فراخوان فوری: خطر قتلعام تازه‌ای شنگال را تهدید می‌کند

شورای خودمیریتی دمکراتیک شنگال فراخوان فوری منتشر کرده و اعلام نمود: شنگال در خطر فرمان جدیدی قرار دارد، باید همه‌ی نیروها و طیف‌های سیاسی برای حفاظت از جامعه‌ی ایزدی آماده باشند.

شورای خودمدیریتی دمکراتیک شنگال (MXDŞ) در مورد خطراتی که شنگال را تهدید می‌کنند، بیانیه‌ای منتشر کرد.

در این فراخوان آمده است: پس از توافق ۹ اکتبر [٢٠٢٠] که میان پ.د.ک و مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق تحت نظارت سازمان ملل انجام شد، تا به امروز مردم ما بپا خواسته و مبارزه می‌کنند، با هر روشی مقاومت کرده و فعالیتها و تجمعات دمکراتیک برگزار می‌کنند، از طرف دیگر خودمدیریتی نیز از همان ابتدا با حکومت، شخصیتهای برجسته، نیروهای نظامی و احزاب عراقی در حال دیدار است، تا به امروز ما تلاش کرده‌ایم تا مسئله را با گفتگو حل کنیم، اما متاسفانه مشخص است که می‌خواهند این توافق را در شنگال اجرا کنند.

در ادامه‌ی این فراخوان آمده است :

در حال تدارک برای انتقال ۱۰ هزار نیروی نظامی به شنگال هستند، می‌پرسید این نیرو برای چیست؟ زمانی که ما در مقابل تبهکاران مقاومت می‌کردیم، اینها کجا بودند؟ اکنون شنگال نیازی به نیروی مسلح خارجی ندارد، چون نیرویی که از دختران و پسران ایزدی تشکیل شده است، می‌تواند از شنگال حفاظت کند، در مقابل همه‌ی حملات خارجی و داخلی در جهارچوب دفاع مشروع خلقمان و دستاوردهایش از خلقمان دفاع کرده‌ایم، از افکار عمومی می‌خواهیم و اعلام می‌کنیم که ما خواهان جنگ نیستیم، اما در مقابل هر حمله‌ای علیه دستاوردهای خلقمان از حق دفاع مشروع استفاده می‌کنیم.

ما مضمون توافق را اینگونه تفسیر می‌کنیم:

۱- می‌خواهند اراده‌ی خلق ایزدی را از بین ببرند، همچنین نیروهای دفاعی را بی‌تاثیر کنند.

۲- می‌خواهند ایزدی‌هایی که با داعش جنگیده‌اند، را به زندان بیندازند.

۳- می‌خواهند به خانه‌ها حمله کرده و سلاح‌هایی را که با آن از مردم در برابر داعش دفاع کرده‌اند، آن هم زمانی که هیچ نیروی حکومتی اینجا نبود را از مردم بگیرند.

۴- می‌خواهند بر سر راه همه‌ی روستاها، شهرها و مسیرهای اصلی ایست و بازرسی ایجاد کرده و مردم را محدود کنند.

۵- از حالا همه‌ی مرزهای شنگال را محاصره کرده‌اند، می‌خواهند در کوهستان شنگال و مکان‌های مقدس ایزدی‌ها مانند چلمیران، شیبلقاسم، کچک لالیل و... هزار نیروی ویژه‌ی خود را که ناشناخته هستند، مستقر کنند.

۶- هدف آنها این است تا اعرابی را که از داعش حمایت کردند و سبب ربوده شدن و قتل‌عام خلقمان شدند را تحت عنوان بازگرداندن آوارگان در شنگال ساکن کنند.

در ادامه آمده است: اجرا کردن این بندها مانند ۷۵مین فرمان علیه جامعه‌ی ایزدی است، اکنون شنگال و مردم ایزدی با نام قانون با فرمانی دیگر مواجه می‌شوند. آنچه تبهکاران داعش نتوانستند انجام دهند، امروز حکومت عراق در لوای قانون بر ایزدی‌ها تحمیل می‌کند.

در پایان بیانیه آمده است: برای آنکه مانع این فرمان شد، از همه‌ی نیروها و طیفهای هر چهار بخش کوردستان و خلقمان می‌خواهیم، برای محافظت از شنگال و خلق ایزدی آماده باشند.