تصویر

دومین روز کنش در حمایت از پاده: تصمیم بر تعطیلی پاده سیاسی است

با پیشاهنگی اداره خودمدیریتی شنگال و نهادهای آن، در حمایت از پاده در مقابل ساختمان شورای عشایر شنگال در مرکز این شهر چادری برپا شد. فعالان اعلام کردند که تصمیم برای تعطیلی پاده سیاسی است و از عراق خواستند به خود بیاید.

دومین روز کنش حمایت از پاده

در ۶ اوت ۲۰۲۴، شورای عالی قضایی برای انتخابات عراق، حکم به تعطیلی پاده، جنبش آزادی و حزب جبهه مبارزه دموکراتیک صادر کرد. اعتراضات علیه این تصمیم همچنان ادامه دارد.

در این زمینه، اداره خودمدیریتی شنگال با هدف پشتیبانی از پاده، یک خیمه در مرکز شنگال برپا کرد. در روز دوم، نهادها و ادارات اداره خودمدیریتی شنگال همراه با صدها تن از مردم از این خیمه بازدید و نارضایتی خود را اعلام کردند.

«تعطیلی پاده نتیجه سفر اردوغان به عراق بود»

نعم بدل عضو کوردیناسیون تاژه با بیان اینکه همه می‌دانند پاده چه می‌کرد و دلیل تلاش برای تعطیلی آن چه بود، گفت: «از سال ۲۰۱۵ پاده در ۳ دور از انتخابات شوراهای محلی و مجلس شرکت کرده است. حزب ما نماینده اراده سیاسی ما بود، همه می‌دانند که دلیل تعطیلی پاده سیاسی است و این نتیجه ورود اردوغان به عراق بود.»

«به جای اینکه عراق از جامعه ایزدی تشکر کند، حزب آنها را تعطیل می‌کند»

نعم بدل همچنین گفت: «در سرتاسر عراق، هر دین، عقیده و ملتی می‌تواند خود را مدیریت کند و سیاست خود را داشته باشد. اما چرا عراق این اجازه را به ما به عنوان جامعه ایزدی نمی‌دهد، آیا عراق فراموش کرده است که این مردم در سال ۲۰۱۴ از خاک عراق محافظت کردند و اجازه ندادند که کل خاک عراق اشغال شود؟ به جای اینکه عراق از مردم و جامعه ایزدی تشکر کند، حزب آنها را تعطیل می‌کند. عراق بداند که هر کاری که بکند، نمی‌تواند اراده ما را تسلیم کند، ممکن است بتواند احزاب ما را تعطیل کند و علیه مردم ما تصمیم بگیرد، اما ما از نظر قانونی و مدنی با تمام قدرت در مقابل آنها خواهیم ایستاد و فعالیت‌هایمان را هر روز قوی‌تر می‌کنیم.»

نعم بدل عضو کوردیناسیون تاژه از عراق خواست این سیاست ناروا را در قبال جامعه ایزدی متوقف کند و گفت: «این سیاست عراق تحت فشار دولت ترکیه انجام می‌گیرد و قطعا برای منافع عراق و کابینه السودانی مضر است. ما به عنوان مردم ایزدی مخالف دولت عراق نیستیم، اما با سیاست اشتباه آن در قبال جامعه ایزدی مخالفیم. اگر عراق ما را به عنوان شهروند ببیند، ما نیز آن را به عنوان کشور خود خواهیم دید. اما اگر ما به عنوان شهروند در این کشور دیده نشویم ناچاریم از خودمان صیانت کنیم.»

«پاده یک حزب دموکراتیک است»

دخیل ابراهیم معاون رئیس مشترک هیئت اجرایی شنگال هم نظر خود را بیان کرد و گفت: «ما به عنوان اداره خودمدیریتی شنگال برای حمایت از حزب خود در مرکز شنگال خیمه برپا کرده‌ایم و این کنش به مدت ۳ روز ادامه خواهد داشت. پاده همانطور که از نامش پیدا بود، در سرتاسر شنگال به دلیل ماهیت دموکراتیکش شناخته شده بود. نه تنها مردم ایزدی در این حزب جای گرفتند، بلکه همه گروه‌های ساکن شنگال هم در آن جای داشتند. درب پاده به روی همه باز بود، اما این به مزاق دولت عراق خوش نیامد، بنابراین تصمیم به بستن آن گرفته شد.

عراق باید این تصمیم ناروا را متوقف کند چراکه این تصمیم بر علیه خلق است؛ این تصمیم علیه یک حزب دموکراتیک است. تعطیلی پاده سیاسی است و جدای از «فرمان» سال ۲۰۱۴ جدا نیست.»