در سلوپی علیه جنگ راهپیمایی انجام شد‌: مخاطب امرالی است

ریاست مشترک کل د‌ب‌پ، کسکین بایندر در راهپیمایی ۱ سپتامبر در منطقه سلوپی سخنرانی کرد و گفت‌: ‌«خلق کورد با مبارزه خود مخاطب و راه را نشان می‌دهد. راه رهیافت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان است. مخاطب نیز امرالی است.»

۱ سپتامبر روز جهانی صلح

در منطقه سلوپی شرنخ، به مناسبت ۱ سپتامبر روز جهانی صلح، جشن برگزار شد و پس از انجام مراسم جشن در پایانه مرزی خابور راهپیمایی آغاز شد. راهپیمایی به پیشاهنگی دم پارتی و د‌ب‌پ از محله کِزِر آغاز شد. ریاست مشترک کل د‌ب‌پ، کسکین بایندر، نمایندگان پارلمان از حزب دم پارتی شهر شرنخ، مردین و سِرت، کنشگران ت‌ژآ، مجلس مادران صلح، اعضای مجلس جوانان دم پارتی و هزاران شهروند مشارکت کردند.

در این راهپیمایی پلاکارت‌هایی با عناوین ‌«در مقابل جنگ، صلح،  در مقابل انزوای تحمیلی، مبارزه، در مقابل اشغالگری، مقاومت»، ‌«مُرده‌باد خیانت، زنده‌باد کوردستان»، ‌‌«ژن ژيان آزادی» و ‌«مبارزه زنان در همه جا وجود دارد» برافراشته شدند.

پس از برگزاری جشن، در پایانه مرزی خابور راهپیمایی انجام شد. ریاست مشترک کل د‌ب‌پ، کسکین بایندر در این بیانیه‌ای که پس از راهپیمایی داده شد سخنرانی کرد. بایندر اشاره کرد که هر جایی از منطقه بوتان ۴۰ سال است که میدان جنگ می‌باشد. بایندر بیان کرد که خلق کورد با مطالبه صلح،‌ آزادی و برابری مبارزه می‌کنند و گفت‌: ‌«ما به همین علت در جایی هستیم که جنگ در آن به وقوع می‌پیوندد. ما در اینجا فراخوان صلح و آزادی را می‌دهیم. در کوردستان و جهان، رنگ جنگ علیه خلق‌ها تحمیل می‌شود. اما ما علیه رنگ جنگ، از رنگ آزادی و صلح دفاع می‌کنیم.»

‌«۴۰ سال است که خلق کورد مبارزه را گسترش می‌دهد»

بایندر ابراز کرد که حکومت اکنون از جنگ‌های جهانی سوم بحث می‌کند و گفت‌: ‌«اما رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ۲۵ سال است که از این امر بحث می‌کند. می‌گوید اگر حکومت‌ها در جغرافیای خاورمیانه برای رهیافت تلاش نکنند، خاورمیانه به جهنم تبدیل می‌شود. امروز نیز حکومت این منطقه را به منطقه‌ جنگی متحول کرده است و جنگ ‌جهانی سوم جریان دارد. خلق کورد ۴۰ سال است که مبارزه را گسترش می‌دهد. برای خلق‌های خاورمیانه نیز راه برابری،‌ صلح و آزادی را نشان می‌دهد. امروز در کوردستان و ترکیه صدها هزار نفر مبارزه صلح و آزادی را انجام می‌دهند.‌»

‌«رهبر خلق کورد برای صلح پیشاهنگی می‌کند»

بایندر بیان کرد که نیروهای هژمونیک جنگ را به خلق‌ها تحمیل می‌کنند و گفت‌: ‌«مرگ و غارت را تحمیل می‌کنند. اما در سراسر جهان تنها یک رهبر وجود دارد که برای مبارزه صلح پیشاهنگی می‌کند. او نیز جناب عبدالله اوجالان است. ۲۵ سال است که برای صلحی شرافتمندانه، برای صلح و آزادی خلق کورد تلاش می‌کند. اما ما در این میدان می‌بینیم که علیه مطالبه صلح و آزادی جنگ در جریان است. حکومت آک‌پ-م‌ه‌پ چه در کوردستان و چه در ترکیه برای صلح مانع می‌باشد.‌»

‌«راه رهیافت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان است»

بایندر گفت‌‌: ‌«در دفتر ظالمان و اشغالگران رهیافت وجود ندارد.» و اینچنین ادامه داد‌: ‌«اما میلیون‌‌ها نفر از انسانیت دفاع می‌کند. به همین دلیل ما می‌گوییم، رهیافت، آزادی،‌ صلح و برابری. علیه این درخواست هیچ حکومتی نمی‌تواند ایستادگی کند. هر اندازه هم که مانع‌تراشی کنند، چیزیکه پیروز خواهد شد مطالبه صلح و آزادی است. به همین علت این سیاست‌های تحمیل انزوا توسط حکومت موفق نخواهند شد. خلق کورد با مبارزه خود،‌ مخاطب و راه را نشان می‌دهد. راه رهیافت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان است. مخاطب نیز امرالی است. تا زمانیکه این انزوای تحمیلی از میان برداشته شود. ما در هر عرصه‌‌ای، مبارزه خود را گسترش می‌دهیم.‌»

خیانت پ‌د‌ک

بایندر به خیانت حزب دمکرات کوردستان ‌(پ‌د‌ک) که با دولت اشغالگر ترکیه برای اشغال باشور کوردستان همدستی می‌کند، واکنش نشان داد و سخنان خود را اینچنین به پایان رساند‌: ‌«همدستان این جنگ وجود دارند. همدست آنان نیز پ‌د‌ک است که در باشور کوردستان می‌باشد. بدلیل همدستی آن‌ها هزاران قهرمان خلق کورد به قتل رسیدند. ۲ زن کورد روزنامه‌نگار به قتل رسیدند. جوانی اهل باشور کوردستان دیروز در استانبول به قتل رسید. بخوبی بدانید که کوردهای شرافتمند را هم در استانبول و هم در اقلیم فدرال کوردستان به قتل می‌رسانند. کسانیکه راه را برای این نسل‌کشی‌ها باز می‌کنند، همدستان این جنگ هستند. ما خلق خود در باشور کوردستان را چنین فرامی‌خوانیم‌؛ پ‌د‌ک همدست این خیانت است. به همین‌ علت مسئولیت این امر برعهده شما است، برعهده همگان است. این بار بر عهده تمامی ما می‌باشد.‌»