تصویر

گریلا دیروک سِرت‌: رفیق آخین یک مبارز آزادی بود

گریلا دیروک سِرت، در مورد مبارزه و ایستار رفیق شهید خود، آخین موش گفت‌: ‌«رفیق آخین یک مبارز آزادی بود، تمام تلاش‌های او برای درک صحیح رهبر آپو بود.»

شهید آخین موش

انقلابی زن، آخین گابار در سال ۱۹۷۹ در قبرس به دنیا می‌آید. اما اصالتا اهل منطقه کوپ موش در باکور کوردستان است. او در سال ۱۹۹۷ از اروپا در حزب کارگران کوردستان ‌(پ‌ک‌ک) مشارکت می‌کند. درسال ۲۰۰۰ به سوی کوهستان‌های کوردستان می‌آید. در سال‌های مبارزاتی خود در بسیاری از مناطق گریلاگری کرد. فرمانده نظامی یژا استار و عضو مجلس پاژک، آخین گابار در روز ۱۷ سپتامبر  ۲۰۲۳ در مناطق توابع شهر آمد در یک درگیری شدید، قهرمانانه جنگید و به شهادت رسید.

گریلا دیروک سِرت در سالگرد شهادت آخین موش درباره مبارزه و شخصت او گفت‌: ‌«مبارزه‌ای بسیار قوی را انجام می‌داد، به ویژه تمام تلاش‌های او برای درک صحیح رهبر آپو بود.‌»

گریلا دیروک سرت با زن انقلابی آخین گابار در سال ۲۰۰۱ در قندیل آشنا می‌شود و تا مدت‌ها در کنار یکدیگر می‌مانند، گریلا دیروک، اینگونه از این زن انقلابی بحث می‌کند‌‌: ‌«رفیق آخین خود اصالتا اهل منطقه کوپ بود. بخاطر اینکه پدربزگش در جنگ قبرس مجروح شده بود، به همین ‌خاطر دیگر در قبرس سکونت یافته بودند. رفیق آخین در آنجا به دنیا می‌آید و رشد می‌کند. هر چند که دور از میهن و زبان خود بزرگ شد اما ماهیت این موارد همچنان در او حفظ شده بود، این هم توجه‌ها را به خود معطوف می‌داشت. فردی اجتماعی بود. پیشرفت‌های شخصیتی در شهید آخین بسیار زود به وجود می‌آمد، برای تغییر و تحولات آغوش او همیشه گشوده بود. او فروتن بود و در ذات او می‌توانستی ببینی که هرگز از ریشه خود جدا نشده است.‌»

رفاقت

گریلا دیروک سرت می‌گوید، زن انقلابی آخرین گابار دارای ایستاری ویژه بود، بسیار فروتن بود و اینچنین ادامه داد‌: ‌«رفیق آخین برای تغییر و پیشرفت رفقای خود همیشه کوشش بسیاری می‌کرد. رفاقت را بسیار دوست می‌داشت و بسیار به آن پاینبد بود. همیشه در جستجو بود، به مبارزه و آزادی زن اعتقاد داشت و می‌خواست خود را به آزادی برساند.‌»

‌«پایه بنیادین پاردایم رهبر آپو، آزادی زنان است»

دیروک سرت ابراز کرد که فرمانده و زن انقلابی آخین گابار از جنبه خودشناسی مبارزه‌ای عظیم را عملی کرد و چنین ادامه داد‌: ‌« مبارزه‌ای بسیار قوی را انجام می‌داد، به ویژه تمام تلاش‌های او برای درک صحیح رهبر آپو بود. برای اینکه بخوبی پارادایم  رهبر آپو را درک کند بسیاری اوقات تا پاسی از شب مطالعه و تحقیق می‌کرد تا صحیح زندگی و مبارزه کند. می‌گفت‌ ‌«‌یکی از پایه‌های اساسی پارادایم رهبر آپو، آزادی زنان است. اگر من این امر را درک نکنم و آگاهانه از آن پیروی نکنم، نمی‌توانیم به درستی مبارزه کنم و یک انقلابی‌گری مناسبی را انجام دهم» تمام کوشش‌هایش این بود که خود را با ایدئولوژی آزادی زنان بنا کند. می‌گفت‌‌ ‌«برای اینکه بتوانم همجنس‌های خود را بشناسم و درک کنم، لازم است در ایدئولوژی آزادی زنان ژرف شده و خودسازی کنم» جستجوهای او در چنین مسائلی در بیشترین سطح بود.‌»

‌«یک رفیق نمونه بود»

دیروک سرت اشاره داشت که مبارزه او همیشه به شیوه‌ای سازمان‌يافته و ایدئولوژیک بود و گفت‌: ‌«در مقابل اشتباهات دارای موضع‌گیری بود، انتقاد می‌کرد و در عین‌حال نیز نیرو می‌بخشید. برای پیشرفت خود و رفقایش نیز بسیار بادقت بود. زمانیکه به مناطق توابع آمد هم می‌رفت، دارای نقشه‌ها و برنامه‌های بسیاری بود. یک رفیق که از هر لحاظ نمونه بود.‌»