گفتگو با پیمان ویان در مورد مسائل مطرح سال ٢٠٢٢

پیمان ویان عضو شورای هماهنگی جامعه زنان آزاد شرق کوردستان به دلایل ناموفق بودن انقلاب 57 اشاره کرد و گفت: هدف از انقلاب نباید صرفا سرنگونی دیکتاتور باشد. باید پرسید زمانیکە سقوط کرد جایگزینش کیست و انقلاب به چه شكل اداره خواهد شد!

پیمان ویان عضو شورای هماهنگی جامعه زنان آزاد شرق کوردستان در گفتگوی خود  با آرین تی وی ضمن برشمردن تفاوتهای انقلاب ٥٧ با انقلاب کنونی گفت: خیزش ژن، ژیان، آزادی بر خلاف انقلاب قبلی فقط به دنبال سرنگونی یک دیکتاتور نیست بلکه انقلابی فکری و فرهنگی نیز هست. او در اینن گفتگو در رابطە با اقدامات کژار در سال ٢٠٢٢ میلادی نیز گفتگو کرد.

پیمان ویان انقلاب ژن، ژیان، آزادی را پس از گردهماییهای مردمی در مراسم نوروزی دومین اتفاق بزرگ در سال ٢٠٢٢ دانست که بازتاب جهانی داشت. در همین رابطە وی گفت خشم مردمی که پس از سالها احساس خفگی میکردند بعد از قتل ژینا بە مرحلە انفجار رسید. قبل از آن در مریوان نیز شاهد اعتراضاتی در پی ریداد جانباختن شلر رسولی بودیم. او نیز تسلیم فرد متجاوز نشدە بود و خود را از پنجره  بە بیرون پرتاب کردە بود. این اقدام  پیامی به جامعه و رژیم بود که این مردان نمایندگان آن هستند.

عضو شورای هماهنگی کژار همچنین عمومی شدن شعار ژن، ژیان، آزادی را که از مراسم ژینا در سقز به قیام خیابانی سایر نواحی روژهلات کوردستان و ایران رسید را نیز مهم برشمرد و گفت ا این شعار به رمزی برای همبستگی خلقها بدل شد.

پیمان ویان ضمن برشمردن تجربه شکست انقلاب قبلی در ٥٧ گفت: زنان و کارگران آنزمان در انقلاب شرکت کردند اما از حقوق خود محروم ماندند. اشتباه این بود که هدف از انقلاب نباید صرفا سرنگونی دیکتاتور باشد. باید پرسید زمانیکە سقوط کرد جایگزینش کیست و انقلاب به چه شكل اداره خواهد شد! پیمان ویان به مقایسەی شعارهای انقلاب ٥٧ و انقلاب ژن، ژیان، آزادی نیز پرداختە و گفت در انقلاب اخیر شاهد پیامهای مترقی و آزادیخواهانه در شعارها هستیم.

او در مورد عملکرد جامعه زنان آزاد شرق کوردستان در سال ٢٠٢٢ گفت: کژار یک نیروی آلترناتیو با سیستم کنفدرال نه فقط در قبال کورد، بلکه در قبال تمامی زنان ایران خود را مسئول میداند. در یکسال اخیر مداوم در حال سازماندهی، آموزش و تلاش برای ایجاد سیستم زنان بودیم که چگونه امور خود را مدیریت کنند و توانمند شوند. در این سال همچنین سعی کردیم با سایر زنان خاورمیانه رابطه برقرار کنیم که شاهد یک همبستگی قوی باشیم. در پلاتفرم فراملیتی زنان، فعالینی از ملل مختلف فعالیت دارند.

پیمان ویان در عین حال به راه‌اندازی کمپینهای مختلف علیه قتل زنان و تخریب محیط زیست و غیره از سوی کژار اشاره کرد.