گرامی‌داشت یاد شهید نوژیان اَرهان

در کنار مزار روزنامه‌نگار نوژیان ارهان که مورخ ۳ مارس ۲۰۱۷ در منطقه خانه‌سور شنگال بر اثر حمله نیروهای حزب دمکرات کوردستان (پ‌دک) شهیده شده بود، مراسم یادبودی برگزار شد.

روزنامه‌نگار نوژیان ارهان که مورخ ۳ مارس ۲۰۱۷ در نتیجه حمله نیروهای پ‌دک برضد  جامعه ایزدی و در منطقه میانی سنون و خانه‌سور به شدت مجروح شد، در تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۱۷ به شهادت رسید.

در ساعات غروب دیروز یاد شهید نوژیان در ۷مین سالگرد شهادت خود، در آرامگاه شهید دلگش و برخودان واقع در کوه شنگال از طرف روزنامه‌نگاران شنگال و اعضای (تاژه) گرامی داشته شد. پیروان خط نوژیان و مادران شنگالی دسته‌گل بر مزار او نهادند و با بیانیه‌ای یاد او را گرامی داشتند.

در ابتدا از طرف جنبش آزادی زنان ایزدی (تاژه)، خوخه جندی اعلام کرد در زمانیکه پ‌دک و دولت ترکیه متفق شدند و به منطقه سنون شنگال حمله کردند، در همان زمان شهید نوژیان ارهان هم در راهپیمایی سنون برای گزارش حضور داشت و گفت: «قبلا هم در مورد قتل‌عام از ما می‌پرسید و ما هم برای او از قتل‌عام‌ها صحبت می‌نمودیم و رخدادهایی که در آن روزها اتفاق افتاده بود را بازگو می‌کردیم. رفیق نوژیان تمام موارد قبل و بعد از قتل‌عام را از ما می‌پرسید. ما اکنون هر چه از او بگوییم باز هم کم است، رفیق نوژیان کارهای بسیاری برای ما ایزدی‌ها انجام داد. ما در شخص رفیق نوژیان یاد تمامی شهدای ۷۴ نسل‌کشی و آزادی را گرامی می‌داریم. ما همیشه پیرو خط شهدای خود خواهیم بود.»

به عنوان مطبوعات آزاد زنان ایزدی (راژه)، نوژین ایزدی نیز سخنرانی کرد و چنین گفت: «من یاد شهید نوژیان را گرامی می‌دارم و به شهدا ادای احترام می‌نمایم. رفیق نوژیان برای اینکه واقعیت قتل‌عام را به تمام جهان نشان دهد با فداکاری و عزمی جزم به شنگال آمد. رفیق نوژیان با مقاومتی بزرگ، آلام و مقاومت زنان ایزدی را به همگان نشان داد. ما پیرو راه شهید نوژیان هستیم که پس از شهادت او در کنش‌های مطبوعاتی جای‌ گرفتیم، ما می‌خواهیم به مانند او شویم و صدای جامعه ایزدی خود را به تمام جهان برسانیم. قبل از قتل‌عام رسانه و مطبوعاتی که واقعیات جامعه ما را انتشار دهد وجود نداشت، اما پس از قتل‌عام با وجود فلسفه و اندیشه رهبر آپو، رسانه و مطبوعات آزاد در شنگال بنا نهاده شد، حقایق قتل‌عام و جامعه‌ما برای تمام جهان بازتاب داده شد.»