گزارش ماه فوریه از نقض حقوق بشر از سوی حکومت ایران

ک‌م‌م‌ک در گزارش ماه فوریه خود به نقض حق حیات، امنیت شخصی و تبعیض‌های حکومت ایران در قبال شهروندان در روژهلات کوردستان پرداخته است. آمارها نشان از ادامه سیاست‌های اعدام و سرکوب شهروندان دارد که بطور روزانه گزارش می‌شوند.

گزارش نقض حقوق بشر در ماه فوریه ۲۰۲۴ که از سوی جمعیت حقوق بشر کوردستان (ک‌م‌م‌ک) با استناد به گزارش‌هایی که جمع‌آوری کرده است، جمع بندی و تهیه شده است.

ک‌م‌م‌ک در گزارش خود آورده که به دلیل عدم اجازه دولت ایران به سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری، گزارشی که تهیه نمود گزارش کاملی نبوده و تنها بخشی از نقض حقوق بشر در روژهلات کوردستان را به تصویر می‌کشد.

گزارش و آمار نقض حقوق بشر ک‌م‌م‌ک به شرح زیر است:

«اعدام

در ادامه سیاستهای غیر انسانی و خصمانه حکومت ایران در این ماه نیز شاهد صدور حکم اعدام برای ۲ تن و اجرای حکم ۴ تن از هموطنان بودەایم.

دستگیری و زندان

دستگیری و زندانی‌کردن شهروندان در این ماه نیز کماکان رو‌به افزایش بوده وطبق آمار جمع بندی شده در این ماه بیش از ۶۴ تن از هموطنان‌مان در کوردستان بازداشت شده اند که ۳ تن از این شهروندان زن بوده اند.

همچنین در نتیجە اتهامات واهی برای ۱۸ تن از بازداشت شده گان حکم صادر، کە در مجموع این تعداد به ۵۸ سال حبس محکوم شدەاند.

قتل و خودکشی

شمار قتل و خودکشی‌ها کماکان رو به افزایش است و متاسفانه شاهد افزایش خودکشی شهروندان بخصوص نوجوان زیر سن بودە‌ایم. در این ماە بیشتر از ٤١ تن از شهروندان با اقدام به خودکشی و یا قتل جان خود را از دست داده اند، آمار خودكشی ها، ٢٨ تن بوده که ۱۱ تن از آنها زن و ١٧ تن دیگر مرد میباشد، همچنین از این آمار ١٢ تن از شهروندان به قتل رسید اند که ٣ تن از آنها زن و ۱٠ تن دیگر نیز مرد می باشد.

کولبران و کاسبکاران

شلیک مستقیم نیروهای مسلح سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به کشته شدن بیش از ۴ تن از کولبران و زخمی شدن ۵۶ تن دیگر از کولبران و کاسبکاران انجامیده ،که به دلیل شدت جراحات ناشی از شلیک مستقیم در مراکز درمانی تحت درمان هستند.

مین

براساس گزارشات رسیده به جمعیت حقوق بشر کوردستان در این ماه ۲ تن از شهروندان بر اثرانفجار مین به شدت مجروح شده ۱ تن از قربانیان انفجار مین بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان جانباخت.

شلیک به مردم عادی

در ادامه تداوم برنامه سیستماتیک حکومت جمهوری اسلامی ایران در جهت نابودی و کشتار مردم، ۳ تن هدف شلیک مستقیم نیروها امنیتی رژیم قرار گرفته و کشته شده اند.

در انتها جمعیت حقوق بشر کوردستان، از جامعە و ملت کوردستان میخواهد، جهت دستیابی بە حقوق قانونی و طبیعی خود کوشا بودە و هرگونە موارد نقض حقوق بشر را رسانەای کردە و جهت ایجاد جامعەای آزاد کوشا باشند.»