عگید سردار، مبارزی به‌مانند نام خویش بود

عگید سردار که به‌مانند هزاران قهرمان دیگر تاریخی قهرمانی را از خود بجای گذاشت، در بسیاری از مناطق زاپ در عملیات‌ها مشارکت کرد و ضرباتی سهمگین را به دشمن وارد ساخت.

شهید

عگید سردار (دیار ماردینی) در شهر حسکه روژاوا به دنیا آمد. در خانواده‌ای که برخی از اعضای آن در مبارزه آزادی شهید گشته‌اند، با فرهنگ کوردی و همراه با دلسوزی از ارزش‌های میهن‌دوستی، رشد کرد. گریلا عگید سردار بعد از انقلاب روژاوا قهرمانی در عرصه‌های نبرد را دید، فداکاری معظم خلق را دید و خواست به صفوف مبارزه ملحق شود،‌ اما به دلیل اینکه سن کمی داشت این خواست او مورد قبول واقع نشد. اما خواست او برای عضویت تداوم پیدا کرد. دیگر زمان آن فرارسیده بود که به مبارز و پیشاهنگی مبدل شود که در راه حیات آزاد مبارزه خواهد کرد. به مثابه هر جوان کورد صیانت از فرهنگ مقاومت و ارزش‌های آزادی را برای خود بمانند شرف می‌دانست.

 

پس از اینکه دولت اشغالگر ترکیه با پشتیبانی تبهکاران منطقه گریسپی و سریکانی را در سال ۲۰۲۰ اشغال کرد، با خشمی انتقامجویانه به صفوف گریلا پیوست. در منطقه گاره یک دوره آموزشی بنیادین را پشت‌سر گذاشت، بخصوص در جنگ به شیوه تیم‌های متحرک و تونل‌های جنگی دارای مهارت بود. در منطقه زاپ از قهرمانی‌ها تاثیر پذیرفت و درخواست کرد تا به منطقه زاپ برود. گریلا عگید سردار پس از اینکه به منطقه کانیشکا رفت، در یگان‌های گریلایی متحرک جای‌ گرفت. در اینجا تجربیات گریلایی کسب نمود و برای اینکه ضرباتی سهمگین را به دشمن وارد کند، در صفوف مقدم می‌جنگید.

 

روابط رفیقانه در زاپ او را بسیار تحت تاثیر قرار داد. در بسیاری از مناطق زاپ در عملیات‌ها شرکت جست، در صفوف مقدم مبارزه کرد و به‌مثابه یک کاندید برای فرماندهی وظایفش را با موفقیت‌ به انجام می‌رساند. عگید سردار در مناطق دشواری به کار و کنش پرداخت، با شجاعت، روحیه، اشتیاق و ایستار مصممانه خود به مبارزی پیشاهنگ تبدیل شد. در هر شرایطی برعلیه دشمن به همراه رفقای خود مبارزه کرد، در نزد رفقای خود دارای احترام بسیاری بود و او را بسیار دوست می‌داشتند. در منطقه زاپ مورخ ۱ آگوست ۲۰۲۳ براثر حمله دولت اشغالگر ترکیه به همراه رفیق خود ماهر باشکله (دنیز ارسو) شهید شد. به مثابه هزاران قهرمان دیگر در کوردستان، شهید عگید نیز میراث مقاومتی تاریخی را از خود برجای گذاشت. این مبارزه مقدس که آنان جان خود را در راه آن فدا کردند، ادامه خواهد داشت و هزاران عگید سردار دیگر پیرو این راه خواهند بود.