فرماندهی ی‌ر‌ک: شهید سمکو سرهلدان مدرسه زندگی و مدرسه هنر دفاعی است

شهید سمکو سرهلدان در حماسه قندیل با نهایت مهارت و خلاقیت هنر جنگ را به خلق کورد، دشمنان و تمام جهان نشان داد. فرماندهی که از احساس و دلسوزی تا نفرت و خشم، از توانایی و اراده تا اندیشه، رفتار، کارزار، حمله و تاکتیک؛ او فردی منظم و سازمان‌یافته، هدفمند و آی

فرماندهی یگان‌های مدافع روژهلات کوردستان (ی‌ر‌ک) به مناسبت سیزدهمین سالگرد شهادت فرمانده سمکو سرهلدان بیانیه‌ای منتشر کرد.

این بیانیه به شرح زیر می‌باشد :

 «برای افکار عمومی

 شهید سمکو سرهلدان مدرسه زندگی و مدرسه هنر دفاعی است

سیزده سال از شهادت فرمانده سمکو سرهلدان می‌گذرد. به همین مناسبت در شخص شهید سمکو یاد همه شهدای حماسه قندیل و همه شهدای جنبش آزادی کوردستان را گرامی می‌داریم و به آنها ادای احترام می‌کنیم و قول خود را برای ادامه مبارزه در راه آزادی تا رسیدن به پیروزی تکرار می‌کنیم.

وقتی تاریخ وجود کوردها را در نظر می‌گیریم، جدا کردن جنگ از زندگی بسیار دشوار است. همه عرصه‌های هستی و بقا با موانعی روبه رو است و دشمنان برای درمانده کردن خلقمان هیچ راهی باقی نمانده است که آنرا امتحان نکرده باشند. در چنین شرایطی نمی‌توان جنگ را به یک درگیری و زد و خورد و پاسخ ساده محدود کرد. در چنین شرایطی که مرزهای معنای زندگی و هستی تنگ شده است، جنگ معنادار و واقعی نیز وجود ندارد. یعنی هر چه زندگی بی‌معناتر می‌شود، جنگ نیز بی‌اثرتر می‌شود. مبارزان ماهر و کارآمد و موثر آموزش داده نمی‌شوند بلکه مقاومت ریشه در معنای زندگی دارد. هر چه معنای زندگی و بقا در یک ملت گسترده‌تر باشد، همان اندازه مبارزان و فرماندهان ماهرتر و کارآمدتر تربیت می‌شوند. بدون جنگ در میدان معنا نمی‌شود و نباید با دشمن جنگ قوی انجام داد. اینجا جنگ هنر گسترش مرزهای هستی و زندگی می‌شود. جنگی که سطح درک و معنای آزادی را تغییر می‌دهد.

در طول تاریخ، غفلت از مبارزه در عرصه معنا، ما را از متحد کردن نیرو و توانایی و یادگیری نوآوری و خلاقیت در راه جنگ باز داشته است. با درک این نکته، جنبش آپویی پیوسته تلاش کرده تا با معنا بخشیدن به زندگی، شیوه مبارزه و میدان‌داری کوردها را تغییر دهد. بر این اساس فرماندهی حیات و جنگ را با هم در آمیخته است. این ساختار جدیدی از شخصیت کورد است که سلاح‌های معنا و اندیشه را با سلاح‌های جنگ و ضربه زدن ترکیب می‌کند. شهید سمکو سرهلدان شاگرد نمونه این مکتب فکری است و در حماسه قندیل با نهایت مهارت و خلاقیت هنر جنگ را به خلق کورد، دشمنان و تمام جهان نشان داد. فرماندهی که از احساس و دلسوزی تا نفرت و خشم، از توانایی و اراده تا اندیشه، رفتار، کارزار، حمله و تاکتیک؛ او فردی منظم و سازمان‌یافته، هدفمند و آینده‌دار بود. فرماندهی که از هوش و هنرهای جنگی خود برای ارتقای کیفیت جنگ استفاده کرد. نماد پیروزی حماسه قندیل در برابر ارتش دارای فرصت‌های بسیار و تعداد بسیار و مسلح است، درک جدیدی از آزادی و زندگی است. همانطور که شهید سمکو می‌گفت: «نتیجه جنگ قبل از جنگ نمایان است و در راه و روش زندگی پنهان است.» امروز سمکو سرهلدان دانشگاه، مدرسه زندگی، مدرسه هنرهای دفاعی، جنگ و مقاومت و مقابله است.

بدیهی است که این راه مبارزه در روژهلات کوردستان با پیشاهنگی شهید سمکو سرهلدان و نمایندگان دیگری چون آرین آره، رناس روژ، هیوا سنه، هورام آویر، لشکر سلماس، آخین اورمیه، روژهات شر، عادل سقز، آوات مهاباد، دلگش بوکان، جهان آزاد و ویان پیمان ادامه داشته و ادامه خواهد داشت. شاگردان این مدرسه نه تنها در روژهلات کوردستان بلکه در تمام صحنه‌های مبارزه ملی و برای پاسداری از همه دستاوردها، ارزش‌های ملی و حفظ موجودیت و هویت مردم ما جان خود را فدا می‌کنند. از باکور تا مخمور، کرکوک، شنگال و روژاوا با نهایت صبر و شکیبایی جنگ زندگی را انجام داده و می‌دهند. الان هم با همین هنر میدانداری در جنگ غرور آفرین، جنگ زندگی و عدم زندگی، جنگ سربلندی و خیانت در زاپ و متینا و برادوست صفحات زرینی را ثبت می‌کند. مدرسه‌ای که مدام درس‌هایش مقدس‌تر و قوی‌تر می‌شود و رزمندگانش پیوسته به راه آزادی و پیروزی روانه می‌شوند.

سیزدهمین سالگرد شهادت فرمانده و مبارز جاوید شهید سمکو سرهلدان را در زمانی گرامی می‌داریم که حملات گسترده و همه جانبه‌ای بر مردم ما در همه بخش‌های کوردستان انجام می‌شود. ما کوردها محکوم به مبارزه و پیروزی هستیم. ما خوشحالیم که نه مانند گذشته زندگی می‌کنیم و نه مانند گذشته می‌جنگیم. در هنر جنگ و زندگی قدم‌های مهمی برداشته‌ایم که همه دشمنان، مخالفان و خائنان از آن می‌ترسند. از کوردی که می‌داند چگونه از خود محافظت کند و چگونه بجنگد. از کوردی که وظیفه دفاع از خود را به کسی نمی‌سپرد. خلقی که می‌داند بدون از بین بردن خط خیانت به پیروزی نمی‌رسد. نسل جدید کوردها باید از این فرصت استفاده کند و در ریشه کن کردن جبهه خیانت مشارکت کند. خود را در هنر جنگ، مبارزه و دفاع آموزش دهد. جوانان کورد باید بدانند که بدون پاسداری از دستاوردهای ملی در هر چهار بخش کوردستان هیچ گامی به سوی آینده برداشته نمی‌شود. آنها باید با تمام قوا در مبارزه برای آزادی شرکت کنند. بار دیگر یاد و خاطره فرمانده ارجمند ملی، شهید سمکو را گرامی می‌داریم و قول خود را برای ادامه راه شهدا تا رسیدن به پیروزی تکرار می‌کنیم.»