فوزا یوسف: پرونده کوبانی یک رسوایی حقوقی، سیاسی و بین‌المللی است

فوزا یوسف خاطرنشان ساخت که دولت ترک با پرونده کوبانی تلا ش می کند تا تمام نیروهایی را که از مقاومت کوبانی حمایت کرده‌اند، مورد محاکمه قرار دهد. همین امر نیز نشان می‌دهد که دولت ترک نماینده و سخنگوی داعش است. 

اردوغان در سال ۲۰۱۵ در اوج نبرد کوبانی گفت 'تا چند روز دیگر کوبانی سقوط می‌کند و هر لحظه احتمال دارد این شهر سقوط کند'. اما کوبانی سقوط نکرد و در مقابل دولت ترک و داعش بودند که شکست خوردند. از ان زمان تا کنون احزاب و خلق شمال کوردستان که حمایتهای خود را از کوبانی نشان داده‌اند، از سوی دولت ترک دستگیر شده و با پرونده‌سازی مواجه شده‌اند. پرونده کوبانی یکی از نتایج این قتل‌عام سیاسی است. سیاستمداران شمال و شرق سوریه پرونده کوبانی را به عنوان پرونده‌ای برای انتقامگیری توصیف کرده و عقیده دارند که دولت ترک با پرونده کوبانی تلاش می‌کند حمایتهای خود را از داعش به شکل رسمی تصریح کند. ۱۰۸ سیاستمدار کورد و از جمله فیگن یوکسکداغ و صلاح‌الدین دمیرتاش روسای مشترک و پیشین حزب دمکراتیک خلق‌ها در پرونده کوبانی مورد محاکمه قرار می‌گیرند. رسیدگی به این پرونده از سوی دادگاه رژیم ترک تا ۱۸ مه تعلیق شده است.

در رابطه با پرونده کوبانی فوزا یوسف سیاستمدار کورد و عضو هیات ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک طی گفتگویی با آژانس خبری هاوار اظهار داشت که در واقع این دولت ترک است که باید دادگاهی شود، زیرا از داعش حمایت کرده است.

فوزا اعلام کرد که پرونده کوبانی در واقع حمایت دولت ترک از داعش بوده و بخشی از تداوم قتل‌عام سیاسی است که در شمال کوردستان ادامه دارد. با پرونده کوبانی همکاری با داعش از سوی دولت ترک بار دیگر آشکار شده است. موضع حزب دمکراتیک خلق‌ها و خلق کورد در حمایت از کوبانی در سال ۲۰۱۴ موضعی انسانی بود. اما دولت ترک می‌خواست که کوبانی سقوط کند و با دولت اسلامی همسایه شود. دولت ترک هنوز هم پیروزی کوبانی را هضم نکرده است. مگر حزب دمکراتیک خلق‌ها در این باره چه جرمی مرتکب شده است؟ در واقع این دولت ترک است که باید محاکمه شود زیرا این دولت ترک است که مرزهای خود را بروی داعش باز کرد و از انها حمایت کرد و تمام جهان را در معرض تهدید قرار داد. با این راهکارهای انحصارگرایانه تلاش می‌کند تا مسیر سیاست را به گونه‌ای دیگر طراحی کند. خلق و احزابی که در مقابل داعش مقاومت کردند، اکنون متهم شده‌اند. این یک رسوایی سیاسی، حقوقی و بین‌المللی به تمام معناست. دولت ترک از ین طریق تلاش می‌کند تا پیامی را ارسال کند که مبارزه علیه داعش جرم است.

تزویر و دورویی بزرگ

فوزار یوسف در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به شکست داعش در کوبانی اظهار داشت، شکست داعش در کوبانی شکست دولت ترک بود. به همین دلیل دولت ترک اینچنین خشمگین بوده و از مبارزانی که علیه داعش مقامت کردند تنفر دارد. شکست داعش را شکست خود می‌داند و مبارزه علیه داعش را مبارزه علیه خود می‌بیند.

فوزا یوسف در بخش دیگری از سخنان خود سکوت مجامع بین‌المللی در مقابل پرونده کوبانی را نیز مورد انتقاد قرار داده اظهار داشت: دورویی بزرگی را در سیاستهای بین‌المللی می‌توان مشاهده کرد. مدارک و اسناد فراوانی وجود دارند که اثبات می‌کنند که این تبهکاران از مرز ترکیه عازم شمال-شرق سوریه شده‌اند. بسیاری از تبهکاران داعشی به این مسئله اعتراف کرده‌اند. اما متاسفانه منافع بین‌المللی باعث این سکوت شده‌اند. باید کسانی که از داعش حمایت کرده‌اند، مرتکب جرم علیه بشریت شده‌اند، محاکمه شوند. هم اکنون حکومت آ.ک.پ/م.ه.پ به شیوه‌ای مخفی از داعش حمایت می‌کند. به نماینده و سخنگوی داعش تبدیل شده است. اقداماتی را که داعش در عرصه بین‌المللی نتوانسته بود انجام بدهد، اکنون دولت ترک انجام می دهد.

صحنه بین‌المللی موضوع اختلافات شده است

بسیاری از دولت‌ها از مقاومت کوبانی حمایت کردند و اول نوامبر به عنوان روز جهانی حمایت از کوبانی در سطح جهان پذیرفته شده است. اما سکوت آمریکا، اروپا و روسیه در سطح بین‌المللی باعث اختلافاتی در سطح جهانی شده است. زیرا نه فقط حزب دمکراتک خلق‌ها، بلکه تمام نیروهای بین‌المللی از کوبانی حمایت کردند. و هم اکنون با محاکمه حزب دمکراتیک خلق‌ها، تمام نیروهای حامی کوبانی را محاکمه می‌کنند. نیروهای ائتلاف بین‌المللی نیز محاکمه می‌شوند. متاسفانه در مقابل این حملات، هیچگونه موضعگیری مشخصی نمی‌کنند. همین مسئله نیز یک رسوایی سیاسی است. اوج حمله و قتلعام سیاسی است که علیه حزب دمکراتیک خلق‌ها روی می‌دهد. این اقدام مایه شرم حقوق بین‌الملل است.

فوزا یوسف در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت همانگونه حزب دمکراتیک خلق‌ها در ترکیه تامین کننده دمکراسی و نمایندگی تمامی خلق‌های ترکیه را بر عهده دارد، حزب اتحاد دمکراتیک نیز در شمال-شرق سوریه پیشاهنگی پروژه‌ای دمکراتیک را بر عهده دارد. دولت ترک تمام احزاب و اشخاصی را که در پی تحقق دمکراسی هستند، دستگیر و تعطیل کرده و کورد را به عنوان دشمن خطاب می‌کند. این دشمنی برخلاف دمکراسی است.

لازم است در روند دادگاه پرونده کوبانی دخالت شود

فوزا یوسف در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که لازم است در روند دادگاهی پرونده کوبانی دخالت شود. باید اتحادیه اروپا و سازمان‌های بین‌المللی در مقابل این مسئله مسئولیت‌پذیری داشته باشند و بدانند که دولت ترک از داعش حمایت می‌کند و در نتیجه مبارزه و مقاومت است که امروز محاکمه می‌شوند. دولت‌هایی که در ائتلاف ضد داعش شرکت داشتند، علیه داعش بودند، در این باره مسئولیت دارند که علیه دادگاه موضع بگیرند. تمام جنبش‌های دمکراتیک که از این مبارزه حمایت کردند، باید بر دولت ترک فشار وارد کنند. این دادگاه، دادگاهی علیه بشریت، دمکراسی و آزادی است.