تصویر

فرات: انزوا ادامه نفرت تاریخی است

شهردار سابق شهرستان خنوس، حسن بصری فرات، یکی از نوه‌های شیخ سعید که در تبعید زندگی می‌کند، گفت که این انزوا ادامه نفرت تاریخی دولت ترکیه از رهبران کورد است.

انزاوی امرالی

حسن بصری فرات، سیاستمدار کورد، با بیان اینکه برای شکستن انزوای اعمال شده بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان باید کنش‌های قوی‌تری صورت گیرد، گفت: «تا زمانی که رهبر آپو آزاد نشود، مسئله کورد حل نمی‌شود.»

حسن بصری فرات، شهردار سابق شهرستان خنوس و نوه شیخ سعید، در گفتگو با خبرگزاری فرات (ANF) گفت که سیاست انزوای مطلق/عدم ارتباط در قبال رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ادامه تنفر و سیاست تاریخی دولت ترکیه در قبال رهبران کورد است.

فرات گفت: «ما به عنوان مردم به وضعیت رهبر آپو اهمیت می‌دهیم. بخاطر اینکه ما اهمیت می‌دهیم دولت این سیستم انزوا را اجرا می‌کند. سه سال است که از وی اطلاعی دریافت نمی‌کنیم. ما حتی نمی‌دانیم که او زنده است یا نه. این یک دولت بی‌پروا و غیرقانونی است که حتی قوانین خود را نادیده می‌گیرد. نه خانواده و نه وکلای او نمی‌توانند از حقوق قانونی خود استفاده کنند.»

ما باید این تاریخ را در نظر بگیریم

فرات با تاکید بر اینکه مردم کورد باید وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را بسیار جدی بگیرند، ادامه داد: «دولت ترکیه از لحاظ تاریخی به مسئله کورد پایان داده و در شخص رهبرانش سرکوب کرده است. آنها هم رهبرانشان را نابود کردند و هم مسئله کورد را از این طریق سرکوب کرده‌اند. آنها نه تنها رهبران ما را نابود کردند، بلکه نشان، نام و قبر آنها را نیز از بین بردند و یا سعی کردند آنها را از حافظه جامعه پاک کنند. این تاریخ آنهاست. ما به عنوان مردم کورد باید این تاریخ را در نظر بگیریم. آیا این تصادفی است که حکم اعدام شیخ سعید در ۲۹ ژوئن و حکم اعدام رهبر آپو در همان روز صادر شد؟ این یک حافظه تاریخی است. این‌گونه کوردها را سرکوب کردند.»

«تا زمانی که رهبری آزادی نشود کوردستان آزاد نمی‌شود»

فرات با تاکید بر اینکه بدون آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، مسئله کورد حل نمی‌شود و دولت برای سرکوب کردن مسئله کورد انزوای اعمال شده بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را عمیق‌تر کرده است، تصریح کرد: «ما کوردها نباید این را بپذیریم، باید با آن مبارزه قوی کنیم زیرا آنها می‌خواهند کوردها را نابود کنند. تنها نیرویی که در برابر نابودی مردم کورد مقاومت می‌کند و این تلاش و فداکاری را نشان می‌دهد، جنبش آزادی کورد است. دولت نیز این را می‌داند و بر این اساس به رهبر آپو نزدیک می‌شود. مردم ما باید با صدای بلندتر در برابر این مبارزه کنند. بله، مردم ما در حال مقاومت و مبارزه هستند، اما ما باید برای آزادی رهبر آپو کارزارهای مدنی و سیاسی بهتر و قوی‌تری داشته باشیم. تا زمانی که رهبر آپو آزاد نشود کوردستان آزاد نخواهد شد و ما به عنوان یک مردم باید بر این اساس موضع داشته باشیم.»