گزارش درباره آتش‌سوزی‌: ‌‌سهل‌انگاری و مانع تراشی باعث فاجعه بزرگ شد

سازمان‌های اکولوژیکی به پیشاهنگی جنبش اکولوژی مزوپوتامیا درباره واقعه آتش‌سوزی در مناطق آمد و مردین یک گزارش تدارک دیدند، آن واقع آتش‌سوزی منجر به جان‌باختن ۱۵ نفر شد.

سازمان‌های اکولوژيک در کوردستان و ترکیه که مورخ ۲۵ ژوئن به پیشاهنگی جنبش اکولوژی مزوپوتامیا گردهم آمدند، در ارتباط با تحقیقات خود درباره واقعه آتش‌سوزی مورخ ۲۰ ژوئن در مناطق آمد-مردین که باعث مرگ ۱۵ شهروند شد، یک گزارش تدارک دیدند. در این گزارش آمده است که نهادهایی به مانند آفاد، مدیریت جنگل‌ها، آتش‌نشانی و اورژانس ۱۱۲ باید در چنین وضعیتی بسیج می‌شدند اما آنان به وظایف خود عمل نکردند. گفته شده است که ۱۵نفر و صدها جاندار بدلیل این مداخله دیرهنگام، جان خود را از دست دادند. اعلام شده است که ژاندارمری به ورود آمبولانس‌ها به روستاها اجازه نداده است، نهادهای دولتی هیچ کمکی به خلق نکرده و آنان را به دستان سرنوشت سپارده بودند.

در ادامه این بیانیه آمده است که DEDAŞ  و حکومت برای خاموش کردن این آتش‌سوزی هیچ مداخله‌ای انجام نداده و این کار راه برای برای جان‌باختن شهروندان و تخریباتی جدی اکوسیستم، گشود. گفته شده است که فرودنیامدن هلیکوپترها غیرقابل قبول است. سازما‌ن‌ها گفتند مسببان این واقعه مشخص هستند و باید از آنان حسابخواهی شود. در ادامه تدابیر لازمه برای پیشگیری از چنین آتش‌سوزی‌هایی بیان شده: ‌«باید یک نقشه طولانی مدت برای جبران خسارات این فاجعه برای شهروندان تدارک دیده شود، باید دام‌ها را بدلیل عارضه ناشی از آتش‌سوزی نکشته و حق درمان و حیات حیوانات به رسمیت شناخته شده و اجرایی شود، برای از نو زنده کردن اکوسیستم، کنش‌هایی انجام می‌شود، برای اینکه خاک استراحت کند، باید کنش‌های تقویت آن صورت گیرند. برای جلوگیری از آتش‌سوزی‌های جدید، لازم است کارهای اتصال برق در زیرساخت‌ها بازبینی شده و کنترل آنان اعمال شود. همچنین خلق در این زمینه باید آموزش داده شود. در ماه‌های جولای و آگوست‌، آمادگی اظطراری برای خاموش کردن آتش‌سوزی ‌های احتمالی وجود داشته باشد، راه‌های مداخله در آتش‌سوزی گشوده شده و گروه‌های مداخله کننده، ابتدا در مناطق صحرایی مستقر شوند.‌»