایدئولوژی خود به پیشگام و نمونه تبدیل شدند ‌و در ادامه گفت: «این ایدئولوژی انزوای امرالی را خواهد شکست، عید نوروز به ویژه بر زنان زندانی کورد مبارک باد. این قیوم‌ها را برخواهیم داشت و بە خانەهایشان خواهیم فرستاد و از طریق سیستم ریاست مشترک شهرداری‌ها را اداره خواهیم کرد. این قرن به قرن زنان مقاومت کننده تبدیل خواهد شد.»

سپس عمر اوجالان نماینده‌ی پارلمانی حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها (دَم پارتی) گفت: «نوروز بر آقای عبدالله اوجالان مبارک باد. خلق رحا این‌جا هستند. راه راست را می‌رویم. روح سید رضا و شیخ سعید و قاضی محمد شاد باد. در هر چهار بخش کوردستان جنگ وجود دارد. راه امرالی را باز کنید تا آقای اوجالان سخن بگوید و راه‌حل‌ حاصل شود. خلق نیز خواستار باز شدن راه صلح است. می‌خواهیم در سرزمین کوردستان به صورت آزاد و از طریق خواهری و برابری به زندگی ادامه دهیم. برای این منظور نیز مخاطب امرالی است. مخاطب آقای اوجالان است.»

سیری ثریا اوندر‌ نماینده‌ی پارلمانی دَم پارتی از حوزه‌ی انتخاباتی استانبول، به سبب نامساعد بودن وضعیت سلامتی خود در مراسم حضور نیافت اما پیامی ویدئویی برای این مراسم ارسال کرد.

همچنین سیاستمدار کورد عثمان بایدمیر پیامی ویدئویی ارسال کرد و نوروز را به همگان تبریک گفت.

این مراسم با آواز و پایکوبی ادامه یافت.