تصویر

در روستای سید جَژنی ذرت کشت می‌شود

دلشاد علی که از اهالی روستای سید جَژنی است و در روستای خود به کار کشاورزی مشغول است، می‌گوید: «هر ساله در روستای خود محصول زیادی می‌کاریم، امسال هم ذرت کاشتم، اما هیچ گاه حکومت به ما کمک نمی‌کند.»

دلشاد علی احمد

دلشاد علی احمد از اهالی روستای سید جَژنی از توابع کفری منطقه گرمیان است. در روستای سید جَژنی بین ۴۰ تا ۵۰ خانه وجود دارد و بیشتر مردم روستا به کشاورزی مشغول هستند. دلشاد علی در مورد کاشت ذرت در روستای خود با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

دلشاد علی احمد درباره کشت ذرت گفت: «از ماه هفتم تا ماه هشتم فصل کاشت ذرت است، ذرت هزینه زیادی می‌خواهد و گاهی آفت‌زده می‌شود.

زمان کاشت بذر ذرت از اول ماه هفتم شروع می‌شود و تا اول ماه هشتم ادامه دارد و اگر بذر بعد از آن زمان کاشته شود، محصول خوبی نخواهد داشت. اگر خاک خوب باشد، نیازی به آفت‌کش‌های شیمیایی نیست، اما اگر خاک بد باشد، نیاز به داروهای شیمیایی وجود دارد.»

دلشاد علی احمد در ادامه سخنان خود گفت: «در ابتدا بعد از کاشت بذر ذرت باید شش تا هفت ساعت آبیاری کرد تا از بین نروند و بعد از یک ماه چون ذرت در حال رشد است باید آن را به مدت پنج ساعت آبیاری کرد.»

برای هر جریب شش تا هفت کیلو دانه ذرت لازم است. هزینه ۲۰ کیلو دانه ذرت۲۲۰ هزار دینار است. ذرت در محیط گرم می‌رسد، در سرما دانه‌هایش بزرگ نمی‌شوند. بعد از یک ماه و نیم می‌رسد. این نوع ذرت سیلاج نامیده می‌شود و به عنوان خوراک حیوانات استفاده می‌شود.

ما مشتریان ویژه‌ای داریم، امسال تقاضا برای ذرت زیاد است، کارخانه‌ای در کلار وجود دارد که این ذرت را به خوراک برای ماهی‌ها تبدیل می‌کند. حکومت هیچ وقت به ما کمک نمی‌کند.»

«پروژه‌های زیادی وجود دارد، اما حکومت به ما کمک نمی‌کند و مانع ایجاد می‌کند»

دلشاد علی احمد در پایان سخنان خود با بیان اینکه سه تا چهار سال است که در روستایشان ذرت کاشته می‌شود، ادامه داد: «ما سه چهار نفری در این روستا هستیم که ذرت می‌کاریم، خیلی‌ها دوست ندارند ذرت بکارند. الان زمان برداشت ذرت است. بخاطر اینکه با دست قابل برداشت نیست با کمباین‌ها آن را برداشت می‌کنیم.

در واقع حکومت هیچ کمکی به ما نمی‌کند. اگر آفت‌کش، گازوئیل و بذر ذرت را با قیمت ارزان به ما بدهد، می‌توانیم کارهای زیادی انجام دهیم. پروژه‌های زیادی وجود دارد اما حکومت کمکی به ما نمی‌کند و مانع ایجاد می‌کند.»