فدائی نبرد جیلوی کوچک‌: زاگروس آواشین

زاگروس آواشین که از متینا تا شنگال،‌ از شنگال تا زاپ در بسیاری از عرصه‌ها، مقاومتی‌ بزرگ انجام داد،‌ ضربات سهمگینی به اشغالگران وارد ساخت و اجازه نداد که دشمنان به تونل‌های جنگی وارد شوند.

شهید زاگروس آواشین

در ماه می مقابل اشغالگران،‌ مقاومت کوهستان جیلوی کوچک گشترش می‌یابد. گریلا در برابر سربازان اشغالگر ترکیه عملیات‌های بسیار و موثری را انجام داد، گریلاهایی که در تونل‌های جنگی جیلوی کوچک می‌جنگیدند،‌ با هیجانی بسیار تدارک یک عملیات نو را می‌دیدند. در ۲۸ می ۲۰۲۱ پس از اینکه دشمن می‌خواست با سلاح‌های شیمیایی به گریلاها حمله کند، گریلاها برعلیه سربازان اشغالگر ترکیه یک حمله بسیار تاثیرگذار را انجام دادند. یکی از آن گریلاهایی که در آن عملیات شرکت داشته و برعلیه اشغالگران با روحیه‌ فدائی جنگید، گریلا زاگروس آواشین ‌‌(فردی مرگل) بود.

در کوردستان میهن‌دوستی ابتدا از خانواده آغاز می‌شود. ارتباطات مادر، پدر، خاک، همسایه،‌ عشیره‌، رفاقت، روستا و هم‌وطنی در زیر همان چتر جای می‌گیرد. خلق کورد دوستی‌خواه، جسور و جوانمرد است. برای همین هم خانواده‌های کورد به فرزندانشان عدالت، پاکی،‌ وفاداری و شجاعت را می‌آموزاند.

زاگروس آواشین در سال ۱۹۹۶ در روستای وارتنینس از توابع شهر موش در خانواده‌ای میهن‌دوست زاده شد. زاگروس آواشین که با پایبندی خود به ارزش‌های کوردی رشد کرد،‌ در همان سنین کودکی خود مبارزات آزادی را شناخت. زاگروس که ظلم و ستم دولت ترکیه برعلیه خلق کورد را قبول نمی‌کرد،‌ به دفعات دستگیر شده و شکنجه شد. زاگرس آواشین در برابر دشمان خشمگین بود. زاگرس آواشین که از شهادت دو پسرعموی خود بسیار متاثر شده بود، تصمیم گرفت که رویاهای کودکی خود را عملی کند و برهمین اساس در سال ۲۰۱۵ در ایالت خرزان به صفوف گریلا پیوست. بمانند اینکه آینده خود را دیده باشد، نام زاگروس آواشین را برای خود برگزید.

پس از گذشت مدت کوتاهی به مناطق حفاظتی مدیا می‌رود. پس از آنکه در آنجا آموزش‌های بنیادین را پشت‌سر می‌گذارد،‌ به همراه یک گروه گریلایی به شنگال می‌روند. زاگروس آواشین در مقابل حملات قتل‌عام تبهکاران داعش علیه خلق کورد در شنگال، مصممانه مقاومت کرد و در عملیات‌های موثر بسیار برعلیه تبهکاران داعش شرکت کرد. گریلا زاگروس که با رفقای خود تبهکاران داعش را از خاک مقدس بیرون انداختند،‌ در میان اهالی شنگال و کوردهای ایزدی از احترام بسیاری برخوردار بود و ایزدیان او را بسیار دوست می‌داشتند. پس از اینکه وظایف انقلابی خود را به صورت موفقیت‌آمیز به پایان رساند، دوباره به همراه یگان گریلایی خود به سوی کوهستان‌های کوردستان برگشته و به منطقه زاپ می‌رود.

تا آخرین گلوله مقاومت کرد

گریلا زاگروس که در جنگ منطقه زاپ و بخصوص در منطقه کوهستان‌رش نقش‌های مهمی را ایفا کرد، برای اینکه دشمنان اشغالگر نتوانند مستقر شوند، با روح فدائی به دشمن حمله کرد. گریلا زاگروس پس از آن که در منطقه زاپ مقاومتی بی‌نظیر نشان داد و ضربات سهمگینی به دشمن وارد آورد،‌ به تونل‌های جنگی که در منطقه جیلوی کوچک بود، وارد شد و در مدت کوتاهی در عملیات‌های آن تونل‌های جنگی شرکت کرده و علیه ارتش ترکیه تجربه‌‌ مقاومتی بزرگی را بدست آورد.

شهید زاگروس و روناهی در تونل‌ها به سپر تبدیل شدند

زمانیکه ارتش اشغالگر ترکیه در ۲۸ می ۲۰۲۱ خواست برعلیه تونل‌های جنگی جیلوی کوچک از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند، گریلا زاگروس آواشین به همراه رفیق خود روناهی خلیل عملیاتی را انجام دادند و ضرباتی سهمگین به دشمن وارد ساختند. گریلا زاگروس آواشین تا آخرین گلوله در مقابل دولت اشغالگر ترکیه جنگید و‌ به همراه رفیق روناهی خلیل به کاروان شهدا پیوستند. شهید زاگروس و روناهی برای اینکه دشمن وارد تونل‌ها نشود به سپرهای انسانی مبدل شدند. امروز هزاران رفیق ما برای اینکه شایسته آن شهدای قهرمان باشند، در هر عرصه‌ای برعلیه دشمنان اشغالگر مقاومتی بزرگ انجام می‌دهند.