در یک ماه ۵۵ کولبر قربانی و ۵۴ فعال روژهلات کوردستان نیز دستگیر شده‌اند

در ماه بهمن ۵۵ کولبر در مناطق مرزی روژهلات کوردستان قربانی شده‌اند، ۱۰ زندانی کورد نیز اعدام شده‌اند، دو زندانی سیاسی به حکم اعدام محکوم شده‌ و ۵۴ فعال نیز دستگیر شده‌اند.

براساس شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان در ماه بهمن حداقل ۳ کولبر با شلیک مستقیم نیروهای ایران در مناطق مرزی پاوه، سقز و بانه کشته شده‌اند و کولبر دیگری نیز در مرز نوسود در پی شلیک نیروهای مرزبانی عراق کشته شده است و در مناطق مرزی مریوان نیز یک کولبر بر اثر سرما جان خود را از دست داده است.

همچنین دست‌کم ۳۸ کولبر در نتیجه ضرب و شتم و تیراندازی توسط نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در مناطق مرزی استان‌های کرماشان، ارومیه و کوردستان زخمی شدند که ۳ نفر از آنها کودک هستند. ۲ کولبر نیز توسط نیروهای مرزبانی عراق در مناطق مرزی این کشور با ایران زخمی شدند. ۸ کولبر در تصادفات جاده‌ای و ۲ کولبر نیز به دلیل سقوط از ارتفاع در مسیر کولبری مصدوم شده‌اند.

در رابطه با اجرای حکم اعدام در این ماه اشاره شده است که ۱۰ زندانی کورد که ۴ نفر از آن‌ها زندانی سیاسی ‌و ۱ نفر نیز فعال دینی و ۵ نفر دیگر نیز به اتهام‌هایی همچون مواد مخدر و قتل به حکم اعدام محکوم و حکم آن‌ها اجرا شده است.

در ماه بهمن همچنین دو زندانی سیاسی کورد به نام‌های یوسف احمدی و محمد خضرنژاد به اعدام محکوم شده‌اند.

شبکه‌ی‌ حقوق بشر کوردستان در گزارش خود به پرونده‌ی وریشه مرادی (جوانا سنه) عضو جمعیت زنان آزادی کوردستان (کژار) اشاره کرده است که پس از دستگیری به دادگاه برده شده و وی به بغی محکوم شده است، همچنین وریشه مرادی امکان دارد با حکم سنگینی محکوم شود.

در بخش دیگری از این گزارش به این اشاره شده است که در ماه بهمن دست‌کم ۵۴ شهروند و فعال سیاسی و مدنی کورد دستگیر شده‌اند و ۱۲ فعال با احکام مختلف روبرو شده‌اند.

در ادامه‌ی گزارش به این اشاره شده است که یک جوان ۱۸ ساله اهل ایلام به اسم محمد کمیل زندخانی‌ که در جریان قیام ژن، ژیان، آزادی دو بار دستگیر شده بود، پس از اطلاع از صدور حکم ۱۳ سال حبس و تهدید نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران، در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ از ساختمان شش طبقه محل زندگی‌اش خود را به پایین پرت کرد و جانش را از دست داد.

بخش دیگر گزارش شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان به به نقض آزادی دین و باور در مناطق روژهلات کوردستان اختصاص یافته است و در این رابطه به دستگیری ۳ فعال دینی سنی در شهر بوکان اشاره شده است.

در ادامه‌ی گزارش شبکه‌ی‌ حقوق بشر کوردستان به ادامه‌ی قربانی شدن شهروندان مناطق مرزی روژهلات کوردستان توسط مین و مواد منفجره‌ی باقی‌مانده از جنگ ایران و عراق اشاره شده است و اعلام شده که انفجار مین در شهرستان گیلان غرب استان کرماشان باعث کشته شدن ۲ نفر و مجروحیت ۲ نفر دیگر شده است.

در رابطه با وضعیت کارگران نیز اعلام شده است که در شهرهای ارومیه و مهاباد و کرماشان ۴ کارگر بر اثر حوادث کار جان خود را از دست داده‌اند.