رسوایی تازه رژیم ترک؛ دستگیری ٣۵ عضو ه.د.پ با استفاده از اثر انگشت یک شهروند نابینا

پلیس دولت ترکیه در مرکز امنیتی حزو علیه یک شهروند نابینا دست به توطئه زده است و نوشته‌ای را توسط این شهروند نابینا مهر کرده که شکایت و اعلام جرم علیه ۳۵ عضو ه.د.پ است.

بی‌آبرویی رژیم ترکیه حد و مرزی ندارد. پلیس دولت ترکیه در منطقه‌ی حزو استان الیح شمال کوردستان یک دختر ۱۴ ساله با نام س.ی را تهدید کرده‌اند تا علیه پدرش پیش پلیس اعتراف کند. در نتیجه‌ی تهدیدهای پلیس س.ی در آگوست ۲۰۲۰ در مرکز پلیس حزو علیه پدرش اعتراف کرده است. پس از آن پلیس به پدرش حسن یالچین حمله کرده و وی را دستگیر کردند.

در آن زمان یالچین ۴ روز تحت بازجویی قرار گرفت و علی‌رغم اینکه اولین بار بود که حسن یالچین دستگیر می‌شد، اما پلیس حقوق وی را برایش مشخص نکرده است و برای وی وکیل هم گرفته نشده است. پس از دستگیری و تحقیقات، تعدادی برگه‌های کاغذ به حسن نابینا ارائه شده است و از او خواسته‌اند آنها را مهر کند.

این شهروند هم چون فکر می‌کرده است اینها گفته‌های خود او هستند، آنها را مهر کرده است. پس از این کارها حسن یالچین از مرکز پلیس به دادگاه منتقل شده و در آنجا با اتهام "پشتیبانی از سازمان" و "تبلیغ برای سازمان" به زندان خانگی محکوم شده است.

پس از مدتی آشکار شد که این کاغذهای مهر شده توسط شهروند نابینا در حقیقت شکایت و اعتراف علیه ۳۵ عضو و مسئول ه.د.پ است که اسم حزیمه آوجی رئیس مشترک شهرداری حزو نیز در میان آنها وجود دارد. دولت ترکیه نیز دستگیری و تحقیقات علیه این افراد را با اتهام "عضویت در سازمان" و "تبلیغ برای سازمان" آغاز کرده است و زمانی که این افراد اعتراض کرده‌اند، پلیس به آنها گفته است حسن یالچین علیه شما اعتراف کرده است.

حسن یالچین در مورد آنچه بر وی گذشته است گفت، بدون آنکه آن نوشته‌ها را برایم بخوانند من را مجبور کردند آنها را مهر کنم. او گفت، "آنها دختر کوچک مرا فریب داده و او را تهدید کرده‌اند تا علیه من اعتراف کند. چون دخترم برای این اعترافات سنش کم بوده است، پلیس از یکی از بستگانم استفاده کرده است و این بازی را به راه انداخته‌اند. چرا این کارها را علیه ما انجام می‌دهند؟ من در همه‌ی زندگیم اولین بار بود که دستگیر می‌شدم، آنها آن کاغذ را آوردند و مجبورم کردند تا آنرا مهر کنم. سپس افراد دیگری را دستگیر کرده‌اند و به آنها گفته‌اند "حسن یالچین علیه تو اعتراف کرده است". من را هدف قرار داده‌اند، اما من علیه هیچ کس اعتراف نکرده‌ام."